Anonym (är visst SJUK!) skrev 2014-08-11 15:14:14 följande:
Ååååå vilken underbar tråd! Jag som trodde att jag blivit knäpp och att alla andra gick omkring och strålade hela tiden. Jag strålar inte.
Jag är i vecka 14 och har hela tiden sett fram emot vecka 12 för då SKA ju illamåendet gå över. Så säger alla. Alla appar och alla "experter" i omgivningen. Det stämde ju. NOT.
Är otroligt provocerad över hur alla tror att jag ska vara som vanligt. Att jag ska vara med på volleybollmatcher, sova över i äckliga gäststugor, kunna gå på kräftskivor, vara den nyktre bilföraren klockan 03, sitta i direktsol när det är 35 grader varmt. För mig är det sjukt jobbigt att vara med i sociala sammanhang överhuvudtaget, jag har blivit en introvert typ som helst vill vara ensam eller med min man. Jag känner inte igen mig själv, har tappat mitt "jag" och blir irriterad över att ingen förstår.
Alla "experter" vill jag ge en rak höger, de som vill ge råd om att jag borde TRÄNA för att det är bra för barnet, att jag måste äta NÄRINGSRIKT för barnet osv. Hallå! Jag ska vara glad om jag ens kommer till jobbet med bil, att jag ens tar mig upp för en trappa, att jag går upp ur sängen. Att träna ligger långt, långt borta. Och att äta näringsrikt moahahahaha, vad tror dom? Jag lever på tunnbröd med Bregott och Ramlösa citron, får uppstötningar av att ens tänka på något annat.
Och det var ju nån som gnällde tidigt i tråden om att vi ska tänka på de ofrivilligt barnlösa och blaa blaa. Jag och min man har längtat efter barn länge, genomgått fertilitetsutredning och diverse behandlingar. Vi var alltså en av "dom". Men inte fan gör det att min konstanta vinterkräksjuka (+ en miljard andra SJUKDOMSsymtom) känns bättre.
Jag vill kräva 50% sjukskrivning med full ersättning för alla gravida! (jag jobbar dock 100%, eller nja.. effektivt arbetande kanske... 5%...)
Angående det du skriver om illamåendet, det där hade kunnat vara min egen text i vecka 14. Kan inte heller trösta dig med att det blev bättre längre fram. Vecka 21 slog det över för mig, dock återkommer det såfort jag jagar upp mig (stressar) över minsta lilla grej. Då kommer den lilla kaskadspyan som liksom ligger latent hela tiden. Ja, det där med träning alltså... Jag har alldeles för många lyckligt gravida i min närhet just nu "Alltså, jag märkte inte ens knappt att jag var gravid förrän i typ 7:e månaaaaaaden" och där och då vill jag slå dem.
Själv svullnade min tarm i vecka 7 någon gång och jag såg ut som någon som kanske hade druckit för mycket öl under en lite för lång period. Fes och kräktes gjorde jag också. Det var typ allt jag gjorde. Jag tycker också att en borde få sjukskrivning på minst 50% med full betalning som preggo. Detta är hemskt.
Anonym (Gnäll) skrev 2014-08-11 13:55:39 följande:
Men fy fan, din stackare! Det där med foglossning låter fruktansvärt. Läst om många som har det och gud vad det skrämmer mig. Jag lider med dig.
Känner igen mig i det du skriver om att vara världens tråkigaste sambo och jag känner att om jag är såhär värdelöst tråkig redan i v 8 så kommer han ge upp och lämna mig innan detta är över.
Igår fick jag ett ett gråtanfall och var helt säker på att jag kommer få missfall inom kort just för att jag klagar och gnäller så mycket och att det på nåt sätt kommer bli mitt straff. Jag ÄR ju lycklig och SÅ tacksam över det pyttelilla som växer inom mig, jag var bara inte beredd på att jag skulle må såhär. Inte alls beredd.
Alltså... om vi inte var lyckliga över livet i magen så skulle vi väl aldrig göra detta på en miljon år. Så det borde ju säga sig självt egentligen tror jag...
Har också tänkt på det där att en kanske blir dumpad efter att ha varit så odräglig under en så lång tid, men sedan kommer jag på vilken tjänst jag gör honom och då tänker jag att jag borde vara den mest fantastiska i hans liv även om jag svär, gråter, fiser, klagar, bråkar, är obstinat etc. etc....