• Anonym (Sorgligt)

Ledsen och besvärad

Jag gillar inte mitt ex nya sambo. Exet och jag har ett litet barn tillsammans, och hans tjej ville vara med redan från att barnet nyss hade fötts. Då hade det inte gått så lång tid efter att jag och pappan gjort slut. Jag mådde väldigt dåligt efter födseln, mådde dåligt tills barnet var sex månader. Ändå ville hon ses och lära känna varandra och kallade sig styvmamma. Jag är inte redo att lära känna henne! Jag vill inte lära känna henne, eftersom jag tyckte att hon var så oförstående när jag nyss hade fött och mådde dåligt. Blev sån press. Nu har det utvecklats till att jag nästan hatar henne och avskyr tanken på att hon träffar mitt barn. Exet sover hos mig och barnet en gång i veckan och barnet är hos honom varannan helg. Alla vi tre, exet, barnet och jag, funkar så fint tillsammans och jag och exet har en nära och varm relation. Men jag vet inte hur jag ska förhålla mig till hans tjej. Hon har åsikter om hur vi ska vara som separerade föräldrar, vad som är bäst för barnet osv. Hennes tankar kring det är inte bäst för barnet, tycker jag. Jag tror att det är bra att föräldrarna är vänner, stämmer av, respekterar varandra etc, men hon gillar inte att vi har den här nära relationen och hon känner sig exkluderad, medan jag ju tänker att det här är min familj och barnet behöver att vi är sams. Jag avskyr att jag påverkas så mycket av henne, det får mig att må dåligt. Och jag vill inte tycka så illa om henne som jag gör, men jag kan inte glömma dom där första övertrampen från hennes sida. Överreagerar jag? Och hur tar jag mig vidare? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ledsen och besvärad
  • Anonym (kom igen)
    Iam skrev 2014-06-03 21:49:32 följande:
    Jag tycker det är intressant att så många i denna tråden anser att man inte har något moraliskt eller medmänskligt ansvar för någon man inte har en relation till (ja förutom sambon då som tydligen har ett ansvar gentemot ts att inte blanda sig i hennes familj, som inte är hennes familj utan sambons)

Ska vi dra det vidare så innebär ju det att du kan stjäla från människor du inte har en relation till, du kan misshandla dom fysiskt och du får gärna misshandla dom psykiskt (ex otrohet)

Ja, jag är nog rätt glad över att det än så länge är rätt många som tänker som jag, dvs jag behöver ju inte bete mig som en jävla idiot bara för att jag inte känner människan. Men vill ni bete er som idioter står det er så klart fritt.

Och just det... när er sambo knullar på exet och hon tydliggör att hon bara behövde lite närhet och er sambo var bäst lämpad för jobbet.... glöm då inte att det är hennes rättighet att ta för sig och er skyldighet att visa hänsyn inför hennes behov.

(Och fortfarande diskuterar jag inte ansvarsbiten hos stolpskottet till karl i såpan eftersom ts inte har problem med hans beteende. Frågan är hur ts har mage att kräva respekt från den kvinna vars man hon sätter på i barnets namn)

Enligt min uppfattning har vi inga skyldigheter gentemot våra medmänniskor. Men vi har inga rättigheter heller.

Jag har ingen skyldighet att ge pengar till en tiggare, oavsett hur fattig och svältande han må vara. Men jag har inte heller någon rätt att sparka på honom för att han förstör stadsbilden i mina ögon.

Man måste kunna skilja på vad som sker i en relation och vad som inte gör det. Att ts och exet ligger med varandra tillhör deras relation. Sexet tillhör inte relationen med ts och sambon. De har kanske inte ens en relation. Och man kan inte skada människor by proxy på det sättet. Om det är någon som skadar sambon så är det exet, inte ts.
  • Utan Barn
    Anonym (kom igen) skrev 2014-06-03 22:45:07 följande:

Enligt min uppfattning har vi inga skyldigheter gentemot våra medmänniskor. Men vi har inga rättigheter heller.

Jag har ingen skyldighet att ge pengar till en tiggare, oavsett hur fattig och svältande han må vara. Men jag har inte heller någon rätt att sparka på honom för att han förstör stadsbilden i mina ögon.

Man måste kunna skilja på vad som sker i en relation och vad som inte gör det. Att ts och exet ligger med varandra tillhör deras relation. Sexet tillhör inte relationen med ts och sambon. De har kanske inte ens en relation. Och man kan inte skada människor by proxy på det sättet. Om det är någon som skadar sambon så är det exet, inte ts.

