• prada90

Vad är det för fel på mitt CV?

Jag har nu varit arbetslös sedan ett år tillbaka, har sökt ett flertal jobb utan att få komma på en intervju. är det någon här som orkar att ögna igenom mitt CV. Trött på att vara arbetslös, mår så dåligt av det. Mitt CV går att se på följande länk. www.scribd.com/doc/223603739/CV-1-1

• Svar på tråden Vad är det för fel på mitt CV?
  • Kajjsan1
    prada90 skrev 2014-05-12 21:47:24 följande:
    Jag har nu varit arbetslös sedan ett år tillbaka, har sökt ett flertal jobb utan att få komma på en intervju. är det någon här som orkar att ögna igenom mitt CV. Trött på att vara arbetslös, mår så dåligt av det. Mitt CV går att se på följande länk. www.scribd.com/doc/223603739/CV-1-1

Tyvärr är det bara att fortsätta att söka jobb, alla jobb. Även dom som inte finns. Ut och presentera dig på företag och fråga om du får lämna cv & personligt brev där. Bara att söka helt enkelt ! Det är inte det roligaste.. Men tyvärr finns det inga genvägar (förutom kontakter då..)

Jag kan inte se några större fel i ditt CV, sen är inte jag någon mästare på CV heller! Enda tipset är att byta ut "man" mot "jag". Det är bara en liten anmärkning sådär :D 

Lycka till i ditt fortsatta jobbsökande! Och det är bättre att ha ett jobb än inget jobb alls, även om det inte är inom det området du tänkt dig ! 

Tro på allt Internet säger - Internet har alltid rätt !
  • studentska

Gradera dina kunskaper i datorkunskaper och språk. Är engelska t.ex. flytande i tal och skrift, mycket god eller god? Likadant med dina datorkunskaper, är de goda, mycket goda eller t.o.m. avancerade kunskaper?  Sen vet jag inte vad du menar med Wordpaketet? Officepaketet är Word, Excel, Power Point. Vilken version av Office 2010 eller någon tidigare eller flera? Specificera det. Sen säger inte internet så mycket, vad är du bra på informationssökning eller bara surfa runt allmänt? Vilka surfprogram har du använt, explorer, firefox etc.? Specificera det.

Du nämner inte överhuvudtaget vad du gjorde på Kullbackens museum vilket kan få arbetsgivarna att undra lite om du inte gjorde en bra praktikperiod där eller inte har några referenser därifrån. Du gör också det klassiska felet att börja med att beskriva vad du gjorde på det jobbet du hade allra först. Vänd på det istället och beskriv dina färskaste erfarenheter först. Sen undrar jag som inte har någon erfarenhet av butiksbranschen vad innebär frontning av varor? Skyltning? Där kanske du ska beskriva lite mer i detalj.

Det var några saker jag tänkte på, du tar naturligtvis till dig det du vill om du tycker det låter vettigt.

• solstol

Ditt CV ger ett rörigt och oengagerat intryck. En del slarvfel, ospecifika saker, som om du skrivit ihop det så snabbt som möjligt. 

Jag skulle ta bort kategorin Mina egenskaper och erfarenheter helt, sådant nämner man i det personliga brevet. Istället skulle jag under varje arbetslivserfarenhet specificera arbetsuppgifter och vilka krav det ställde på dig som medarbetare. Specificera vilken nivå du är på i språk och datorvana och hur du har fått den vanan (internet säger ingenting....). Har du körkort, skriv det i så fall. 

Sedan, i det personliga brevet så riktar du det till den arbetsplats du söker och tar upp den erfarenhet du har och hur den skulle vara användbar för det jobb du söker. Alla egenskaper du räknar upp där ska du koppla till sådant du gjort tidigare. Du ska vara en tillgång för arbetsplatsen (oavsett om det är på Ica eller Volvo liksom) och det måste synas i brevet att du är intresserad av jobbet. 

Sen vet jag inte om du söker jobb inom det du utbildat dig till, i så fall kan det ju vara bra att kanske nämna vad du skrivit uppsats om, vad utbildningen innehållit osv. Men det behövs ju inte om du bara söker random jobb. 

Och detta baserar jag på dels universitetskurs jag läst som berör ämnet, samt personer i omgivningen som jobbar med rekrytering och har tydliga åsikter om vilka CV de slänger i papperskorgen ;) 

• Bolaget

Första felet men inget du kan göra något åt är ju att det är väldigt tomt.

