Inlägg från: Anonym (Mimmi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mimmi)

Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?

I Sverige idag är det ju rätt svårt att leva på en lön men visst går det ibland. Min man och jag har båda levt på hans lön ett tag och sedan bara på min (pga fl). Visserligen har vi rätt ok löner båda två men det blir ju ingen jättelyx. Hur har ni andra gjort, har ni eller kan ni tänka er att enbart leva på en lön för att exempelvis spara på fl-dagar.

• Svar på tråden Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (s) skrev 2014-05-14 20:07:38 följande:
    Tja, det skulle nog gå men då fick vi verkligen dra in på all guldkant och onödigheter och suga på ramarna. Tack och lov behöver vi inte göradet.

Det låter bra, att ni slipper alltså :) men alltid en trygghet tycker jag om ngt skulle hända.
  • Anonym (Mimmi)
    IsDimma skrev 2014-05-14 20:26:50 följande:
    Överlevt? Ja. Men inte mycket mer, sen beror det väl lite på vems lön. Han tar ut en lön på typ 7000 mer än mig så hans lön skulle vi kunna leva okej på.

Ja, det är klart. Vi har lika mycket i lön så det underlättar.
  • Anonym (Mimmi)
    Celindan skrev 2014-05-14 21:08:02 följande:
    Har precis gjort så nu i ett år, föräldraledighet där vi varit hemma ett halvår var utan att plocka dagar. Nu har sonen precis fyllt 1 så i maj blir det äntligen lite större marginaler!ð

Är i precis samma sits dock är det jag som varit hemma denna gång och mannen arbetat.
  • Anonym (Mimmi)

Lite att jag undrar är ändå att jag tycker det är en trygghet och frihet. Om ngn av oss exempelvis skulle börja plugga igen/starta företag så finns möjligheten utan att vi ska behöva flytta.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (suck) skrev 2014-05-16 14:53:04 följande:
    Tja, min sambo tjänar i runda slängar 1000 kr (nej, jag har inte missat en nolla) i månaden och jag runt 8-10 000, och vi klarar oss bra på det. Däremot finns det ju inte en chans att vi skulle kunna skaffa bil, köpa hus eller planera barn, så de grejerna får vi nog klara oss utan ett bra tag till.

Men kan inte din sambo öka sin lön?
  • Anonym (Mimmi)

Tack för alla svar. Just nu har min man Fp och jag jobbar vilket funkar bra för oss. Sen när han börjar jobba går jag ner lite i tid. Sen får vi se hur det blir när nästa barn kommer. Jag tog inte ut en enda dag under mitt år som fl men det kändes lite väl snålt. Planen är dock att spara lite så jag iaf kan ta ut väldigt få dagar. 

• Anonym (Mimmi)
    Seven Costanza skrev 2015-05-14 17:05:59 följande:

Efter fyraårsdagen är det, inte tvåårsdagen. Om man vill fylla ut sin SGI när man jobbar deltid är det ju bra med sparade dagar, eller för att använda på olika lov.

Precis. Jag ta ta långledigt varje sommar i 3 år :)
Svar på tråden Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?