• Anonym (trött)

Hatar att vara gravid

Någon annan som fullkomligt hatar sin graviditet. Jag hatar det så mycket så jag inte vet var jag ska ta vägen. Och det går så fruuuuktansvärt sakta. Jag ser enormt mycket fram emot resultatet, men vägen dit är ju hemsk. Hur ska en stå ut!?

Jag har sedan ungefär vecka 5 upplevt ett skittråkigt illamående som gör så att mitt sociala liv är lika med noll, är i vecka 15 nu. Jag har inte kunnat arbeta alls, blev sjukskriven, och den enda som jag umgås med är min sambo. Han är ju kul egentligen, men fan vad jag tröttnar på honom när vi nu nästan sitter ihop. Står heller inte ut med att vara ensam så det blir lite ond cirkel det där.

I vanliga fall är en stor del av mitt liv vänner, vin, mat, utställningar, resor, jobb och dans. Not so much nu. Jag vill inte heller bjuda in någon kompis eftersom jag stup i kvarten måste sova/kräkas/fisa/äta och annat primärt vilket inte får mig att känna mig så social.

Kroppsligt känner jag mig som en formlös klump deg, midjan har försvunnit och i ansiktet har tonårskvisslor blommat ut. Jag kan inte träna alls för då kräks jag. Förra veckan provade jag att gå tillbaka till jobbet på halvtid, och det funkar tack o lov, men det tar upp hela min tid och jag är helt slut när jag kommer hem. Jag strålar inte.

När jag vill beklaga mig så möts jag av "Åh men det är en väääääälsignelse att överhuvudtaget kunna få barn bla bla bla".. Jag kommer ALDRIG mer gå igenom detta och jag ska definitivt adoptera nästa gång det beger sig ty jag hatar detta. HATAHATA

• Svar på tråden Hatar att vara gravid
  • Anonym (Gnäll)

Detta helvetes jävla illamåendet! Jag står inte ut! Jag mår mer eller mindre illa typ 80% av min vakna tid. Hur klarar andra av detta?! Just nu har jag semester men hur fan ska det gå när jag börjar jobba nästa vecka?

• Anonym (trött)
    Volt skrev 2014-08-07 16:01:09 följande:
    En vecka mellan oss då. :)

Nån som börjat läcka? Jag har fått gå och köpa ammningsinlägg idag. Kul kul cykelhjul...
    Själv ignorerar jag mina bröstvårtor, låtsas som om de inte finns där och låter bli att röra vid dem överhuvudtaget i hopp om att aldrig behöva se något läckage. 

Men förmodligen har jag inte börjat läcka än för jag kan ju inte tänka mig att det finns symptom som går att ignorera, det vore för bra liksom.
    Anonym (Gnäll) skrev 2014-08-08 12:15:41 följande:

Detta helvetes jävla illamåendet! Jag står inte ut! Jag mår mer eller mindre illa typ 80% av min vakna tid. Hur klarar andra av detta?! Just nu har jag semester men hur fan ska det gå när jag börjar jobba nästa vecka?

Ah.. illamåendet... Har du börjat med järntabletter ännu? Förmodligen kommer du att må ännu sämre när du drar igång med dem annars! En dag på jobbet hann jag knappt innanför dörren till toaletten innan kräken kom. Jag volmerade rätt ut över kran, toasits, golv och mig själv. Medan jag torkade upp skiten så låg jag halvlutad över toasitsen och kräktes. Det var så fint! Egentid!!!

Fast också, for real... om du mår riktigt kasst så ska du kunna bli sjukskriven.
  • Anonym (Gnäll)

Anonym (trött) skrev 2014-08-08 12:27:34 följande:

Själv ignorerar jag mina bröstvårtor, låtsas som om de inte finns där och låter bli att röra vid dem överhuvudtaget i hopp om att aldrig behöva se något läckage. 

Men förmodligen har jag inte börjat läcka än för jag kan ju inte tänka mig att det finns symptom som går att ignorera, det vore för bra liksom.Ah.. illamåendet... Har du börjat med järntabletter ännu? Förmodligen kommer du att må ännu sämre när du drar igång med dem annars! En dag på jobbet hann jag knappt innanför dörren till toaletten innan kräken kom. Jag volmerade rätt ut över kran, toasits, golv och mig själv. Medan jag torkade upp skiten så låg jag halvlutad över toasitsen och kräktes. Det var så fint! Egentid!!!

Fast också, for real... om du mår riktigt kasst så ska du kunna bli sjukskriven.

Mitt problem är att jag är GBP-opererad för 2 år sedan. Så jag kan inte kräkas. Jag mår "bara" så illa att jag inte kan prata och ibland klöks jag men bara massa saliv och skit (ursäkta detaljerna)

Detta gör ju också att jag inte får i mig alls så mycket näring som jag behöver. Vilket leder till att jag utöver gravid-tröttheten är trött för att jag inte får i mig mat. Sjukskriven vill jag absolut inte bli men i nödfall får det ju bli så. Har ett ganska aktivt jobb. Får se hur det går nästa vecka.

Fy fan! Din historia gav mig rysningar. Mår du fortfarande lika illa?