Andra felet är att det är ett personligt brev och inte ett CV. Det känns slarvigt när du inte ens orkar skriva vilka butiker du jobbat i i CV.et utan bara i löpande text. Ett jobb på Erikshjälpen ger ju inte direkt några jättemeriter bara av att stå i kassan, däremot om du varit med om att värdera varorna som kommit in och alltså har en erfarenhet och kunskap inom design och antikt, semiantikt eller böcker så borde du skriva det.

Ett CV ska inte innehålla några värderingar, det gör ditt personliga brev, CV är ren fakta något som du totalt missar.

• Madraykin

Vilka jobb söker du? Och vad praktiserade du som - arkeolog? Kanske hellre skriva tex "arkeologpraktikant" isf, så en tidigt fattar att du har utbildning. Hur lång var praktiken? Om den var lite mer omfattande hade jag gärna sett en beskrivning av den.

Inga ideella erfarenheter? Inget du kan tänka dig för att hotta upp ditt cv lite samtidigt som du gör en god insats?

• Sweet Sofia

Bara en lite fråga, hur kan dela reklam vara ett socialt arbete där man utveckalr sin sociala kompetens? Vet du ens vad socialt arbete pch social kompetens är?

Med det CV är det inte konstigt alls att du inte får jobb...

• Kjell2
    prada90 skrev 2014-05-13 15:10:55 följande:
    Jag har gjort om mitt CV relativt mycket nu under dagen, sammanfattning ändrar jag såklart utifrån jobbet.Är det för kort?
    www.scribd.com/doc/223739839/cv1

Gör två dokumnet, ett CV och ett brev. Brevet anpassar du efter de jobb du söker.

Det stora problemet med ditt CV är att det inte står läkare, civilingenjör, advokat eller Handelshögskolan. Arkeologi är inte den mest eftersökt utbildningen idag. Du bör alltså jobba på att fylla ut ditt CV med mer utbildningar, friviligarbete, extrajobb, föreningsmeriter odyl.
  • Bolaget

Fortfarande alldeles för mycket värderingar, ett CV är fakta rakt upp och ner. Om du minskar ner på dina personliga åsikter om dig själv och utökar det som verkligen berör dina arbetserfarenheter så kan du få ett tomt CV att se bra ut ändå.

Erikshjälpen - att prissätta innebär för mig att klistra på prislappar, är det vad du gjort? I såfall hade jag bara skrivit om kassaarbete och exempelvis exponering av varor på ett sådant sätt att kunderna får ett köpsug samtidigt som du utnyttjar butikens hyllor på bästa sätt enligt principerna för TB per hyllmeter.

Vad är det för utställning du ansvarat för? Vad var dina ansvarsområden? Har du varit med om att bygga utställningen och tagit fram material eller har du bara "guidat" ett färdigt koncept.

Fakta, fakta men enbart relevant fakta som faktiskt är påvisbar med intyg och betyg.

• Karinstenberg

Måste tipsa om en hemsida som fick höra talas om ganska nyligen. 
    www.cvstudios.se

Var i samma situation som dig ungefär, sökt jobb i ungefär 1 år utan resultat. 
    Men dom gjorde om mitt CV helt och hållet. Från att ha fått gå på 2 intervjuer på ett helt år
    fick jag gå på 3 intervjuer samma måndag som jag skickade ut mitt  nya CV.
    Rekomenderas varmt! värt varenda krona nu när man fått jobb. 

Nu har jag ett jobb på Bauhaus

• Skogsstjärna

Ditt "nya" CV ser väldigt snyggt ut. Det som behöver ändras är att all personbeskrivning ska stå i det personliga brevet, och inte i CV:t. Rubriken "intressen" hör alltså inte alls hemma i CV:t.

I CV:t radar du upp fakta, alltså arbeten och arbetsbeskrivning, utbildning, språkkunskaper etc. Sedan skriver du ett personligt brev där du säljer in dig själv. I det personliga brevet kan ta upp saker som lyhördhet etc. (alltid ihop med ett faktiskt exempel). Det personliga brevet får du sedan modifiera lite för varje sökt jobb, lägga betoning på det som passar för just det jobbet helt enkelt. Det brukar funka bra att ha en färdig grundmall för brevet som du sedan ändrar i efter behov. 

