Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (tjock)

Gå ner i vikt med Sallad??

Jag är så trött på att vara överviktig :( jag har 20-25kg övervikt,jag har provat allt för att gå ner, jag vill gå ner snabbt i vikt.
    Jag undrar om man går ner i vikt snabbat och om man går ner i vikt med Sallad, då menar jag tex om jag äter kycklingsallad ,tornfisksallad ja olika sallader till lunch och middag? och om man kommer på en bra frukost? och att man tar långa promenader
    Vad tror ni går man ner i vikt snabbt?
    Är det någon som har provat? eller har ni andra tips jag vill ner så mycket som möjligt och snabbt innan September så vi ska åka till gran Canaria.

Är trött på att alla kollar på en när man går förbi

• Svar på tråden Gå ner i vikt med Sallad??
  • Förstår inte

Det är svårt med qvickfix. 

Träna - hitta en träningsform du tycker är rolig.Promenader är bra och bättre än inget. Men se då till att promenera fort så du blir svettig. 
    Mat - ät regelbundet och läs på vad som är bra mat. Ät mycket grönsaker. 

Sallad kan absolut vara bra. Men det beror ju på vad som är i. Sen är det kanske inge vidare med en massa dressing på salladen. 

• NaCl

Ofta är det dumt att satsa på en snabb viktnedgång. Brukar bli fort ner och fort upp. Du behöver göra förändringar som du kan hålla fast vid för resten av ditt liv.

Försök tänka efter vad du har testat förut och vad som tydligen inte har funkat och gör på nåt annat sätt!

• mepetite

Satsa på vardagsmotion och minst en 30 minuters promenad om dagen. Testa att göra hemgjorda sallader utan dressing. Ta lite äppelcidervinäger över och flingsalt samt peppar eller balsamvinäger. Själv blandar jag lättkeso med majs och tonfisk med skivade tomater. Till det dricker jag celsius eller vatten med äppelcidervinäger.

• mepetite

Satsa på vardagsmotion och minst en 30 minuters promenad om dagen. Testa att göra hemgjorda sallader utan dressing. Ta lite äppelcidervinäger över och flingsalt samt peppar eller balsamvinäger. Själv blandar jag lättkeso med majs och tonfisk med skivade tomater. Till det dricker jag celsius eller vatten med äppelcidervinäger.

• UCharlotte

TS: Fokusera på maten mer än motionen. Maten är större delen av en viktnedgång, motionen är en ynka liten del. Sallad innehåller väldigt mycket vatten så du riskerar att gå miste om många näringsämnen om du bara äter sallad och olika slags proteiner. Värt att tänka på då du inte kommer orka hålla en för extrem diet, och då kommer allt bli pannkaka.

Säger som många andra att snabba svältkurer inte är att rekommendera, men vet att vi tjejer vill ha saker fixade, gärna igår. Pratar du med en kunnig person så kan du säkerligen få en vettig diet som får ner dig ett kilo i veckan, tillsammans med lite motion, vilket är dubbelt mot vad som brukar vara rekommenderat. Men eftersom du säger att du har runt 20 kilo i övervikt så går ett kilo i veckan bra i början :)

• Anonym (nej)
    UCharlotte skrev 2014-05-07 07:49:27 följande:
    TS: Fokusera på maten mer än motionen. Maten är större delen av en viktnedgång, motionen är en ynka liten del. Sallad innehåller väldigt mycket vatten så du riskerar att gå miste om många näringsämnen om du bara äter sallad och olika slags proteiner. Värt att tänka på då du inte kommer orka hålla en för extrem diet, och då kommer allt bli pannkaka.