Usch vilken otroligt tråkig hänsynslös egocentrerad inställning du har. Jag håller absolut med om att vi främst är skyldiga oss själva att se till vår egna lycka, men jag tycker också att på VÄLDIGT tät andraplats kommer att bete sig hänsynsfullt och helt enkelt bra och gott mot våra medmänniskor.

Denna täta andraplats lämnar inte utrymme för TS beteende. Sen kan så klart sådant hända ändå, det gör oss inte till genom-onda människor. Men jag skulle aldrig kunna försvara beteendet och säga att det är OKEY. För det är ganska vidrigt.

Jag har självklart själv gjort mindre moraliskt bra saker i mitt liv. Men jag de har stannat kvar i mitt medvetande som en något jag skäms över, då mitt mål ändå är att vara »en god människa«.

• Anonym (maj)
    Anonym (kom igen) skrev 2014-06-03 22:45:07 följande:

Jag tycker du har många intressanta tankegångar. Jag tycker många gånger att folk har svårt att skilja på vad de tycker att man bör göra och hur de de facto agerar själva, egentligen. De som skriker högst om moral är oftast de som har svårt att se grandet i sitt egna öga.

Hade min man legat med sitt ex under vår relation så visst hade jag hatat henne men ansvaret är hans, han är otrogen mot mig, det är han som sviker. Hon har inga skyldigheter mot mig. Men jag vet att alla inte resonerar så. Tyvärr verkar det främst vara kvinnor som ska ta sådant ansvar. Varför jag sedan skulle ha rätt att bestämma över exets barn bara för att hon har knullat min man, det finns ingen som helst logik i det. Det ena har inte med det andra att göra. Jag respekterar likväl att hon är föräldern, inte jag. Men jag hoppas att jag hade lämnat mannen isåfall så att det ändå inte hade varit aktuellt att fundera mer på.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (maj) skrev 2014-06-04 14:57:08 följande:
    Jag tycker du har många intressanta tankegångar. Jag tycker många gånger att folk har svårt att skilja på vad de tycker att man bör göra och hur de de facto agerar själva, egentligen. De som skriker högst om moral är oftast de som har svårt att se grandet i sitt egna öga. Hade min man legat med sitt ex under vår relation så visst hade jag hatat henne men ansvaret är hans, han är otrogen mot mig, det är han som sviker. Hon har inga skyldigheter mot mig. Men jag vet att alla inte resonerar så. Tyvärr verkar det främst vara kvinnor som ska ta sådant ansvar. Varför jag sedan skulle ha rätt att bestämma över exets barn bara för att hon har knullat min man, det finns ingen som helst logik i det. Det ena har inte med det andra att göra. Jag respekterar likväl att hon är föräldern, inte jag. Men jag hoppas att jag hade lämnat mannen isåfall så att det ändå inte hade varit aktuellt att fundera mer på.

Om din man knullar sin älskarinna så har du rätt att säg att du inte vill att han övernattar hos henne. Har din mans älskarinna rätt att anklaga dig för att inkräkta på hennes relation med din make ? Har din mans älskarinna rätt att kalla sig och din make för en " familj"? Hur skulle du må om "alla andra" såg din make och hans älskarinna som en riktig familj ?
  • Iam
    Anonym (Hmm) skrev 2014-06-04 15:06:37 följande:
    Om din man knullar sin älskarinna så har du rätt att säg att du inte vill att han övernattar hos henne. Har din mans älskarinna rätt att anklaga dig för att inkräkta på hennes relation med din make ? Har din mans älskarinna rätt att kalla sig och din make för en " familj"? Hur skulle du må om "alla andra" såg din make och hans älskarinna som en riktig familj ?

• Iam
    Anonym (maj) skrev 2014-06-04 14:57:08 följande:
    Jag tycker du har många intressanta tankegångar. Jag tycker många gånger att folk har svårt att skilja på vad de tycker att man bör göra och hur de de facto agerar själva, egentligen. De som skriker högst om moral är oftast de som har svårt att se grandet i sitt egna öga.

Hade min man legat med sitt ex under vår relation så visst hade jag hatat henne men ansvaret är hans, han är otrogen mot mig, det är han som sviker. Hon har inga skyldigheter mot mig. Men jag vet att alla inte resonerar så. Tyvärr verkar det främst vara kvinnor som ska ta sådant ansvar. Varför jag sedan skulle ha rätt att bestämma över exets barn bara för att hon har knullat min man, det finns ingen som helst logik i det. Det ena har inte med det andra att göra. Jag respekterar likväl att hon är föräldern, inte jag. Men jag hoppas att jag hade lämnat mannen isåfall så att det ändå inte hade varit aktuellt att fundera mer på.

