• Anonym (Sorgligt)

Ledsen och besvärad

Jag gillar inte mitt ex nya sambo. Exet och jag har ett litet barn tillsammans, och hans tjej ville vara med redan från att barnet nyss hade fötts. Då hade det inte gått så lång tid efter att jag och pappan gjort slut. Jag mådde väldigt dåligt efter födseln, mådde dåligt tills barnet var sex månader. Ändå ville hon ses och lära känna varandra och kallade sig styvmamma. Jag är inte redo att lära känna henne! Jag vill inte lära känna henne, eftersom jag tyckte att hon var så oförstående när jag nyss hade fött och mådde dåligt. Blev sån press. Nu har det utvecklats till att jag nästan hatar henne och avskyr tanken på att hon träffar mitt barn. Exet sover hos mig och barnet en gång i veckan och barnet är hos honom varannan helg. Alla vi tre, exet, barnet och jag, funkar så fint tillsammans och jag och exet har en nära och varm relation. Men jag vet inte hur jag ska förhålla mig till hans tjej. Hon har åsikter om hur vi ska vara som separerade föräldrar, vad som är bäst för barnet osv. Hennes tankar kring det är inte bäst för barnet, tycker jag. Jag tror att det är bra att föräldrarna är vänner, stämmer av, respekterar varandra etc, men hon gillar inte att vi har den här nära relationen och hon känner sig exkluderad, medan jag ju tänker att det här är min familj och barnet behöver att vi är sams. Jag avskyr att jag påverkas så mycket av henne, det får mig att må dåligt. Och jag vill inte tycka så illa om henne som jag gör, men jag kan inte glömma dom där första övertrampen från hennes sida. Överreagerar jag? Och hur tar jag mig vidare? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ledsen och besvärad
  • Anonym (X)

Jag tror att du behöver gå vidare.

Exet är inte din familj.

Barnet och flickvännen är din sambos familj.

Jag tycker att du ska vara tacksam att ditt barn har en så accepterande bonusmamma. Jag hade aldrig gått med på att min pojkvän sov över hos sitt ex en natt i veckan.

• Anonym (Sorgligt)

Men det är ju det att han vill sova här, för att få anknytning till barnet och att hen ska veta vilka som är mamma och pappa, och att vi tycker om varandra. Nya sambon kommer ofta med ursäkter för att han inte ska sova här, hon blir plötsligt mörkrädd t ex. Vi har ju märkt att vårat förhållningssätt har funkat för barnet, hen är en trygg och social filur. Jag tror inte att vi gör fel. Det är ju för barnets skull han kommer hit, och hur skulle hen ha kunnat sova hos honom om inte hen hade gjort det förut, i en trygg och van miljö?

• Anonym (??)

Skulle min man sova över hos sin ex skulle han vara MITT ex rätt snabbt!

• Ess
    Anonym (??) skrev 2014-05-12 21:02:35 följande:
    Skulle min man sova över hos sin ex skulle han vara MITT ex rätt snabbt!
    Ja det säger jag också.
  • Anonym (M)

Förstår hur du känner... Ni bildade familj, och antagligen låg det inte i planeringen att separera. Och definitivt inte att få in en tredje förälder direkt som vill ta plats heller.

• Anonym (lissa)
    Anonym (M) skrev 2014-05-12 22:18:24 följande:
    Förstår hur du känner... Ni bildade familj, och antagligen låg det inte i planeringen att separera. Och definitivt inte att få in en tredje förälder direkt som vill ta plats heller.
    Förstår också. Måste kännas fruktansvärt!

Jag blev själv dumpad under graviditeten då "pappan" hittade en ny. Som tur är var den tjejen total ointresserad av mitt barn så jag slapp henne - nackdelen är att "pappan" gick på hennes linje och försvann han också.
  • sthlmsgirl94

Såklart nå måste försöka ha en bra och nära relation även fast ni gjort slut, för barnets skull. När mina föräldrar separerade firade dom fortfarande jul tillsammans ibland, födelsedagar och sånt, för min och min brors skull.

• nymedlem

Vill du ha exet tillbaka?

Jag tycker det är jättebra att ni föräldrar har en så nära och bra relation, men att han sover hos dig en dag i veckan känns lite dumt när han faktiskt har en sambo där hemma.

Tror inte du skulle uppskattat det om situationen varit tvärtom? Inte ens för "barnets bästa".

• sextiotalist

Blandat, jag hade inte heller gillat att min kille skulle sova över hos sitt ex, även om det var ett litet spädbarn med i spelet.
    Jag tycker däremot att hans nya skulle respekterat dig och dina gränser bättre. Så jag tycker faktiskt ni alla tre trampar över lite gränser här och där.

• Anonym (maj)

Jag är styvmamma men också s k biomamma, numera. Jag skulle aldrig gå in på biomammans område, det kände jag instinktivt redan innan jag blev mamma själv. Och jag förstår känslan av någon som tar sig för stora friheter när det gäller ens barn, kan sätta djupa spår, länge länge.

Du och pappan gör ju helt rätt men klart det blir fel för hans nya att han sover över. Kan ni gå på familjerådgivning alla tre? Du måste få berätta hur illa det varit att en för dig okänd kvinna ska gå in och lägga sig i. Du skaffade barn med pappan, hon kan inte bara trampa in på det området.

Svar på tråden Ledsen och besvärad