Inga järntabletter här, men det är tal om att jag ska få det i form av dropp.
  • Anonym (En till)
    Anonym (Gnäll) skrev 2014-08-08 15:09:53 följande:

Mitt problem är att jag är GBP-opererad för 2 år sedan. Så jag kan inte kräkas. Jag mår "bara" så illa att jag inte kan prata och ibland klöks jag men bara massa saliv och skit (ursäkta detaljerna)

Detta gör ju också att jag inte får i mig alls så mycket näring som jag behöver. Vilket leder till att jag utöver gravid-tröttheten är trött för att jag inte får i mig mat. Sjukskriven vill jag absolut inte bli men i nödfall får det ju bli så. Har ett ganska aktivt jobb. Får se hur det går nästa vecka.

Kan du inte tala med någon läkare och försöka få bli sjukskriven. Det låter ju inte som om du kommer att klara av att jobba. Det är lite konstigt med illamående och graviditeter. Den som år så dåligt som du gör nu utan att vara gravid hade säkerligen stannat hemma. Men när man är gravid ska man härda ut mycket längre innan man kan vara hemma.
  • Anonym (En till)

Nu såg jag att du inte vill bli sjukskriven.

• Anonym (trött)
    Anonym (Gnäll) skrev 2014-08-08 15:09:53 följande:

Jag klarade ju inte av det, därav sjukskrivningen. Det enda jag fixade var att vara hemma och nära en toalett. Jag mår inte lika illa längre, men om/när jag stressar upp mig kommer det tillbaka och då kräks jag. Det har hänt ett par gånger under semestern, när jag har haft ett tåg att passa eller dylikt, och då har jag börjat må kasst igen. När jag började jobba igen så slog det på ganska hårt på nytt, tur i oturen så blev jag sjukskriven igen så jag behöver inte slåss mot illamåendet den här gången. 

Även om du inte önskar bli sjukskriven så ska du lyssna på din kropp. Mitt värsta läkarbesök var när jag hade drabbats av viktnedgång och mina värden hade sjunkit, då blev det väldigt påtagligt att sjukskrivning inte endast var för min egen skull, men gå till jobbet i veckan och se hur det känns! Du kanske fixar det, för mig var det käpprätt omöjligt.
  • Anonym (Gnäll)

Så tacksam över att ni är här! Och tack till (trött) och (en till) för era svar.

Idag missade jag ett evenemang jag längtat efter i flera månader. Just pga illamående, yrsel och trötthet. Så hela morgonen/förmiddagen har jag varit arg, sur och gnällig. Charmig kvinna att vakna med en härlig lördagsmorgon.

• Anonym (Gnäll)

Och ni har ju helt rätt. Hade jag inte varit gravid men mått såhär så hade jag inte jobbat. Men man får ju hela tiden höra att graviditet inte är en sjukdom. Och hur lyckligt lottade vi är och "lite får man ju stå ut med....tänk på belöningen"

F U!! Är min spontana reaktion.

• Anonym (trött)
    Anonym (Gnäll) skrev 2014-08-09 12:30:47 följande:

Och ni har ju helt rätt. Hade jag inte varit gravid men mått såhär så hade jag inte jobbat. Men man får ju hela tiden höra att graviditet inte är en sjukdom. Och hur lyckligt lottade vi är och "lite får man ju stå ut med....tänk på belöningen"

F U!! Är min spontana reaktion.

Det är också min spontana reaktion och som jag skrev i ett tidigare inlägg så skulle jag vara helt övertygad om att jag var i behov av Dr. House om jag inte visste att det berodde på graviditeten. Jag känner mig sjuk iallafall. I mitt normaltillstånd skulle jag aldrig klara av att leva som vanligt med allt det här.

En till sak...

Nu har folk börjat kommentera på hur stor och tjock jag är också. Jag fullkomligt avskyr det. Jag är ganska kort och nätt i vanliga fall så det kanske syns extra tydligt på mig eller jag vette tusan, jag kanske är OVANLIGT stor. Men för guds skull - hur har folk mage (hö hö) att säga något sådant till någon annan. Det är så en borde kontra med " Och din näsa är ovanligt krokig" eller något annat som utmärker sig på den personen. Grr!!
  • Anonym (Gnäll)
    Anonym (trött) skrev 2014-08-09 12:46:28 följande:

Det är också min spontana reaktion och som jag skrev i ett tidigare inlägg så skulle jag vara helt övertygad om att jag var i behov av Dr. House om jag inte visste att det berodde på graviditeten. Jag känner mig sjuk iallafall. I mitt normaltillstånd skulle jag aldrig klara av att leva som vanligt med allt det här.

En till sak...

Nu har folk börjat kommentera på hur stor och tjock jag är också. Jag fullkomligt avskyr det. Jag är ganska kort och nätt i vanliga fall så det kanske syns extra tydligt på mig eller jag vette tusan, jag kanske är OVANLIGT stor. Men för guds skull - hur har folk mage (hö hö) att säga något sådant till någon annan. Det är så en borde kontra med " Och din näsa är ovanligt krokig" eller något annat som utmärker sig på den personen. Grr!!

Hahaha! Ja nån vanlig allmänläkare på vårdcentralen hade inte räckt. Hade varit säker på att det var nån sjukdom som aldrig tidigare skådats i Sverige.

Usch! Det där är rent oförskämt! Fattar inte varför folk anser sig ha rätten att kommentera någon annans kropp på det sättet. Och ordet tjock är ju dessutom felaktigt. Du har en rund mage för att det växer ett litet barn där inne. Det är inte så att du går runt och liknar flubber som ätit för mycket ostkaka.
Svar på tråden Hatar att vara gravid