Ts Jag har själv gått upp över 30kg vid båda mina graviditeter. Vid den sista för 5,5 år sedan hade jag problem med att bli av med de sista 16 kilona. jag är en relativt aktiv tjej som alltid motionerat och fortsatte med detta så fort jag kunde efter förlossningen. Lik förbaskat blev jag inte av med kilona. Jag vet ju hur man ska äta vad som är nyttigt, onyttigt osv, men jag kan lova att det är mycket man stoppar i munnen under en dag som man inte tänker på om man inte uppmärksammar det....
Så jag bestämde mig för att ta hjälp på något sätt. Jag läset på massor om olika sätt att gå ner i vikt, pulver, lchf, viktväktarna, itrim osv. När jag läste på fick jag en ökad förståelse över hur kroppen fungerar och jag började förstå hur min egen kropp reagerar på det jag stoppar i mig och kunde därför se samband med min egen mättnadskänsla, hunger, sug, trötthet, tålamod ,stress osv. Jag började inse att våra kroppar fungerar på olika sätt när det gäller förbränning och viktnedgång på precis samma sätt som vi tex är olika duktiga på att lära oss saker fort, köra bil, räkna osv.
Det krävs alltså rätt mycket av oss som individer, vi måste lära känna vår kropp och ge den tid att i lugn och ro hinna med de förändringar som måste till när vi lägger om vår kost. Någon sa till mig att det tar lika lång tid att gå ner i vikt som det gjorde att gå upp och att det tar minst 3 månader dvs en fjärdedels år för kroppen att hinna ställa om sig innan man kan göra en ordentlig utvärdering om en viss diet fungerade eller inte...
Efter allt läsande bestämde jag mig för att köpa ett 3 månaders paket på GI viktkoll. Jag insåg att jag var allt för beroende av kolhydrater och socker och det måste brytas. Genom att noga fylla i alla uppgifter och skapa min profil på sida fick jag hjälp att på ett sunt sätt gå ner i vikt. Där skrev jag ner exakt vad jag ätit under dagen och lärde mig fort att det är viktigt att i förväg planera vad man ska äta så att man inte blir överraskad av att det man just ätit innehöll på tok för mycket av det man bör undvika... På 3 månader hade jag gått ner mina kilon! Men det som kom efteråt var det som var den största resan, att förstå att jag måste förändra mitt tanktesätt kring mat, kondition, sömn, relationer, stress osv för att hålla min vikt. Jag insåg att det inte är det svåra att gå ner i vikt utan att behålla den!! Nu 5 år senare är jag starkare än någonsin, jag har i år börjat träna på gym och skaffat mig en PT, Jag har under dessa år som gått hittat kärleken i löpningen och den 17e maj löper jag Göteborgsvarvet 21km för andra gången, det har i många år bara varit en dröm....
Så Om du är överviktig så är mitt viktigaste råd till dig första att inte stirra dig blind på kilona utan komma underfund med varför du är överviktigt, när du hittat källan till detta då kan du fundera på vilket sätt som passar dig bäst, jag gissar att det inte är sallad som är ditt svar på den frågan, och när du kommit igång och hittat en metod som fungerar håll fast vid den samtidigt som du funderar ut en plan för hur du ska leva när du nått ditt vikt mål...
Stort lycka till!!