• kalinan

Hoya-frälsta: blommar det hos er nu? Står ni ut??

Har en blygsam samling hoyor (porslinsblommor) som jag tagit som sticklingar och som nu vuxit till sig så pass att de flesta blommar. Av någon anledning blommar de alltid i februari hemma hos mig! Just nu har jag därför flera stycken som blommar samtidigt och de ger mig sån HUVUDVÄRK! Jag kom hem sent igår kväll och doften slog emot mig när jag öppnade ytterdörren! De brukar blomma en omgång på sommaren också men då kan man ju åtminstone ha fönstren öppna på natten...

Jag minns en tråd där många av er som hade hela huset fullt av hoyor. Jag hoppas att någon av er ser från "Hoya-nojatråden" ser den här så ni kan svara på följande fråga: Hur har ni det hemma nu??? Måste ni sätta hela beståndet i karantän för att stå ut över huvud taget? Om jag ska ha fler (vilket jag med säkerhet ska) måste jag nog avsätta ett rum dit jag kan förpassa dem under den här tiden på året

Synd för de luktar ju trots allt gott

• Svar på tråden Hoya-frälsta: blommar det hos er nu? Står ni ut??
  • kalinan

Mollie, kul att höra att det inte bara är mina som får fnatt i februari
    Har stängt dörren till köket nu så ikväll slipper jag huvudvärken!

Jag har massor med knopp i flera så det blir nog en lång blomningstid den här gången! Väldigt roligt tycker jag!

• musli

ååååååååh... hoyor... önskar jag också hade några men här i skogen finns inga blom-affärer direkt... och i stan finns det inte särskilt många hoyor...

• kalinan

musli, så vitt jag förstår går det bra att köpa sticklingar på nätet också. Fast på tradera brukar de visst bli ganska dyra. Ni andra här kanske kan ge tips och råd om hur och var man köper! Som jag skrivit tidigare snyltar jag mest på andras plantor, men har köpt några också.

Någon kanske känner till nån hemsida för hoya-fantaster där man byta, köpa och sälja? Tipsa gärna ni som vet

• kalinan

Fru I du hann före, tack för tipset. Har du någon adress till hoyasälskapet?

• Fru Indosaurie

swedishhoyasociety.com/

Där annonserade jag och fick mycket svar, en del till hutlösa priser och andra jättebilligt, som mina 7 sticklingar från norge för 100 kr inklusive frakt..
    Där kan man även byta om man har något att byta med.

Vi skulle ju kunna byta med varandra här inne. Men det är inte tillåtet att annonsera om sånt i forumet så det lämnar vi =)

• musli

mmm.. mamma ska ta en stickling åt mig... får börja med den, har liksom inte råd just nu att köpa hoyor!
    alla pengar går åt till sjukresor med dottern till umeå ett tag till...

• skriva

Jag hade en som brukade få femton blomklasar. De är ju så vackra men så plågsamma med sin lukt!

Den dog när vi flyttade och jag tyckte faktiskt det var bäst...

Det skulle vara skönt med en luktfri sort.

• kalinan

Mollie, nej då, många av dem luktar inte alls mycket. Men på kvällen/natten borde du känna lite doft. Fast jag är ingen expert så det kanske finns helt doftfria också?

• Mollie

Har haft dem i över 2 år nu och har aldrig kännt någon doft om jag inte stoppar näsan typ 2 cm från själva blomman...

• Inexsana

Hoya är dom giftiga föresten? Hittade dottern med ett blad i munnen.

• ThreeOneG

Växtsaften kan vara riktigt elak. En liten släkting nöp av ett blad, tänkte väl inte på att han var kladdig om fingret och kliade sig i ögat och fick jordens allergiska reaktion. Så helt ofarliga är de nog inte.

• Gunilla75

kalinan:
    Eftersom mina hoyor växer som ogräs, så bryr jag mig inte om att "skaffa" rötter innan jag sätter dem i jord. Som jag har sagt innan, så fungerar det för mig att plantera direkt i jord.

• Jesster

Åh, jag älskar Hoya...

Jag fick inte ha den hemma för ÄLSKLING tyckte att den luktade kattpiss

• kalinan

Jessfer: jo, jag har också råkat på en variant som luktade riktigt illa. Men det finns ju jättemånga olika! Du kan ju prova att skaffa en annan sort så går det säkert bra

Svar på tråden Hoya-frälsta: blommar det hos er nu? Står ni ut??