Säger som många andra att snabba svältkurer inte är att rekommendera, men vet att vi tjejer vill ha saker fixade, gärna igår. Pratar du med en kunnig person så kan du säkerligen få en vettig diet som får ner dig ett kilo i veckan, tillsammans med lite motion, vilket är dubbelt mot vad som brukar vara rekommenderat. Men eftersom du säger att du har runt 20 kilo i övervikt så går ett kilo i veckan bra i början :)
    Nej, maten är inte största biten för alla. Om jag inte motionerar så kan jag i princip bara äta sallad och gurka, alltså sallad som i salaldsblad. Nu överdriver jag, men med det jag äter så bör jag inte vara överviktig enligt min sjukgymnast och jag fuskar inte alls. Jag äter precis enligt dietistens anvisningar.
  • UCharlotte
    Anonym (nej) skrev 2014-05-07 08:15:23 följande:
    Nej, maten är inte största biten för alla. Om jag inte motionerar så kan jag i princip bara äta sallad och gurka, alltså sallad som i salaldsblad. Nu överdriver jag, men med det jag äter så bör jag inte vara överviktig enligt min sjukgymnast och jag fuskar inte alls. Jag äter precis enligt dietistens anvisningar.
    Om jag var dig, inte elakt menat utan med välmening, skulle jag testa en annan dietist. Det finns så extremt många faktorer som spelar roll för en viktnedgång och dietisternas tänk idag tenderar att vara ganska förlegade. En diet som ska få dig ner i vikt ska få dig ner även utan en massa motion. Sen är jag FÖR träning då det är bra för så himla mycket, men just för viktnedgången krävs många långa stunder på CTn och annat om man snackar kondition/förbränningsträning. Styrketräning är bäst i längden då det formar om dig kropp samt att muskler bränner fett även i vila, vilket är bättre i längden än att svettas på nåt löpband här och där.

Har dietisten kollat av dina värden för att kolla att det hon rekommenderat dig att äta är bra för dig? Allt handlar inte om kalorier utan val av kalorier. Vissa går bäst ned på LCHF, andra på Lågkalori, andra på Viktväktartänket, några behöver dricka massa vatten, andra behöver sova mer för att kroppen inte ska lägga på sig fett av stress.

Lycka till iaf :)
  • Anonym (nej)
    UCharlotte skrev 2014-05-07 08:41:41 följande:
    Om jag var dig, inte elakt menat utan med välmening, skulle jag testa en annan dietist. Det finns så extremt många faktorer som spelar roll för en viktnedgång och dietisternas tänk idag tenderar att vara ganska förlegade. En diet som ska få dig ner i vikt ska få dig ner även utan en massa motion. Sen är jag FÖR träning då det är bra för så himla mycket, men just för viktnedgången krävs många långa stunder på CTn och annat om man snackar kondition/förbränningsträning. Styrketräning är bäst i längden då det formar om dig kropp samt att muskler bränner fett även i vila, vilket är bättre i längden än att svettas på nåt löpband här och där.

Har dietisten kollat av dina värden för att kolla att det hon rekommenderat dig att äta är bra för dig? Allt handlar inte om kalorier utan val av kalorier. Vissa går bäst ned på LCHF, andra på Lågkalori, andra på Viktväktartänket, några behöver dricka massa vatten, andra behöver sova mer för att kroppen inte ska lägga på sig fett av stress.

Lycka till iaf :)
    Tack, men jag är inne på min tredje dietist, alla med olika idéer om min viktnedgång Nr 1 bytte jag ifrån ganska snabbt, en äldre dam som ansåg att tre rejäla potatisar var viktigt att få i sig varje måltid, jag äter vanligen två medelstora. Nr 2 testade en mängd olika innan hon gick på föräldraledighet och nr 3 är relativt nyutexaminerad och honom har jag inte haft så länge så jag kan inte säga om han är bra eller inte

Jag har testat att äta nutrilett i tre veckor, jag gick ner ½ kg. Testade Modifast vilket fungerade lite bättre. Allra bäst fungerade Xtravaganza, men jag bor för långt bort från deras grupper man måste vara med i för att få köpa och det var... FÖR bra nästan, kroppen skulle ta för mycket stryk. (En vän gick ner 12 kg på två veckor, kan aldrig vara sunt)
    LCHF testade jag, gick ner absolut, men fick också minnesluckor och skyhögt blodtryck. Viktväktarna säger alla tre dietister att de inte har tillräckligt bra kost, vet inte om det är för mig eller för alla men det har jag hört fler säga fast de är inte dietister

• Anonym (????)

Du skriver att du har testat ALLT??? Kan du ge exempel???

Svar på tråden Gå ner i vikt med Sallad??