• Anonym (Sorgligt)

Ledsen och besvärad

Jag gillar inte mitt ex nya sambo. Exet och jag har ett litet barn tillsammans, och hans tjej ville vara med redan från att barnet nyss hade fötts. Då hade det inte gått så lång tid efter att jag och pappan gjort slut. Jag mådde väldigt dåligt efter födseln, mådde dåligt tills barnet var sex månader. Ändå ville hon ses och lära känna varandra och kallade sig styvmamma. Jag är inte redo att lära känna henne! Jag vill inte lära känna henne, eftersom jag tyckte att hon var så oförstående när jag nyss hade fött och mådde dåligt. Blev sån press. Nu har det utvecklats till att jag nästan hatar henne och avskyr tanken på att hon träffar mitt barn. Exet sover hos mig och barnet en gång i veckan och barnet är hos honom varannan helg. Alla vi tre, exet, barnet och jag, funkar så fint tillsammans och jag och exet har en nära och varm relation. Men jag vet inte hur jag ska förhålla mig till hans tjej. Hon har åsikter om hur vi ska vara som separerade föräldrar, vad som är bäst för barnet osv. Hennes tankar kring det är inte bäst för barnet, tycker jag. Jag tror att det är bra att föräldrarna är vänner, stämmer av, respekterar varandra etc, men hon gillar inte att vi har den här nära relationen och hon känner sig exkluderad, medan jag ju tänker att det här är min familj och barnet behöver att vi är sams. Jag avskyr att jag påverkas så mycket av henne, det får mig att må dåligt. Och jag vill inte tycka så illa om henne som jag gör, men jag kan inte glömma dom där första övertrampen från hennes sida. Överreagerar jag? Och hur tar jag mig vidare? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ledsen och besvärad
  • Iam
    Anonym (maj) skrev 2014-06-04 21:05:38 följande:
    Ja, när det handlar om hennes barn. Att inte klampa in på föräldrarnas område. Om du blev tillsammans med en man som just fått barn, skulle du gå in och tala om vad de nyblivna föräldrarna ska göra? Skulle du sträva efter att vara en ytterligare förälder för barnet? Ts beskriver någon som klampat på alldeles för tidigt och att hon har svårt att förlåta. Personligen anser jag det vara ett större övertramp än att knulla en upptagen man och svårare att förlåta. Sambon kan göra slut, gå vidare och skaffa en bättre man men man kan inte få tillbaka den första tiden med sitt barn. Att ha någon som lägger sig i för mycket kan skapa mycket ångest, antingen det är en svärmor eller exets nya flickvän. Det tycker jag inte någon förtjänar.

Hade ts och snubben inte betett sig som dom gjort hade utgången med sambon förmodligen varit annorlunda. Man skördar vad man sår.

Korkade val ger ofta oönskade konsekvenser.

Vi får nog enas om att inte enas i frågan.
  • Ess
    Iam skrev 2014-06-04 21:26:03 följande:

Hade ts och snubben inte betett sig som dom gjort hade utgången med sambon förmodligen varit annorlunda. Man skördar vad man sår.
    Korkade val ger ofta oönskade konsekvenser.

Vi får nog enas om att inte enas i frågan.
    Precis, reaktionen blir i nivå med vad som försigår.
    Hade jag gått fram och slagit någon i ansiktet så hade knappast reaktionen från den andra personen varit, -tack så mycket så snällt av dig.
  • Ess
    Anonym (maj) skrev 2014-06-04 21:05:38 följande:

Ja, när det handlar om hennes barn. Att inte klampa in på föräldrarnas område. Om du blev tillsammans med en man som just fått barn, skulle du gå in och tala om vad de nyblivna föräldrarna ska göra? Skulle du sträva efter att vara en ytterligare förälder för barnet? Ts beskriver någon som klampat på alldeles för tidigt och att hon har svårt att förlåta. Personligen anser jag det vara ett större övertramp än att knulla en upptagen man och svårare att förlåta. Sambon kan göra slut, gå vidare och skaffa en bättre man men man kan inte få tillbaka den första tiden med sitt barn. Att ha någon som lägger sig i för mycket kan skapa mycket ångest, antingen det är en svärmor eller exets nya flickvän. Det tycker jag inte någon förtjänar.
    Man har rätt att lägga sig i det som berör en själv. Det sk umgänget med övernattningarna är en sådan sak, speciellt med tanke på att ts sagt till sambon vad som händer när han ligger över.
    Konstigt att sambon vill avsluta övernattningarna och ha umgänget hemma hos dem, nej knappast!

Hoppas i alla fall att sambon vaknar upp ur dvalan och inser vilken skit han är. Hoppas att ts också bryter med honom, och bara har den kontakt som krävs för barnet. Jag tror att om 10 år när ts sitter och tänker tillbaka så kommer hon att förundras över att hon lät sig ledas iväg av det manipulativa lille äcklet.
  • Anonym (kom igen)
    Ess skrev 2014-06-04 21:32:36 följande:
    Precis, reaktionen blir i nivå med vad som försigår.

