Inlägg från: Veliga Mamman |Visa alla inlägg
  • Veliga Mamman

Behöver hjälp med schema för Autistisk

Hej

Vi ska börja med bildschema och "vanligt" schema för dottern. 

Hur börjar man? Hur ska det se ut? 

Jag har ingen aning i vilken ände jag ska börja men BUP säger att de tycker vi ska försöka med det då dottern har blivit orolig och ja jag vet inte hur jag ska förklara hur hon är egentligen

Iaf så har vi väl insett att hon behöver mer hjälp än vi trott här hemma och står nu här och vet varken ut eller in...

Finns det någon här som har tips och ideer att dela med oss?

Tack från en förvirrad mamma...

• Svar på tråden Behöver hjälp med schema för Autistisk
  • Veliga Mamman
    kajsaemma skrev 2014-05-11 23:27:34 följande:
    Ni kanske kan göra ett schema med pictogrambilder? Man kan sätta upp bilder på vad som kommer hända under dagen
    Ex duscha -> frukost -> borsta tänder -> åka till skolan osv.
    Ja men hon vill ha mer som ett riktigt schema. jag vet inte riktigt hur hon menar för hon kan inte förklara för mig men hon vet i sitt tänkande precis hur hon vill ha det... 

Vi har bilder på toaletten och i duschen.

BUP tyckte också vi skulle ha "fri tids bilder" både hemma och i skolan... inte så lätt.

Är det någon som vet om BUP har hjälpmedel?
  • Veliga Mamman
    Aspie skrev 2014-05-11 23:56:59 följande:
    Är ni i kontakt med habiliteringen? Habiliteringen ska ha hjälpmedel för exempelvis scheman, har jag hört. Jag är 20 år och har nyss kommit i kontakt med dem och när jag sitter i väntrummet är det människor i alla åldrar som är där för att få stöd. Just scheman vet jag att min storasyster har fått hjälp med.
    Tack ska kolla upp det imorgon
  • Veliga Mamman

Tack för era svar

Vi har tillsammans titta runt på internet och kommit fram till hur hon vill att det ska se ut

Nu har vi ett stort veckoschema som är ganska detaljerat och ett Husvagns schema Det ska alltid finnas i husvagnen.

När det är "fritt" som vi kallar det (hon får göra vad hon vill) så har vi en symbol på schemat och då har hon ett aktivitetsschema hon ska titta på.

Där finns olika aktiviteter hon kan göra och hon får då välja någon/några av dem. Hon har svårt att komma på något att göra om hon inte får förslag

Hon har även ett aktivitetsschema i skolan för rasterna, speciellt för matrasten som är lite längre.

• Veliga Mamman

Veckoschema

Husvagnsboken

Dagschema i husvagnen (har inte hunnit skriva in dagarna ännu )

Aktivitetsschema, det hon vill göra sätter hon på de övre raderna...

Aktivitetsschema för skolan

Kan säkert förbättras men vi provar med detta för det är så hon vill ha det just nu Hjärta

Tack igen för all hjälp
  • Veliga Mamman

Tack hoppas bara det fungerar nu...

Blixa skrev 2014-05-14 08:06:16 följande:
    Ser ju helt toppenfint ut! :)

Svar på tråden Behöver hjälp med schema för Autistisk