Fast det är ju det här jag menar när jag säger att du läser fel. Det är inte snubbens skuld eller ansvar som diskuteras. Det som diskuteras är huruvida ts kan kräva hänsyn, respekt och egentid med snubben hon sätter på av snubbens sambo. Ser du inte det gravt egocentriska i den logiken så blir jag på allvar rädd för din syn på dina medmänniskor.

Din man har barn med sitt ex, lever med dig men låter exet kalla henne och honom för en familj samtidigt som hon sätter på honom så fort hon får tillfälle. Hade du då, om hon bad dig om hänsyn, respekt och egentid med din man, sagt: självklart kära du...

Eller hade du tänkt: hur fan har hon mage????
  • Anonym (maj)

Det blir ju lite konstigt resonemang för sambon verkar inte veta/tro på otrohetens existens. Nåväl, jag vill inte han sover där, det kan man göra när det finns spädbarn men om jag var ts och kände mig beroende och svag så hoppas jag att jag hellre avstod för att kunna gå vidare helt och hållet och känna mig stark och oberoende.

Nej, jag tycker också att man bör släppa familjetänket men jag kan förstå om det finns initialt för att sedan fasas ut. Detta för att man ska kunna gå vidare och inte förvirra. Jag tror inte på att fortsätta kalla sig familj.

Min mans ex såg länge dem som familj, min man tyckte inte om det och reagerade innan mig. När vi hälsar på hos svärmor finns bevisen för deras familj kvar, hon har inte rensat för min skull och nej det är inte roligt fast jag vet att hon numera ser oss som en familj.

Men jag skulle ändå inte klampa in på föräldraområden som jag inte har med att göra.
  • Anonym (maj)

Det blir ju lite konstigt resonemang för sambon verkar inte veta/tro på otrohetens existens. Nåväl, jag vill inte han sover där, det kan man göra när det finns spädbarn men om jag var ts och kände mig beroende och svag så hoppas jag att jag hellre avstod för att kunna gå vidare helt och hållet och känna mig stark och oberoende.

Nej, jag tycker också att man bör släppa familjetänket men jag kan förstå om det finns initialt för att sedan fasas ut. Detta för att man ska kunna gå vidare och inte förvirra. Jag tror inte på att fortsätta kalla sig familj.

Min mans ex såg länge dem som familj, min man tyckte inte om det och reagerade innan mig. När vi hälsar på hos svärmor finns bevisen för deras familj kvar, hon har inte rensat för min skull och nej det är inte roligt fast jag vet att hon numera ser oss som en familj.

Men jag skulle ändå inte klampa in på föräldraområden som jag inte har med att göra.
  • Anonym (maj)
    Iam skrev 2014-06-04 15:40:58 följande:
    Fast det är ju det här jag menar när jag säger att du läser fel. Det är inte snubbens skuld eller ansvar som diskuteras. Det som diskuteras är huruvida ts kan kräva hänsyn, respekt och egentid med snubben hon sätter på av snubbens sambo. Ser du inte det gravt egocentriska i den logiken så blir jag på allvar rädd för din syn på dina medmänniskor.

Din man har barn med sitt ex, lever med dig men låter exet kalla henne och honom för en familj samtidigt som hon sätter på honom så fort hon får tillfälle. Hade du då, om hon bad dig om hänsyn, respekt och egentid med din man, sagt: självklart kära du...

Eller hade du tänkt: hur fan har hon mage????

Fast vi är ju faktiskt några som diskuterar det även om inte du vill det. Märkligt att just du är den som läser rätt och andra läser fel.

Jag hade förhoppningsvis gjort slut. Jag hoppas sambon gör det hon också.
  • Iam
    Anonym (maj) skrev 2014-06-04 15:55:18 följande:
    Fast vi är ju faktiskt några som diskuterar det även om inte du vill det. Märkligt att just du är den som läser rätt och andra läser fel.

Jag hade förhoppningsvis gjort slut. Jag hoppas sambon gör det hon också.

Fast det är ju inte det tråden handlar om, snubbems skuld eller ansvar. Tråden handlar om att ts vill kräva hänsyn och respekt av en kvinna hon själv beter sig ytterst respektlöst emot. Att ni sen är några som dragit diskussionen vidare till mannens skuld är så klart intressant för er, men ändå inte trådens poäng och det är trådens poäng just jag diskuterar. Sen säger inte jag att du läser andra fel, men du diskuterar saker med mig som jag inte berört.

Så frågan kvarstår. Hade du tyckt det var rimligt att din mans älskarinna krävde respekt och hänsyn av dig för att vara ifred med din man?

Jag hade totalt ignorerat det önskemålet och bett henne ta en lång titt i spegeln innan hon krävde av andra vad hon själv vägrar ge.
Svar på tråden Ledsen och besvärad