Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Usch!)

Vilket är ert värsta/bästa barnprogram? Varför?

Man ser ju en hel del dynga när man sitter med barnen alltså...Värsta kan såklart vara på olika vis...Själv stör jag mig på karaktärer etc!

Nedan följer en rad program jag inte gillar, utan ordning:

Dora Utforskaren - drygt, tjatigt och alla avsnitt är typ samma

Tweenies - Bläää! Skitstöriga karaktärer och röster. Och vad går det ut på egentligen? Är ingen handling!

Molly Mus - Figuren Conny är riktigt otäck med sina läten

Rädda Joppe - Herregud vad säger man? Denne Ola måste skämmas än idag.

Olivia - Stursk pain in the ass gris!

Charlie och Lola - Lola är bara för mycket. Finns nog inget syskon som skulle vara så tålmodig och pedagogisk som Charlie är! Var är föräldrarna?!

Lilla Prinsessan - Usch säger jag bara! Denna karaktär, beteende och röst!!!!

Skrotnisse och hans vänner - Detta program skrämde mig på riktigt när jag var liten. Dessa långsamma röster, skumma figurer, "rörliga" hakor och vita glasögon utan synliga ögon...gaaahhh!

Några riktigt bra däremot är:

Häxan Surtant - Behöver inte säga mer än att hon är bäst!

Svampbob Fyrkant - HUMOR! Svampbobs genomsnälla person och söta röst! Och karaktärerna! Svampbob, Bläckvard, Patrik mfl! Och detta att Krabbans dotter är en ....val!

Klassikern Fem Myror...Mycket roligt och lärorikt!

Och självklart Amigo! Sjukt roliga ideer instoppade här o var!

• Svar på tråden Vilket är ert värsta/bästa barnprogram? Varför?
  • Lucius Vorenus

Och från min egen barndom nominerar jag "Ica i rutan". Jag fick kalla kårar av det när jag var liten.

• Anonym (3barnsmor)

Det kan ju bero på att ni är vuxna och programmen är gjorda för barn.

Jag håller för övrigt inte alls med många inlägg, gillar absolut inte häxan surtant, amigos och verkligen inte biss och Kajs. De sistnämnda ät det mest löjliga program jag nånsin sett, äcklas på riktigt.

Ma-pa programmet är riktigt jobbigt att se på.

Teletubbies är ju jättepopulärt, för 1 åringar! Gillar nalle i sitt blåa hus, enyo (kan vara läskigt för mindre barn dock) och Jane och Draken.

• sextiotalist
    littlepixiegrl skrev 2014-05-09 00:29:20 följande:
    Svampbob vill jag mest strypa, för han är ettrig och irriterande.
    Teletubbies måste vara något av det dummaste, mest fördummande och pinsamma som någonsin har kräkts upp i tv; vilket jäkla mög!

Det enda barnprogrammet som mitt barn gillade som 1-2-åring var Teletubbies. det programmet vänder sig till väldigt små barn, med upprepningar och väldigt enkel handling (jag själv avskydde det)
    Sedan när han blev äldre så var Svambob en storfavorit (och Dexters laboratorium) mor och far fick psykbryt på dessa program

Själv minns jag med glädje Scooby Doo, som gick på jullovet (fram tills någon knäppgök kom på att det kunde skrämma barn och så fick det inte vara kvar)
    Jag gillade också de tjeckiska animerade barnprogrammen, men inte Beppe, Ville, Valle och Victor, gillade inte Pippe, men Barnen i Bullerbyn

Men jag har ett minne om av ett program som jag gillade, där man hade en gungsstol och en trasmatta med. Det är allt vad jag minns och de sändes på TV under 60-talet
  • mona83

Biss och Kajs måste vara bland det sämsta barnprogram som någonsin har gjorts för tv, likaså Amigo. Verkar inte ens mina ungar gilla att titta på.
    Synd att jag inte kommer ihåg vad barnprogrammet heter som får mina ungar att gå och lägga sig istället för att fortsätta titta. 

Labyrint är favoriten här.

L.O.V.E
  • taquine

Nu är det ju många år sedan mina ungar var små men jag hatade den där Skurt KräksMin dotter älskade det , varför har jag aldrig förstått, tramsröst och så PK
    Älskade också tårtan och fem myror är ju en klassiker

If you're going trough hell, keep going/WC
  • Anonym (Usch!)

Jo, Skurt var ju ett skämt! Det var ju inte ens buktaleri. Han och Inga-may (!) var ju aldrig i rutan samtidigt ens...

Ika i Rutan minns jag med , och jag har fattat att många var rädda för det, men för mig funkade det bra...sen vete tusan vad det gick ut på. Kommer bara ihåg skelettet Åke.

Labyrint, som nån gillade...- Jag tycker de där robotarna eller vad de är , är otäcka! Fast programmet i sig är ok.

Televinken var ju också en märklig typ men som jag har för mig att jag var ok med.

