Inlägg från: Birmafröken |Visa alla inlägg
  • Birmafröken

Katten väcker oss på nätterna - vad göra?

Belönar man ett oönskat beteende uppmuntrar man katten att fortsätta med det. När ni reagerar och ger henne uppmärksamhet får hon den belöning hon behöver för att befästa beteendet.

Se till att hon har mat i sin matskål som räcker hela natten och ren toalåda - och låtsas sova! Ställ något för den plats hon krafsar på så att det inte går att krafsa där.

• Birmafröken
    SIN74 skrev 2014-05-07 07:45:02 följande:
    Så sant!

Hur många nätter tror du det krävs att jobba bort det? 
    Katter är envisa och påhittiga, men väldigt individuella, så exakt hur lång tid det tar vågar jag mig inte på att gissa. Ignorera är dock det enda sättet. Den som är mest envis vinner!
  • Birmafröken
    SIN74 skrev 2014-05-07 07:50:37 följande:
    Haha, hon är väldigt envis men jag får väl vara värre. 

Nu när sommaren kommer och det är skönt på nätterna skulle man kunna "slänga" ut henne istället?
    Ger det samma effekt, att vi inte uppskattar att bli väckta?

Hon är van utekatt alltså. 
    När det gäller utevistelse är det bästa att införa fasta rutiner för detta och ha som regel att katten alltid är inomhus under natten och på så sätt hjälpa katten att få en fast dygnsrytm. Att hon har möjlighet att vara utomhus en stund under dagtid innebär att hon har fått tillräckligt med stimulans och aktivitet under dagen för att kunna ta det lugnt under en hel natt. Katter sover och vilar betydligt mer under ett dygn än vi människor gör. 
  • Birmafröken

Om du vänjer katten vid en oregelbunden dygnsrytm då hon då och då får vara vaken och aktiv utomhus på natten kommer det blir problem när det blir kallt ute igen, och ni kommer fortfarande störas då och då under de nätter hon valt att stanna inne (till att börja med)..

Genom att alltid hålla katten inomhus under natten har man som ägare också betydligt bättre koll på sin katt, hur den mår och vad den råkar ut för. Kommer inte katten hem vid den "avtalade tiden" får man börja leta eftersom det är tecken på att något kan ha hänt.

Svar på tråden Katten väcker oss på nätterna - vad göra?