• grodansmamma

Problem med sköldkörteln

Hej! Undrar om det finns någon här som har problem med sköldkörteln och har gjort en biopsi? Jag har gjort UL och det visade att ena min sköldkörtel var förstorad så nu har jag fått tid för en UL med biopsi, gör det ont, hur lång tid tar det? Får man åka hem ditekt efteråt?

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln
  • Annelie 76

Biopsin känns, det gör den men det går över snabbt. De sticker ju in en ganska grov nål och tar en bit så det vore konstigt om det inte kändes. Jag gjorde bara biopsi, tog inte så lång stund. Fick åka hem direkt efteråt.

• grodansmamma
    Annelie 76 skrev 2014-05-09 15:47:25 följande:
    Biopsin känns, det gör den men det går över snabbt. De sticker ju in en ganska grov nål och tar en bit så det vore konstigt om det inte kändes. Jag gjorde bara biopsi, tog inte så lång stund. Fick åka hem direkt efteråt.

Tack för svar!

Gjorde det väldigt ont? Ganska nervös inför det!

Och tankarna går såklart vad det är för något..
  • Annelie 76

Vill inte skrämma upp dig men det gjorde ganska ont. Värst var att veta att läkaren skulle sticka en gång till efter den första. Men det gjorde inte ont länge. Inte var det det ondaste jag haft heller.

• grodansmamma
    Annelie 76 skrev 2014-05-09 16:26:55 följande:
    Vill inte skrämma upp dig men det gjorde ganska ont. Värst var att veta att läkaren skulle sticka en gång till efter den första. Men det gjorde inte ont länge. Inte var det det ondaste jag haft heller.

Okej! Lika bra att förvänta sig att det kommer göra väldigt ont så kanske det inte är så farligt som man trott! Hoppas det räcker med att sticka mig en gång!
  • grodansmamma

Fick brev hem häromdagen där resultaten från första UL stog. Det visade sig att den högra loben hade en 5 cm stor knöl med flera cystor inuti! Inte konstigt jag känner en klump i halsen emellanåt. Den vänstra loben hade två knölar, en på 6mm och en på 8mm. På Måndag är det dags för UL med biopsi, ser inte fram emot det.

Jag funderar över vad som kommer ske sen, kommer de behöva operera med tanke på hur stor den ena knölen är eller minskar de om man äter mediciner? Och hoppas det är typ vätskefyllda cystor bara!

• grodansmamma

De misstänker struma iaf..

Någon som haft samma problem som mig? Vad gör de åt detta? Nervös :/

• grodansmamma

Biopsin var inte så farlig som jag förväntat mig, visst var det obehagligt när han drog med nålen fram och tillbaka för att få prov med sig, men var över fort, räckte att han stack en gång tack och lov!!

Finns det inte någon som varit i samma sits som jag som kan berätta vad de kommer göra åt det?! Så jävla orolig och nervös!

• isaswe

Har/hade precis som du; förstorad sköldkörtel. 
    Fick remiss till NÄL och var inne för UL. Läkaren konstaterade att det var en cysta och han tömde den på vätska.

Om det är som för mig, dvs bara förstorad sköldkörtel pga cysta, då gör man ingenting. Läkaren sa att cystan kan fyllas med vätska igen och att man då bara gör samma sak, dvs tömmer den.
    Blir det så att den fylls på om och om igen, kan man ju kanske överväga att operera bort halva sköldkörteln.

Min verkar fyllas med vätska igen så jag har redan ställt in mig på att jag kommer få tömma den med jämna mellanrum.

• grodansmamma
    isaswe skrev 2014-06-15 15:22:20 följande:
    Har/hade precis som du; förstorad sköldkörtel. 

Fick remiss till NÄL och var inne för UL. Läkaren konstaterade att det var en cysta och han tömde den på vätska.

Om det är som för mig, dvs bara förstorad sköldkörtel pga cysta, då gör man ingenting. Läkaren sa att cystan kan fyllas med vätska igen och att man då bara gör samma sak, dvs tömmer den.

Blir det så att den fylls på om och om igen, kan man ju kanske överväga att operera bort halva sköldkörteln.

Min verkar fyllas med vätska igen så jag har redan ställt in mig på att jag kommer få tömma den med jämna mellanrum.

Får hoppas det bara är en vätskefylld cysta för mig med, men blir lite orolig med tanke på att jag hade en 5 cm stor knöl med flera cystor på ena loben och 2 mindre knölar på andra loben. Hoppas på att få svar veckan som kommer, de sa att det skulle ta 10 arbetsdagar vilket det är på Tisdag..

Hoppas de gör något åt det så man slipper känna den här klumpen i halsen :/
  • isaswe
    grodansmamma skrev 2014-06-15 21:19:14 följande:

Får hoppas det bara är en vätskefylld cysta för mig med, men blir lite orolig med tanke på att jag hade en 5 cm stor knöl med flera cystor på ena loben och 2 mindre knölar på andra loben. Hoppas på att få svar veckan som kommer, de sa att det skulle ta 10 arbetsdagar vilket det är på Tisdag..
    Hoppas de gör något åt det så man slipper känna den här klumpen i halsen :/
    Risken att det skulle vara cancer, som även jag är grymt orolig för, är ganska liten. 
    Är det flera knölar kan det vara så enkelt som knölstruma.
    Min läkare sa att det faktiskt är ganska vanligt att det uppstår cystor i sköldkörteln. Orsaken är oftast att man har gjort någon plötslig rörelse; sträckt sig, sovit konstigt etc, eller att något stort hänt i livet (dödsfall, skilsmässa, stress. Jag tror min uppstått pga stress på jobbet. Då kan en cysta uppstå väldigt plötsligt. Det gjorde det för mig. 
    Kom knölen plötsligt för dig, en dag från en annan, eller hur det gick det till?

Förstår precis. Det är fruktansvärt obehagligt med knöl på halsen, eller var som helst i kroppen. 
    Har dina sköldkörtelhormoner påverkats något av knölarna?
Svar på tråden Problem med sköldkörteln