Behöver hjälp med schema för Autistisk
Bilder kan användas på två olika sätt:
1. För kommunikation
2. För schemaläggning/struktur/tydlighet i vardagen.
Börja med att försöka få fram/bestämma vilket syfte ni har med bilderna.
Är det för att underlätta/stöda kommunikationen så kan det ju handla om t.ex. pictogram, fotografier eller föremål som kan användas för att representera ord och meningar. Då kan det vara lämpligt med en bunt bilder som dottern kan ha att välja mellan eller själv råda över.
Är syftet att öka tydligheten i vardagen och hjälpa dottern med att organisera och strukturera, så finns det lite olika sätt att lägga upp det hela. Googla på "bildschema" så hittar du massor av varianter. Ni kanske kan titta på dem tillsammans med dottern, så kan hon visa vad hon menar?
Beroende på barnets ålder och utvecklingsnivå så kan man ju börja på olika nivåer, ett tips är dock att börja lite "under" barnets egentliga nivå, för säkerhets skull. Vi började t.ex. med laminerade fotografier och kortare sekvenser (ca 5 bilder), som beskrev vad som ska göras vid färd till/från förskolan (foto på klädbyrån -> foto på ytterkläderna och skorna-> foto på bilen/foto på vagnen -> foto på förskolans framsida/ytterdörren hemma). Sen började vi blanda in pictogram (med symboliska bilder) och började göra mera övergripande dagsscheman.
Det vi jobbar med just nu är en rektangulär whiteboard där vi sätter upp bilderna (ca. 4*4 cm) med häftmassa, ca. 16 bilder för en vanlig dag (plus att hon har ett ca lika långt schema på förskolan för den delen av dagen som hon är där). Vi sätter upp bilderna lodrätt eftersom whiteboarden hänger så, förskolan hänger bilderna på en lodrät träpinne. Finns säkert andra familjer som sätter bilderna vågrätt
Fallgroparna som vi upplever är att schemat blir för detaljerat eller för generellt. Vi försöker se det mycket ur dotterns perspektiv, och fokusera på förändringar/övergångar. Så om det ska komma någon och hälsa på hos oss, så sätter vi upp deras bild i schemat när dom kommer till oss, men vi har ingen bild för när dom går. Samma med oss själva, vi har inga bilder på oss själva när vi lämnar på förskolan, däremot följs bilden på förskolan av en bild på den förälder som hämtar på förskolan (eftersom det att någon kommer är en förändring), och sen en bild på den andra föräldern innan middagen, när denne kommer hem. Vi har inte heller några tider i schemat (än), utan det är aktiviteterna i sig som är hållpunkter under dagen. En jätteavskalad dag skulle kunna vara (vakna, ingen bild för det) gå på pottan ->frukost ->borsta tänderna ->klä på sig ->leka ->mellis ->leka ->lunch -> leka ->mellis ->leka ->middag ->medicin ->tandborste ->sova.
En annan sak vi försöker tänka på i schemat är att ha med sånt som måste göras, men lämna bort sånt som görs men vi gärna skulle slippa, så att säga Så när det gäller kvällsrutinerna så har vi med medicin och tandborste, för dom måste göras oavsett dottern vill eller ej. Men däremot har vi inte med napp och välling, trots att hon i princip alltid får detta i samband med läggningen. Och orsaken är helt enkelt att napp och välling är saker vi gärna ser att dottern slutar med, och då vill vi inte "befästa" dem genom att ha dem i schemat.
På nätet finns en gratis bildbank som jag gillar: papunet.net/kuvatyokalu/sv Enda nackdelen är att man måste kunna finska för fritextsök Sen har vi nyss fått InPrint utskrivet från Habiliteringen, som verkar bra också för att skapa lite mer komplicerade scheman.
I många av bilderna på scheman som du hittar på nätet så ser du förresten att schemat täcker in en hel vecka, och att olika dagar har olika färger. Dessa färger är standardiserade, och används även i Bolibompa , så det kan vara bra att försöka följa dem. Vi har än så länge inte övergått från dagsschema till veckoschema, eftersom dottern fortfarande behöver så pass detaljerad och omfattande information om vad som händer en dag i taget. Däremot så kompletterar vi dagsschemat med en månadskalender, där varje dag är en ruta på ca 4*4 cm (lämpligt nog). Där kan vi rita in eller sätta upp bilder på enstaka händelser längre fram i tiden, t.ex. födelsedagar, nästa träff med avlösaren, när vi ska till doktorn eller liknande som vi vill förbereda dottern på lite extra i förväg (och så jobbar vi den vägen på det här med dagar och veckor, forntid och framtid
).