• Felicia6

Skulle ni kunna ta hand om en katt som behövde omplacering?

Jag vill kolla allmänt hur folk tycker om katter som behöver omplacering.

Skulle DU kunna ta hand om en katt som behövde en omplacering?
    Om nej, varför?
    Om ja, skulle ni ta katten vad det än gällde, lr har ni vissa saker som ni skulle säga nej pga?

Skulle ni kunna betala för en katt som behövde omplacering, lr kräver ni att dom är gratis?

OM det inte skulle funka med omplaceringen, vad skulle ni göra då?

Tacksam för alla svar jag får

• Svar på tråden Skulle ni kunna ta hand om en katt som behövde omplacering?
  • musli

Jo, jag kände Greenmonster sen innan, vi har ju våra jämtlands-träffar!

• Felicia6

Tack så mkt för era svar!

Det ni skriver ger mig lite mer hopp, eftersom jag själv kanske har en katt som behöver det..

Tar hemskt gärna emot fler svar från andra oxå

• mini97

Jag skulle lätt kunna betala upp till 800kr för katten om den var kastrerad vaccinerad besiktigad och märkt.
    Det vill jag ha gjort innan den kommer hem för jag tycker att det blir så mycket nytt endå för katten när den får flytta. Så är det skönt att ha den besiktigad så man vet att den är frisk man vill ju ha den i ett ex antal år.

• Zemiramis

Sen jag flyttade hemmifrån har jag haft/har jag tre katter. Den första, som nu bor hos mina föräldrar pga jag pluggade utomlands och de fäste sig så vid varandra, är omplaceringskatt via en tjej i bekantskapskretsen. En trygg katt som hade ett bra liv även innan hon kom till oss.

Den andra katten kommer från Djurfrämjandet och var avlivningshotad. Hon var avvaktande i början och min fick inte ta i henne och absolut inte lyfta henne. Efter c:a 6 månader hade hon emellertid fått fullt förtroende för och nu är jag hennes allt.

Tredje katten är utomhusfödd under en balkong i Husby (förort till sthlm). Hon kom till oss via TopCat's Akutgruppen. Hon var skygg när hon kom, och lite opålitlig. Nu är också hon en välanpassad och välmående kisse.

Så för att svara på dina frågor:

Ja, bevisligen

Skulle ge kissen en chans även om den gjorde saker utanför lådan. Min erfarenhet talar för att de flesta katter gör ifrån sig på lådan om de är trygga och mår bra. Man får bara ha lite tålamod ibland.

Jag betalar gärna för en katt! Även om den inte är kastrerad.

Då löser man problemet genom att kolla om det går att återlämna annars undersöker man om det finns personer i ens omgivning som kan hjälpa till. Funkar inte det så kan man ju alltid ta kontakt med ett katthem. För mig existerar inte avlivning som lösning .

• Liten

Vi har betalat 700kr för våran underbara skyggis, vi fick honom genom KKS. Han var vildkatt tills det att han blev 6 månader men nu är han gosetrollet nr1 som spontant kommer och lägger sig på ens mage och han har ett underbart tålamod med våran 8månader gamla dotter som avgudar honom.
    Han var kastrerad och vaccinerad när han kom, men inte besiktigad eller id-märkt.
    Vi har även haft en lillasyster åt honom, som vi betalade 350kr för då hon var okastrerad och ovaccinerad, men hon var tyvärr tvungen att flytta eftersom hon var direkt farlig för våran dotter (la sig på henne, rev henne, jagade henne när hon var nyfödd, bet henne.. )ch allt detta när dottern var i våra famnar, vi skulle aldrig lämna henne med katterna.
    Den klatten fick iaf flytta hem till en familj i västerås och har det hur bra som helst nu. :)

• Eliin

Jag tog hand om en omplaceringskatt som hade haft svåra första veckor i sitt liv och varit sjuk. Han kom till oss vid 10 veckors ålder.

Han va varken vaccinerad eller något sådant och vi gav 300 och fick skriva kontrakt på att vi skulle vaccinera honom och stå för veterinärkostnader och att han skulle kastreras innan 8 månaders ålder. Så när han va 6 månader kastrerades han innan han fick bli utekatt och även vaccinerades han och ID-märktes. Alla dessa papper skickade jag sedan in till föreningen.

Jag skulle kunna ta hand om alla omplaceringskatter om jag bara hade haft möjlighet.=)

• Mirris

Jag har en 6årig omplaceringshane som flyttade hit för några månader sen!!

Det var en kompis som inte kundeha honom kvar och som redan hade hittat ett annat hem, men där gick det inte heller. Han kom inte alls överens med deras vovve, så efter nåt halvår tänkte dom avliva honom.
    Då fick han flytta hit. Och det går jättebra .. har även skaffat en valpis efteråt och det går så bra!!

Jag hade tänkt mig en omplaceringskatt iallafall från typ Katthuset i stan... dom tar 500:- då är dom kastrerade o märkta o vaccinerade. Det är det ju värt.

• novaaa

Jag säger nog nej, pga jag redan har 2 katter och 1 hund. Men hade det dykt upp en kise som verkligen ingen annan kunde ta så hade jag inte haft hjärta att bara ignorera det. Har redan tagit emot 2 såna katter tidigare

Svar på tråden Skulle ni kunna ta hand om en katt som behövde omplacering?