• Anonym (måste man??)

Varannan jul,midsommar, påsk osv.. måste jag gå med på det?

som rubriken lyder..

Har ensam vårdnad och den andre föräldern+ familj har aldrig brytt sig innan , men nu verkar det vara så jäkla viktigt att dela på allting..

• Svar på tråden Varannan jul,midsommar, påsk osv.. måste jag gå med på det?
  • Anonym (måste man??)
    Anonym (E) skrev 2014-05-12 20:54:25 följande:
    Har det varit aktuellt förr? Jag tänker att barnen kanske har varit för små...
    vi har ju bott tillsammans...
  • Anonym (E)
    Anonym (måste man??) skrev 2014-05-12 20:54:59 följande:
    vi har ju bott tillsammans...
    Så den andra föräldern har varit borta under jular, födelsedagar mm??
  • Anonym (måste man??)
    Anonym (E) skrev 2014-05-12 20:56:15 följande:
    Så den andra föräldern har varit borta under jular, födelsedagar mm??
    inte borta som i inte hemma,men inget större intresse alls i det förutom att få dricka julölen, påsk-midsommar snapsen
  • Påven Johanna
    Anonym (måste man??) skrev 2014-05-12 20:54:59 följande:
    vi har ju bott tillsammans…
    Ja, det är väl inte helt ovanligt att en förälder börjar ta ett större ansvar för barnen efter en separation. Att den inte gjort det tidigare kan ju ha lite olika anledningar… 
  • Arbetsvegan
    Anonym (måste man??) skrev 2014-05-12 20:54:25 följande:
    omöjligt för mig att ha koll.. och barnet är bara 5år så hon kan ju inte höra av sig själv, och se så berättar hon i stort sett aldrig nånting om hur det varit när hon va där...
    Men en normal 5-åring kan hantera mobiler. Köp en billig med kontantkort och lägg in dig som kontakt så har hon tryggheten att alltid kunna nå dig.
  • Drottningen70
    Anonym (inte?) skrev 2014-05-12 20:50:55 följande:
    Men vårdnaden har väl inte med umgänget att göra?! Eller har jag missuppfattat något?

Inte nödvändigtvis. Men så länge det inte finns en DOM på ett visst umgänge så bestämmer du i egenskap av ensam vårdnadshavare hur umgänget ska se ut så då måste du inte gå med på nåt, särskilt inte om du inte tror det blir bra för barnet. Du ska ha bra på fötterna dock om du sätter massa begränsningar för annars kan det ligga dig i fatet vid en eventuell kommande dimstolstvist. Men som sagt så länge ett visst umgänge inte finns fastslaget med dom så bestämmer du.
  • Anonym (måste man??)
    Påven Johanna skrev 2014-05-12 20:57:34 följande:
    Ja, det är väl inte helt ovanligt att en förälder börjar ta ett större ansvar för barnen efter en separation. Att den inte gjort det tidigare kan ju ha lite olika anledningar 
    i vårat fall fanns det absolut inga anledningar, mer än rent ointresse!
  • Anonym (E)
    Anonym (måste man??) skrev 2014-05-12 20:57:28 följande:
    inte borta som i inte hemma,men inget större intresse alls i det förutom att få dricka julölen, påsk-midsommar snapsen
    Det blir säkert bättre nu efter separationen.
  • Påven Johanna
    Anonym (måste man??) skrev 2014-05-12 20:59:38 följande:
    i vårat fall fanns det absolut inga anledningar, mer än rent ointresse!
    Men då tycker jag nog ändå att du får ge detta en chans att fungera eftersom intresse numera verkar finnas. Är det varannan helg som gäller för det övriga umgänget?
  • Anonym (måste man??)
    Påven Johanna skrev 2014-05-12 21:01:19 följande:
    Men då tycker jag nog ändå att du får ge detta en chans att fungera eftersom intresse numera verkar finnas. Är det varannan helg som gäller för det övriga umgänget?
    nej, 1helg/månad
Svar på tråden Varannan jul,midsommar, påsk osv.. måste jag gå med på det?