• Anonym (1miljon?)

Gissningsvis. Vad kostar ett barn fram till 18 år?

Som som det står i trådstarten. Vad tror ni man lägger ut på ett barn så länge det är omyndigt, dvs till 18 år? Ibland hör man att ett barn kostar en miljon fram till 18 års ålder. Är det rimligt? Jag har alltid tyckt det har låtit löjligt mycket. Men med två tonåringar så börjar jag inse att summan kanske inte är helt orimlig. Vad tror ni? :) Jag blir glad för alla möjliga trevliga svar :)

• Svar på tråden Gissningsvis. Vad kostar ett barn fram till 18 år?
  • Anonym (1miljon?)

Tack för svar :) ja precis, allt inräknat som sparande, kläder, träningsavgifter, fickpengar, etc

• Anonym (Mia)

Fast det där med en miljon är faktiskt lite överdrivet. Ryktet kommer från en utredning som Swedbank gjorde för länge sedan och de har med poster som "utlandsresa varje sommar" och "skidsemester varje vinter". Dessutom finns poster som "kostnad för större bil" (vid ett barn?!) osv. Det är en siffra som gäller för dem som tjänar lite mer, inte för Svenssons. 

Vill man ha siffror som är lite mer jordnära är det bättre att titta på konsumentverkets hemsida där ett barn beräknas kosta ca 700 000, vilket är lite mindre. Då utgår barnbidrag på ca 220 000 av dessa och kvar blir ca 480 000 eller 2000 / mån = 1000 / förälder.

Själv tjänar jag fortfarande på min femåring eftersom barnbidrag, underhåll och bostadsbidrag lätt överskrider vad han kostar i månaden.

• Anonym (Maja)

Det beror ju på vad som räknas in, en stor kostnad för många är ju inkomstförlust/ mindre möjlighet att göra karriär/flytta för mer välbetalda jobb osv, särskilt om man bara är en familjeförsörjare.

Boende är ju också ofta en stor utgift, många tycker att barn = villa tex, skulle jag som ensamstående följt den strömmen hade det kostat multum.

Bil är ju en annan kostnad som är lite svår att förhålla sig till - jag hade inte behövt bil om jag inte haft barn så på så sätt kan man ju räkna bilkostnaden som en "barnkostnad" - men samtidigt finns det ju många utan barn som behöver bil.

Men om man inte räknar med bil och inkomstförluster och bara tänker sig ett extra rum (tusen kr) som extra boendekostnad så känns ändå runt miljonen rimlig.

• Örontrumpet
    Anonym (Mia) skrev 2014-05-09 07:03:15 följande:
    Fast det där med en miljon är faktiskt lite överdrivet. Ryktet kommer från en utredning som Swedbank gjorde för länge sedan och de har med poster som "utlandsresa varje sommar" och "skidsemester varje vinter". Dessutom finns poster som "kostnad för större bil" (vid ett barn?!) osv. Det är en siffra som gäller för dem som tjänar lite mer, inte för Svenssons. 

Vill man ha siffror som är lite mer jordnära är det bättre att titta på konsumentverkets hemsida där ett barn beräknas kosta ca 700 000, vilket är lite mindre. Då utgår barnbidrag på ca 220 000 av dessa och kvar blir ca 480 000 eller 2000 / mån = 1000 / förälder.

Själv tjänar jag fortfarande på min femåring eftersom barnbidrag, underhåll och bostadsbidrag lätt överskrider vad han kostar i månaden. smile1.gif
    Den gjordes 2006 så siffrorna är ganska inaktuella. Men enligt den uträkningen kostar ett barn netto 600 000 för de nödvändiga utgifterna som mat, bostad, dagis, inkomstbortfall mm.

Ovanpå det kommer mindre nödvändiga som presenter, julklappar, fritid, sparande mm. (semestrar fanns dock inte med) Tillsammans blir det 1,6 miljoner.

www.swedbank.se/om-swedbank/analyser/institutet-for-privatekonomi/aktuellt,-vad-kostar-barn/index.htm
  • sextiotalist

Enklast är att gå på konsumentverkets beräkningar.
    De är de mest realistiska

Swedebanks beräkningar är drömberäkningar. Jag bara skakar på huvudet och undrar vilka kalkyler de har
    Boendekostnader, är hett och hållet en kostnad som är beroende på hur föräldrarna bor och var de vill bo och hur de bodde innan de fick barn.
    Fritidsintressen, kan variera väldigt mycket, ridning är inte alls många som håller på med
    Klassresor, räknas bort, presenter till kompisar, men vad är det för krav man ställer?
    Sparande, inte ens en kostnad (dessuom ett barnbidrag, när inte ens hushållen i snitt sparar i närheten av detta)
    Sedan räknar jag inte inkomstsänkning pga VAB, föräldraledighet etc för en kostnad. Utan som en inkomstsäkning

Så jag skulle nog säga att skippa den drömbudgeten, som ligger väldigt långt ifrån vad en vanlig medelinkomsttagare har för utgifter.

Men konsumentverkats kostnader är faktiskt de som är mest förankrade i verkligheten.

Och som jag skrivit innan, barn kostar vad man har råd med
    Det finns de som är låginkomstagare, studenter, arbetslösa etc som kan ge sina barn ett mycket bra liv

• Anonym (inte swedbank)

Swedbank har, mig veterligt, en massa poster som inte är nödvändiga. Underhållet ska gå till de nödvändiga kostnaderna och i vissa fall kan man få högre om man stämmer den andra.

Enligt konsumentverkets siffror kostar en flicka 594 840 kr under 18 år för de nödvändiga utgifterna, däri ingår bla fritid och lek och mobiltelefon.
    En pojke kostar 617 040 kr under motsvarande tid.

Vad man sen väljer att lägga utöver detta på sina barn är vars och ens av föräldrarnas ansvar. En av dem kan alltså smita undan att betala saker som födelsedagspresenter både till barnet och till kompisarna osv.

Personligen handlar jag inte kläder för 500 kr eller mer per månad ens för båda mina barn, men vissa gör säkert det.

• ursula

Beror på vilka fritidsintressen barnen har. Mina två barn höll på med rätt så dyra sporter , slalom och golf så vi lade nog 50000 per barn och år och då räcker nog inte en miljon.

• sextiotalist
    Anonym (inte swedbank) skrev 2014-05-09 08:35:42 följande:
    Swedbank har, mig veterligt, en massa poster som inte är nödvändiga. Underhållet ska gå till de nödvändiga kostnaderna och i vissa fall kan man få högre om man stämmer den andra.

Enligt konsumentverkets siffror kostar en flicka 594 840 kr under 18 år för de nödvändiga utgifterna, däri ingår bla fritid och lek och mobiltelefon.
    En pojke kostar 617 040 kr under motsvarande tid.

Vad man sen väljer att lägga utöver detta på sina barn är vars och ens av föräldrarnas ansvar. En av dem kan alltså smita undan att betala saker som födelsedagspresenter både till barnet och till kompisarna osv.

Personligen handlar jag inte kläder för 500 kr eller mer per månad ens för båda mina barn, men vissa gör säkert det.
    Jag tycker att Swedebank borde tänka över både en och två gånger varför man publicerar en sådan orealistisk kalkyl.

Svar på tråden Gissningsvis. Vad kostar ett barn fram till 18 år?