• jurist 05

    Kan jag försöka bli gravid fast jag är 42,snart 43

    Hej!

    Är 42 år, fyller 43 i juni. Vi har en dotter som är 6 år. Vi hade tänkt skaffa ett barn tidigare men min man blev allvarligt sjuk i en cancersjukdom för 5 år sedan. Nu är han i princip frisk. Under resan blev jag också sjuk på köpet och fick en allvarlig depression som jag nu börjar känna mig lite bättre med.

    Och längtan efter ett barn har alltid funnits där. Jag undrar helt enkelt, helt ärliga svar, tycker ni att vi sa försöka att skaffa ett barn till. Tänker mycket på att omgivningen tycker att jag är för gammal. Vad är era erfarenheter? Vet också såklart att det är mycket svårare ju äldre man blir. Vore otroligt glad för era svar, funderingar och synpunkter. Ha det gott!

  • Svar på tråden Kan jag försöka bli gravid fast jag är 42,snart 43
  • Rocket Mania

    Jag har inga erfarenheter men känner ni att ni har tid och kärlek till ett barn så tycker jag att ålder bara är en siffra.

    Det finns usla unga föräldrar, usla gamla föräldrar och så finns det toppenföräldrar i alla åldrar. Kör på och lycka till!

  • Birgitta02

    Min syrra fick en sladdis när hon var 42. Barnet är 17 år idag. En sladdis. Fungerar förträffligt så länge man är hyfsat frisk och orkar.

  • Pimpinellan

    Försöka går alltid,men vara medveten om att det i regel är rätt svårt. Om man verkligen vill finns det dock alternativ,men försök hemma först ni. Glad 

  • Ingrid Marie

    Min mamma fick sitt fjärde och sista barn när hon var 43. Hon blev gravid snabbt helt på naturlig väg, och graviditeten gick ganska smidigt sånär som på en lättare havandeskapsförgiftning sista veckorna. Blev igångsatt några dagar före BF pga det, annars inga konstigheter.

    Bry dig inte det minsta om vad omgivningen anser om din ålder, det har väl ingen annan med att göra?

  • Solrosens

    Tycker absolut ni ska försöka så länge ni vill kan och orkar! 40 är ju nya 30 säger man. Vi försöker också!

  • cupcakemom

    varför inte...jag försöker med det...fyller 42 i år...lite skräckblandad förtjusning är det iofs men ändå...

  • Nr 3 på G

    Jag blir 43 i år och vi är mitt i bebisverkstan för att försöka få en liten 4, har iofs fått 2  MF men hoppet lever så jag säger KÖR!!!!   {#emotions_dlg.djavulsk}

  • fealin

    Jag fick barn när jag var 38 och 41. Jag blev ofrivilligt gravid och gjorde en abort vid 43..... Inget är omöjligt!

  • Nellan02

    klart att ni ska försöka , vi vill åxå , fast jag är rädd för bukväggsbråcket. att det ska bli en massa komplikationer..allvarliga sådana. undrar om det finns nån här som haft det....Lycka till säger jag till er hoppas allt går bra . stor kram. ;)

  • Mimmimini

    Vill ge lite hopp till alla 40+!! Är lycklig för idag har jag plussat. Fick nr 1 när jag var 37 år, nr 2 när jag var 39 och nu är jag 42. Alla graviditeterna på naturligt väg och ganska snabbt. 3-4 försök med de två första. Lite mer ofukserat denna gång, så jag vet inte hur lång tid man kan säga att det tog.  Kommer vara 43 när detta barn föds. Om allt går bra. Tar inget för givet. Hade ett missfall i v 10 tidigare i år.

  • Helenan

    Det finaste man kan ge sina barn är syskon, tycker jag personligen, så jag röstar för att ni ska försöka om ni bara orkar.

  • Copyjulia
    Nellan02 skrev 2014-09-05 22:12:36 följande:

    klart att ni ska försöka , vi vill åxå , fast jag är rädd för bukväggsbråcket. att det ska bli en massa komplikationer..allvarliga sådana. undrar om det finns nån här som haft det....Lycka till säger jag till er hoppas allt går bra . stor kram. ;)


    Tror det kanske var dig jag nyss svarade i en annan tråd. Men det är absolut ingen fara att bli gravid med bukväggsbråck. Jag är 41 år och är opererad för ett gigantiskt bukväggsbråck. Finns stor risk för att det spricker upp under grav när magen blir stor men det är ingen fara alls enligt kirurgen som opererade mig. 
  • Mimmis55

    Hur går det för TS ?
    Jag skulle säga, följ ditt inre, det du känner för och strunta i omgivningens tycke och krav. Det blir mest rätt då! Jag är 40 och väntar nr 3
    Stort lycka till

Svar på tråden Kan jag försöka bli gravid fast jag är 42,snart 43