• kalinan

Hoya-frälsta: blommar det hos er nu? Står ni ut??

Har en blygsam samling hoyor (porslinsblommor) som jag tagit som sticklingar och som nu vuxit till sig så pass att de flesta blommar. Av någon anledning blommar de alltid i februari hemma hos mig! Just nu har jag därför flera stycken som blommar samtidigt och de ger mig sån HUVUDVÄRK! Jag kom hem sent igår kväll och doften slog emot mig när jag öppnade ytterdörren! De brukar blomma en omgång på sommaren också men då kan man ju åtminstone ha fönstren öppna på natten...

Jag minns en tråd där många av er som hade hela huset fullt av hoyor. Jag hoppas att någon av er ser från "Hoya-nojatråden" ser den här så ni kan svara på följande fråga: Hur har ni det hemma nu??? Måste ni sätta hela beståndet i karantän för att stå ut över huvud taget? Om jag ska ha fler (vilket jag med säkerhet ska) måste jag nog avsätta ett rum dit jag kan förpassa dem under den här tiden på året

Synd för de luktar ju trots allt gott

• Svar på tråden Hoya-frälsta: blommar det hos er nu? Står ni ut??
  • ThreeOneG

Mina blommar inte just nu i alla fall. Men jag kan förstå att ni får huvudvärk, det räcker med en blomma för att hela huset ska dofta.

• kalinan

Konstigt... Jag har en (lite lagomdoftande) som alltid blommat i februari och nu hakar alltås nytillskotten på. Ikväll kommer jag i alla fall stänga in alla i samma rum och stänga dörren för igår var det outhärdligt! Har ändå bara sammanlagt 7 blommor än men fler är på gång... Puh!

• Fru Indosaurie

ingen av mina blommar. Jag har aldrig heller känt den där lukten som alla pratar om som ska vara så stark =)
    Men vi får väl se.. sen kanske ALLA mina blommar samtidigt

• Fru Indosaurie

Jag måste verkligen införskaffa fler sticklingar.. det hela har legat på hyllan ett bra tag nu.

• kalinan

Fru indosaurie: Jo, jag är trots dagsläget också sugen på fler. Jag har två i vatten som just fått rötter och väntar på plantering och ska försöka ge mig ut på jakt snart igen. Jag har en ful ovana att alltid kolla efter hoyor i varje nytt hem jag besöker och med värdinnans tillåtelse nypa ett skott. De kostar ju så mycket när man köper dem!

Jag hoppas att dina också blommar snart!

• Fru Indosaurie

Kalinan
    2 av mina dog i flytten =(
    en 3:e är väldigt sjuk, får se om han klarar sig..

Jag satte ut en annons på hoyasällskapets hemsida och fick massor med svar. En kvinna skickade mig 7 sticklingar från norge för 100 kr inklusive frakt
    Ett tag var det drygt för jag hade typ 10 stycken på rotning..
    Sen har det varit så mkt annat, men nu måste jag uppdatera min hoyasida på nätet, har inte ens skrivit in alla nya jag har.. & sen ge mig på jakt efter nya, det börjar väl bli säsong snart.

• Gunilla75

Mina Hoyor luktar inte så mycket och de blommar olika under året. Sist blommade de i november och innan dess i maj??? Minns inte riktigt?

Jag brukar sätta blomgrenarna direkt i jord (utan att sätta dem i vatten och få rötter först), och det fungerar till 99% för mig.

• Zaria

Min vägrar i år också,den skjuter däremot skott som en tok efter i sommras fram till jul,skotten blev ca en meter men några blommor verkar det inte bli,har iaf en stor snygg grön växt dock utan blommor...är det nåt speciellt an måste göra för att den skall blomma?

• kalinan

Zaria: mitt tips är att missköta dem så mycket som möjligt
    Allvarligt skämtat, din verkar ju må lite för bra eftersom den kan växa och frodas så. Den behöver helt enkelt inte blomma! De ska inte ha alltför mycket omsorger och får gärna torka ut då och då. Om den tror att den finns riska att den ska dö ibland får den garanterat fart på blomningen! De är vana vid svåra förhållanden och behöver inte mycket näring. Orkidénäring sägs passa särskilt bra, så det får mina när jag kommer ihåg det några gånger om året. Och de trivs jättebra!

Gunilla: Ett annat tips är att sätta skotten i fuktig vitmossa. Då får de rötter jättefort utan risk för röta. Har inte provat själv men det ska visst vara det bästa. Gäller även orkidéer.

Fru Indo: kikar gärna på din hoyasida om jag får

• Fru Indosaurie

kalinan
    nja.. den är inte mkt för världen just nu
    men jag ska säga till när jag har uppdaterat den.

Svar på tråden Hoya-frälsta: blommar det hos er nu? Står ni ut??