• Anonym (Ylva)

Nu vet jag inte vilken ålder ni snackar om, men jag och mina bröder tyckte om Avatar när det kom, då var vi inte så små dock. Andra program som jag minns att jag tyckte om var: trasdockorna, de vilda djurens flykt, the world of peter rabbit and his friends (minns inte det svenska namnet, men det är av hon beatrix potter), digimon och transformers armada.

Sämsta program är svårt, tycker att nästan allt för barn på tv nu för tiden är riktigt dåliga. Men de som jag minns namnet på nu som jag ogillar är väl teletubbies, phileas och ferb (heter de så?), spindelmannen och många många fler.

• pluvdo
    Tortoise skrev 2014-05-09 00:01:01 följande:
    Värsta är pipi, pupi och rosmarie! Totalt värdelöst (vad/vem är MaPa?), hemsk sång som man dessvärre får på hjärnan lätt. Tätt följt av Max och Ruby. För mer beskäftig typ än Ruby får man leta efter!!! Gillar inte fågelvägen 3 heller för ungarna sjunger sååå falskt!

Gillar amigo och så måste jag erkänna att jag gillade Biss
    Jag har tolkat det som att de letar efter en förälder. En mammapappa. Fånigt?
  • pluvdo
    pluvdo skrev 2014-05-09 13:37:21 följande:
    Oj.

Fånigt? Ja.

Skulle jag skriva.
  • Tortoise

Pluvdo: ja fånigt. Jag tittar inte på programmet utan flyr in i köket när det börjar! Jag hoppas dom hittar mapa snart så de kan sluta sända programmet!! Fast då börjar de väl om med eländet...

• mona83
    mona83 skrev 2014-05-09 09:04:59 följande:
    Biss och Kajs måste vara bland det sämsta barnprogram som någonsin har gjorts för tv, likaså Amigo. Verkar inte ens mina ungar gilla att titta på.
    Synd att jag inte kommer ihåg vad barnprogrammet heter som får mina ungar att gå och lägga sig istället för att fortsätta titta. 

Labyrint är favoriten här.
    Ska väl förtydliga att Labyrint är ungarnas favorit program, det håller ungarna reda på när det kommer. Sonen gillar fiska med Anders också, men det har han inte så jätte koll på vilken dag och tid det går. 

Min favorit har alltid varit bröderna Lejonhjärta och jag tycker fortfarande, även som vuxen, synd om Katla när hon dör i slutet. 
    L.O.V.E
  • Trinity78
    pluvdo skrev 2014-05-09 13:37:21 följande:
    Jag tror att MaPa är en metafor för Gud
    Reproductively challenged
  • Anonym (miak)
    Lucius Vorenus skrev 2014-05-09 08:16:49 följande:
    Och från min egen barndom nominerar jag "Ica i rutan". Jag fick kalla kårar av det när jag var liten.
    Ja usch, känner fortfarande stress o obehag bara man hör nått som påminner om introt till ica i rutan. Vad tänkte de som sände programmet på?!
  • Anonym (Usch!)
    littlepixiegrl skrev 2014-05-09 00:29:20 följande:
    Svampbob vill jag mest strypa, för han är ettrig och irriterande.
    Teletubbies måste vara något av det dummaste, mest fördummande och pinsamma som någonsin har kräkts upp i tv; vilket jäkla mög!
    Nu gillar jag ju Svampbob men håller med om Teletubbies. Min yngste älskade dem! Blä.
    Tycker även att I drömmarnas trädgård är i samma klass uselt. "Nu kommer ninkenonken och pinkeponken...och nu putsar vi stenar...."

BTW - Minns ni han den skäggige karln med benen korsade som läste sagor i Boktipset?! Han satt i nån regnbågsfärgad soffa som var formad som två händer! Och introt till det hela! Med figurer som kom upp ur en väska för att sen flyga iväg på en flygande matta! En av de där figurerna tyckte jag var skitläskig!

Solstollarna kanske man skulle ta o se nåt avsnitt av snart...det var länge sen! Riktigt 80tal!
  • Sommarlöv

Åh, avskyr Svamp Bob fyrkant. Så fruktansvärt irriterande. Vill knappt att min son ska se det, för jag tycket det är så enormt korkat. Han ser inte det hemma, men får gör det hos sin mormor och morfar. Max och Ruby är inte någon favorit heller hos mig. Jag gillar program som utmanar barnen att tänka lite som t ex Bokstavslandet, vilket även innehåller en hel del humor. Fåret Shaun är annars min stora idol... Från min egna barndom så gillade jag " vita stenen" väldigt mycket samt alla Astrid Lindgren berättelser som man kunde se i avsnitt. Jag tyckte inte "Ika i rutan" som barn. Tyckte hon var konstig och pratade väldigt märkligt...

Svar på tråden Vilket är ert värsta/bästa barnprogram? Varför?