• Anonym (1miljon?)

Gissningsvis. Vad kostar ett barn fram till 18 år?

Som som det står i trådstarten. Vad tror ni man lägger ut på ett barn så länge det är omyndigt, dvs till 18 år? Ibland hör man att ett barn kostar en miljon fram till 18 års ålder. Är det rimligt? Jag har alltid tyckt det har låtit löjligt mycket. Men med två tonåringar så börjar jag inse att summan kanske inte är helt orimlig. Vad tror ni? :) Jag blir glad för alla möjliga trevliga svar :)

• Svar på tråden Gissningsvis. Vad kostar ett barn fram till 18 år?
  • SupersurasunkSara
    ursula skrev 2014-05-09 08:45:37 följande:
    Beror på vilka fritidsintressen barnen har. Mina två barn höll på med rätt så dyra sporter , slalom och golf så vi lade nog 50000 per barn och år och då räcker nog inte en miljon.

Men det har ni ju valt själva.
  • Anonym (inte swedbank)
    sextiotalist skrev 2014-05-09 08:48:13 följande:
    Jag tycker att Swedebank borde tänka över både en och två gånger varför man publicerar en sådan orealistisk kalkyl.

Ja, jag förstår inte syftet, att folk ska spara mer i deras bank kanske?
  • Indianica

Swedbank räknar väl på att man som barnfamilj tar ett lån på minst ett par miljoner också, dvs större bostad, vilket många inte gör eller ens har möjlighet att göra, det samma gäller bil. Vi har en äldre bil och har inte köpt större bil pga våra två barn. Swedbanks beräkningar gäller medelklassen/övre medelklassen.

• Anonym (Maja)
    Anonym (inte swedbank) skrev 2014-05-09 08:35:42 följande:
    Swedbank har, mig veterligt, en massa poster som inte är nödvändiga. Underhållet ska gå till de nödvändiga kostnaderna och i vissa fall kan man få högre om man stämmer den andra.

Enligt konsumentverkets siffror kostar en flicka 594 840 kr under 18 år för de nödvändiga utgifterna, däri ingår bla fritid och lek och mobiltelefon.

En pojke kostar 617 040 kr under motsvarande tid.

Vad man sen väljer att lägga utöver detta på sina barn är vars och ens av föräldrarnas ansvar. En av dem kan alltså smita undan att betala saker som födelsedagspresenter både till barnet och till kompisarna osv.

Personligen handlar jag inte kläder för 500 kr eller mer per månad ens för båda mina barn, men vissa gör säkert det.

Fast den här tråden handlar väl inte om underhåll?
  • M Y L F

Det beror ju på inkomst och vad man väljer att räkna in och vad man lägger på sina barn. Jag skulle tippa på att våra barn ligger närmare miljonen var efter 18 år. Kanske något under, men det är nog ganska nära.

• ursula
    Anonym (Maja) skrev 2014-05-09 13:23:03 följande:

Fast den här tråden handlar väl inte om underhåll?
    Men en uträkning som man ändå kan köra
    1273+1273+1050= 3596 ggr 12 månader = 43152 kr ggr 18 år =776736 kr
  • Anonym (Vet inte)

Ingenaning faktiskt men sen kostar ju barnen efter 18 år faktiskt oxå hur många har jobb då ? Och man har inte ens gått färdigt gymnasiet . Min äldsta är 19 och kostar fortfarande :)

• Majsan70

Med tanke på vad dotterns häst kostar per månad så lär det bli en rundlig summa tills hon fyller 19 år och får försörja sig själv. . Jag tror INTE 1 mille räcker.

• Currykoalan

Ja, jag tycker det är rätt rimligt. Rimligt i så måtto att jag omöjligen kan tro att det barn som kostat en miljon har levt i överdådig lyx och sus och dus eller har föräldrar som öser pengar över sitt barn med snöskyfflar.

(Sen tror jag inte att är nödvändigt ur överlevnadssynpunkt eller för att få en trivsam uppväxt att lägga en miljon på ett barns 18 första år, får jag väl övertydligt tillägga. En miljon är ingen minimisumma, typ. Men heller inte någon extravagant summa).

• kaffeamanda
    Anonym (1miljon?) skrev 2014-05-08 20:08:59 följande:
    Som som det står i trådstarten. Vad tror ni man lägger ut på ett barn så länge det är omyndigt, dvs till 18 år? Ibland hör man att ett barn kostar en miljon fram till 18 års ålder. Är det rimligt? Jag har alltid tyckt det har låtit löjligt mycket. Men med två tonåringar så börjar jag inse att summan kanske inte är helt orimlig. Vad tror ni? :) Jag blir glad för alla möjliga trevliga svar :)
    Jag skulle då säga att en miljon är i underkant, då har man bara räknat in det allra viktigaste. Jag tror snarare 2-3 miljoner per barn
  • ursula

När man har räknat  in fritidsaktiviteter språkresor badsemestrar ,läger,skidresor au pair så hamnar det nog en bra bit över miljonen

Svar på tråden Gissningsvis. Vad kostar ett barn fram till 18 år?