• Anonym (Provocerande?)

Provocerande med grått hår?

Jag är strax över 30 och har börjat få gråa hår. Det jag lagt märke till är att för många i min närhet verkar det vara i det närmaste provocerande att jag inte tänker färga över det gråa håret! Personligen tycker jag enbart det verkar jobbigt att färga håret eftersom jag mer eller mindre kommer behöva göra det resten av mitt liv om jag börjar nu. Det jag insett nu när jag börjat tänka på detta är att nästan inga kvinnor (ja, för män verkar det tydligen inte vara en lika stor grej - surprise surprise) har sin riktiga hårfärg utan alla färgar håret. Det verkar nästan vara tabu nu för tiden att ha grått hår om man är yngre än 60.

Varför är det så känsligt med grått hår? Hur tänker ni kring detta? Ni som färgar: tänker ni fortsätta med det livet ut eller vid något tillfälle låta det gråa/cita håret växa ut? Ni som inte färgar: får ni också kommentarer?

• Svar på tråden Provocerande med grått hår?
  • Dixie

Mina första grå hårstrån kom när jag var 26, jag färgar håret! Jag känner mig "för ung" för att ha grått hår, hur länge jag kommer att färga vet jag inte.

• viseversa

Jag hade rykt bort dom. Färgar aldrig håret. Har väldigt mörkt hår och inga grå strån än så länge. Jag är 31.

• Challe

Jag skulle färga över håret direkt, för att jag tycker det är sunkigt med grått hår. Är rätt svårprovoserad så provocerad skulle jag absolut inte bli, det är mer som att ha en stor piercing i näsan, vill man ha det så visst, men jag vill inte ha det. Jag tycker det inte är snyggt med grått hår och jag vill inte se ful ut. När det gäller killar så är det ju olika hur en kille ska vara och en tjej ska vara. För mig får alla gärna se ut som dem vill men jag kommer färga livet ut..

• Anonym (Provocerande?)
    Dixie skrev 2014-05-07 22:59:45 följande:
    Mina första grå hårstrån kom när jag var 26, jag färgar håret! Jag känner mig "för ung" för att ha grått hår, hur länge jag kommer att färga vet jag inte.
    Jag har funderat på det där om att vara för ung för att ha grått hår. När blir man lagom gammal? Det är ju inte precis ovanligt att få gråa hår runt 30-års åldern. Jag fick nog också mina första när jag var runt 25.
  • Anonym (Provocerande?)
    viseversa skrev 2014-05-07 23:07:22 följande:
    Jag hade rykt bort dom. Färgar aldrig håret. Har väldigt mörkt hår och inga grå strån än så länge. Jag är 31.
    Jo jag gjorde det de första åren, men nu känns det som om jag är vid en brytpunkt. Skulle få misstänkt tunt hår på sina ställen om jag skulle rycka bort alla. ;)
  • lövet2

Jag har fått kommentarer i åratal om att "Börjar det inte vara dags nu att ...?". Det lustiga är att håret inte blivit mer och mer grått, utan det har liksom gått i vågor. Jag tonar håret - inte färgar - på somrarna, för då blir det så konstigt blekt av solen att det ser randigt ut. På vintern får de grå hårstråna härja fritt. Det bekymrar inte mig, men tydligen alla andra!

• Anonym (Provocerande?)
    Challe skrev 2014-05-07 23:07:31 följande:
    Jag skulle färga över håret direkt, för att jag tycker det är sunkigt med grått hår. Är rätt svårprovoserad så provocerad skulle jag absolut inte bli, det är mer som att ha en stor piercing i näsan, vill man ha det så visst, men jag vill inte ha det. Jag tycker det inte är snyggt med grått hår och jag vill inte se ful ut. När det gäller killar så är det ju olika hur en kille ska vara och en tjej ska vara. För mig får alla gärna se ut som dem vill men jag kommer färga livet ut..
    Provocerande kanske var ett tillspetsat uttryck men det är väl just det där jag är ute efter, att folk tycker det är sunkigt att behålla sin naturliga hårfärg trots att den råkar vara grå.

Det känns nästan som om folk anser det vara ett ställningstagande att inte färga över håret idag.

Tröttnar du inte på att färga? Jag färgade mitt hår ivrigt mellan att jag var typ 15-25 och sen tvärtröttnade jag på det och gick över till min naturliga hårfärg. Det är en sån befrielse för mig att slippa den där stressen att "oj nu var det några veckor sedan jag färgade. Jag BORDE verkligen färga över utväxten aaaah". :)
  • Anonym (Provocerande?)
    lövet2 skrev 2014-05-07 23:16:33 följande:
    Jag har fått kommentarer i åratal om att "Börjar det inte vara dags nu att ...?". Det lustiga är att håret inte blivit mer och mer grått, utan det har liksom gått i vågor. Jag tonar håret - inte färgar - på somrarna, för då blir det så konstigt blekt av solen att det ser randigt ut. På vintern får de grå hårstråna härja fritt. Det bekymrar inte mig, men tydligen alla andra! smile3.gif
    Ja vad ÄR det med folk som känner att de måste kommentera hur andra väljer att göra? Fattar inte det. Dessutom tycker jag att det talas märkligt lite om grått hår i hela diskussionen kring skönhetsnormer i samhället.
  • Challe
    Anonym (Provocerande?) skrev 2014-05-07 23:17:26 följande:
    Provocerande kanske var ett tillspetsat uttryck men det är väl just det där jag är ute efter, att folk tycker det är sunkigt att behålla sin naturliga hårfärg trots att den råkar vara grå. Det känns nästan som om folk anser det vara ett ställningstagande att inte färga över håret idag. Tröttnar du inte på att färga? Jag färgade mitt hår ivrigt mellan att jag var typ 15-25 och sen tvärtröttnade jag på det och gick över till min naturliga hårfärg. Det är en sån befrielse för mig att slippa den där stressen att "oj nu var det några veckor sedan jag färgade. Jag BORDE verkligen färga över utväxten aaaah". :)

Jag tycker om att göra mig fin, men är ju inte hysterisk om min utväxt skulle sticka fram. Ibland kan det gå månader utan att jag färgar men jag tycker det är rätt kul att ändra färg lite hela tiden. Om jag vill lyxa till det går jag till min frisör som ger massage under tiden färgen verkar. Jag tycker nog det är bättre att vara naturlig än att göra som min mamma, hon vill ha grått hår, men hon tycker att hennes hår är för vitt så hon håller på och grejar med slingor i olika färger för att håret ska se snyggt grått ut, haha då tycker jag man bara kan låta det vara.. Orka liksom
  • Anonym (Provocerande?)
    Challe skrev 2014-05-07 23:26:38 följande:

Jag tycker om att göra mig fin, men är ju inte hysterisk om min utväxt skulle sticka fram. Ibland kan det gå månader utan att jag färgar men jag tycker det är rätt kul att ändra färg lite hela tiden. Om jag vill lyxa till det går jag till min frisör som ger massage under tiden färgen verkar. Jag tycker nog det är bättre att vara naturlig än att göra som min mamma, hon vill ha grått hår, men hon tycker att hennes hår är för vitt så hon håller på och grejar med slingor i olika färger för att håret ska se snyggt grått ut, haha då tycker jag man bara kan låta det vara.. Orka liksom
    Hehe ja. Jag tycker dessutom att vitt hår kan vara riktigt snyggt! Har en faster som under många år hade en kritvit skarp page, det var skitsnyggt.
Svar på tråden Provocerande med grått hår?