Sedan är det bara att söka och söka! Normalt är att man får söka 15-20 jobb, ibland ännu fler innan man får komma på intervju, man får göra sitt bästa för att inte bli nedslagen utan söka vidare! Tänk på att väldigt många söker de jobb som finns utannonserade. Lättast att få jobb är via kontakter, så prata med alla du känner och hör av dig till alla företag som kan tänkas behöva folk, även om de inte har annons ute. 

• prada90

Jag tog till mig kritiken som ni återgav i denna tråd, jag har sökt ett flertal jobb och jag har i en större uträkning fått någon form av respons om att tjänsten går vidare till någon annan. Jag har tidigare knappt fått denna typ av mail, så nu kanske man är på rätt spår? Jag kopierar in mitt personliga brev under detta inlägg. Ansökan är skriven till en tjänst på synsam. Kanske min add som spökar och att jag skriver spretigt men denna gång hoppas jag det blev bättre än tidigare.

Hej
    Jag är en återkommande kund hos er, kom i kontakt med ert företag genom er butik i
    xxx för cirka 10 år sedan. Släkt och flertal av mina vänner var kund hos er på
    synsam. Jag har alltid bemöts av trevlig personal i butiken och av kunniga optiker, jag
    har alltid sett fram emot de årliga kontrollerna av synen.

Jag anser att en god service till kunden är A och O, men vad är en god service? I min
    yrkesroll som butikssäljare har jag har fått lära mig att det inte räcker med ett leende
    för att bemöta kunder, det kräver lyhördhet och kundfokus. I mitt senast arbete som
    butikssäljare på byggkedjan Jem & Fix i xxx utgick jag alltid ifrån att lyssna på
    kundens önskemål. Det är viktigt att man lyssnar och delger nödvändig information till
    kunden om den produkt som säljs. Ett exempel på det var när en kund var osäker på
    om han skulle välja ett ljusare eller mörkare golv till sitt kök. Tillsammans diskuterade vi
    om hur köket såg ut i övrigt, det resulterade till ett köp.

Jag har även en god kassavana, och är van vid att hantera pengar och räkna pengarna
    efter dagens slut. Skyltning av varor har även det varit en arbetsuppgift som jag har
    uppskattat att få göra som butikspersonal. Jag har sjävklart ett intresse för de senaste
    trenderna inom optik, och frågar alltid efter det senaste vid varje årskontroll av
    ögonen. Får jag möjligheten att få jobba för er, kommer jag alltid eftersträva att notera
    de senaste trenderna. Förutom att Synsam har en god service och trevlig personal i
    xxx butik, så har ni även ett brett utbud av glasögon. Det finns glasögon i alla
    prisklasser och det är snyggt uppställda i butiken. Jag kommer jobba för att butiken
    håller sig ett fortsatt gott skick.En snygg butik är viktig för att kunden ska bli lockad till
    att handla. Jag gillar även att ni sätter mål, jag är målmedveten och sätter alltid små
    mål varje dag. Det ska alltid finnas något att sträva för, annars så utvecklas man inte.

På min fritid utför jag yoga, tar hand om min hund, även film och musik är något som
    jag uppskattar. Jag ser nu fram emot att få presentera mig närmare och att träffa er.
    Vänliga hälsningar xxx

• 130303

Jag tycker du verkar ha tagit till dig av kritiken bra, CV har utvecklats väldigt bra från det första.

Det jag skulle ändrat på CV är att lägga till månader och år (istället för hösten etc som någon annan även skrev) sen skulle jag ta bort fritidsintressen i både CV och personligt brev. Det kommer senare i anställningsprocessen (om det ens kommer). Sen skulle jag tona ned smickret lite i det personliga brevet. Du höjer dom verkligen högt i skyn, fokusera på dig. Det är DIG som vill veta mer om. Fokus ska ligga på att enbart besvara frågan "vad kan jag med min erfarenhet göra för det här företaget i den här tjänsten" kan du besvara det på ett tydligt och nyanserat sätt är du hemma!

Exempel: "Jag tror att jag med min erfarenhet inom butiksbranschen, i kombination med min syn på bra värdskap,service och målmedvetenhet kan bidra till ett ökad fokus på sälj och ett resultat i ökad kundnöjdhet. Jag tror att era kunder uppskattar.." etc.

Jag hoppar verkligen att du får till ett CV och ett personligt brev som du blir nöjd med. Det kommer leda till att du får jobbet du vill ha. Med vilja kommer man långt - och det har du ju tydligt visat genom att kasta dig ut på forumet - öppen för kritik. :)

Svar på tråden Vad är det för fel på mitt CV?