Hade jag gått fram och slagit någon i ansiktet så hade knappast reaktionen från den andra personen varit, -tack så mycket så snällt av dig.

Om man ska dra till med den analogin så är det ju faktiskt exet som gett sin sambo en smäll och inte ts.

Det här är en typisk otrohetshärva där kvinnan alltid får skulden för mannens felsteg. Inse att vi inte lever på 50-talet längre.
  • Iam
    Anonym (kom igen) skrev 2014-06-04 21:22:01 följande:
    Fattar du trögt? Den som är otrogen är exet.

De två kvinnorna konkurrerar om samma man (lite förenklat sagt i alla fall). Men ingen av dem begår något brott eller gör något moraliskt fel för det. Och ingen av dem har mer rätt till mannen än den andre. Han är för guds skull ingen ägodel som man kan slåss om!

Det som dock kan bli problematiskt är att kvinnor sällan är nöjda med att dela på en och samma man. Och att de lätt blir bittra och svartsjuka i en sån situation. Och att det sedan spiller över på andra i deras omgivning.

Har jag påstått att ts är otrogen?

Och jag upprepar; jag håller inte med dig. Jag tycker det är moraliskt fel att knulla en upptagen människa utan tanke på partnerns känslor. Du behöver inte hålla med, men det förändrar inte min ståndpunkt. Och om man nu väljer att leka familj med en man som har sambo så får man nog inse att det inte lär bli smärtfritt. Och beter man sig samvetslöst får man nog inse att människor i omgivningen inte bara köper det läget.

Vi har helt enkelt väldigt olika syn på hur man beter sig mot sina medmänniskor och jag föredrar så klart min syn. Om du nu anser att det gör mig trög så säger det mer om dig än om mig.
  • Anonym (kom igen)
    Iam skrev 2014-06-04 22:01:59 följande:
    Har jag påstått att ts är otrogen?

Och jag upprepar; jag håller inte med dig. Jag tycker det är moraliskt fel att knulla en upptagen människa utan tanke på partnerns känslor. Du behöver inte hålla med, men det förändrar inte min ståndpunkt. Och om man nu väljer att leka familj med en man som har sambo så får man nog inse att det inte lär bli smärtfritt. Och beter man sig samvetslöst får man nog inse att människor i omgivningen inte bara köper det läget.

Vi har helt enkelt väldigt olika syn på hur man beter sig mot sina medmänniskor och jag föredrar så klart min syn. Om du nu anser att det gör mig trög så säger det mer om dig än om mig.

Vad är det som ger moraliskt "tjing" på en man?
  • Iam
    Anonym (kom igen) skrev 2014-06-04 22:09:20 följande:
    Vad är det som ger moraliskt "tjing" på en man?

Om du inte vill läsa vad jag skriver utan att förvrida det för att passa din poäng, eller om det är så att du på riktigt inte förstår vad jag menar efter denna diskussionen så finns det nog inte mer att säga.

Jag väljer helt enkelt att inte såra andra människor medvetet, oavsett om jag känner dom eller inte. Du har en annan inställning vilket är upp till dig.
  • Anonym (Läsa vad som står...)

Räknas det verkligen som otrohet om man berättar för tredje part om "affären" och denne vägrar att tro på informationen? I sambons verklighet finns ju inte sexet eftersom hon skälv valt att inte tro på det TS valt att informera henne om. Vilket är ganska ärligt måste jag ändå säga. TS har gett sambon fakta. Och hon väljer bort den infon.

Så sexet är ju egentligen ingen parameter i det här.

Och då kvarstår frågan hur mkt inflytande sambon kan kräva i den nyförlösta mammans varande utan att göra övertramp?

• Anonym (kom igen)
    Iam skrev 2014-06-04 22:25:40 följande:
    Om du inte vill läsa vad jag skriver utan att förvrida det för att passa din poäng, eller om det är så att du på riktigt inte förstår vad jag menar efter denna diskussionen så finns det nog inte mer att säga.

Jag väljer helt enkelt att inte såra andra människor medvetet, oavsett om jag känner dom eller inte. Du har en annan inställning vilket är upp till dig.

Ja, du är säkert en fin och god människa. Fast nu handlar ju frågeställningen inte om det. Men fine, om du inte vill svara på frågan.
  • Iam
    Anonym (kom igen) skrev 2014-06-04 21:54:26 följande:
    Om man ska dra till med den analogin så är det ju faktiskt exet som gett sin sambo en smäll och inte ts.

Det här är en typisk otrohetshärva där kvinnan alltid får skulden för mannens felsteg. Inse att vi inte lever på 50-talet längre.

Nej, kvinnan får ta konsekvenserna av sina handlingar, precis som mannen. Men jag gissar att Ess diskuterar det som står i ts och inte snubbens skuld.

Bara för att snubben har ansvar för sina hadlingar går ju inte ts fri från sitt ansvar, även om det verkar vara din melodi.

Hade vi diskuterat mannens skuld hade jag skrivit att han är ett otroget svin som inte förtjänar att bli pissad på av sambon om han brann. Nöjd så?
Svar på tråden Ledsen och besvärad