Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?
På min killes lön (55000 kr/månad) skulle vi kunna leva utan problem. Jag tror att vi skulle klara oss på min lön (31000 kr/månad) också. Vi bor i en tvåa i Stockholms innerstad. Avgiften är låg och min kille har betalat av ganska mycket på lånet (det är hans lägenhet).
Mina fasta utgifter uppgår till ca 4800 kr/månad. Det är hälften av avgiften+hemförsäkring+el+bredband. Resten är mina egna utlägg som t.ex. a-kassa, fackavgift, olycksfallsförsäkring, mobilabonnemang plus lite annat. Killen betalar ränta på bostadslånet och jag betalar trafikförsäkring för bilen och parkeringsavgift då det är min bil. Jag är föräldraledig och tar ut fp 3 dagar/vecka. Jag jobbar ofta en dag per vecka och tar då ut fp 2 dagar/vecka. Killen är då hemma med dottern och tar inte ut någon fp. På min fp klarar jag utan problem att betala min del av de fasta utgifterna plus hälften av maten. Äter även ute och fikar ganska mycket. Köper en del kläder också.
Många tycker nog att det är konstigt att vi har delad ekonomi trots att vi har barn ihop men det är så vi vill ha det.