• SannaK

9 mån och ammar bara! Vad göra?

Min 9 mån vill bara amma. Förutom majskrokar och någon enstaka bit mat som jag lyckas få henne att ta i munnen då och då så äter hon ingenting. Har prövat många olika sorters mat, både på burk och hemlagad. I bitar och som pure. Allt bemöts med samma skepsis och totalt ointresse. Hon plockar gärna med maten men vill inte få in den i munnen. Hon har dippat rejält på tillväxtkurvan och bvc vill nu att jag slutar amma, bara sådär, för att få henne att börja äta. Känns jättejobbigt att göra på det viset, hon kommer ju bli väldigt väldigt ledsen. Samtidigt så börjar orken hos mig ta slut, hon vaknar för att amma varje timme nätterna igenom och så har det varit sedan hon blev 6 månader. Någon som varit i samma situation? Hur gick det för er? Behöver verkligen få höra andras erfarenheter.

• Svar på tråden 9 mån och ammar bara! Vad göra?
  • frökenelisabeth

Fy vad jobbigt för er! Jag hade också en väääldigt amningsglad son, som inte var särskilt intresserad av mat. Han hade perioder då och då när han gärna ville äta, varvat med perioder då han inte åt någonting (annat än bröstet). 

För mig hade det känts helfel att sluta med amningen så abrupt. Att dippa på kurvan i din dotters ålder är ju också naturligt för ammande barn, kurvan ser inte likadan ut som för flaskmatade barn. Tar din dotter flaska?

• Alexi

Min son blev inte intresserad av mat förrän vid nio månader ungefär och det är inget konstigt tyckte jag. Vi bara fortsatte amma och parallellt erbjuda mat. Förr eller senare så lär det ju lossna.

• Whitetrash86

Ge ersättning! och fortsätt amma.

Tyvärr så ger inte mjölken det barnet behöver efter ca 6 månader. Och om man då har ett barn (som min son) som vägrar stoppa något i munnen så var det ersättning som gällde tills att han var 13 månader.
    Vad är det för bvc som säger sluta amma, menar dom att du ska svälta barnet tills att barnet tvingar i sig mat som inte är intressant eller god? Vad ger det för relation till mat?
    Nä, ge ersättning! Då får barnet det den behöver, tillsammans med tryggheten av att ammas, samtidigt som ni fortsätter introducera mat. 

• Pyl

Jag har en niomånaders som äter lite mer fast föda än din, men fortfarande ammar mycket. Han ammar varannan timme på nätterna och jag känner mig helt slut! Varje timme - fy fan, stackars dig!

Min son har inte gillat att bli matad så vi kör mest blw med plockmat. En del saker fungerar bättre än andra. Finns det något som din dotter tycker om?

Har du pratat med Amningshjälpen? Jag har funderat lite på att ringa dem fr à för att få hjälp med nattamningen. Min son följer kurvan dock så det är mest för min egen bekvämlighets skull. Läser en del inlägg på Amningshjälpens Facebookgrupp och även gruppen för blw och BVC är ju inte alltför amningsvänliga. Tror inte du hade fått rådet att sluta amma från Amningshjälpen om du vill fortsätta. Vill du det?

Gå med i de grupperna om du inte redan gjort det.

Har du läst "somna utan gråt"? Där står det hur man kan avvänja från nattamning på ett milt sätt. Testar själv det nu men ser ännu inga resultat.

Inom blw brukar man säga "food before one is just for fun". Man ska låta barnet styra. Precis som du gjort! :)

Är det mycket hon dippar på kurvan?

• frökenelisabeth
    Whitetrash86 skrev 2014-05-14 21:17:18 följande:

Tyvärr så ger inte mjölken det barnet behöver efter ca 6 månader. Och om man då har ett barn (som min son) som vägrar stoppa något i munnen så var det ersättning som gällde tills att han var 13 månader.
    Vad är det för bvc som säger sluta amma, menar dom att du ska svälta barnet tills att barnet tvingar i sig mat som inte är intressant eller god? Vad ger det för relation till mat?
    Nä, ge ersättning! Då får barnet det den behöver, tillsammans med tryggheten av att ammas, samtidigt som ni fortsätter introducera mat. 
    Det förutsätter ju att barnet tar flaska. Min gjorde inte det i den åldern, inte ens med utpumpad mjölk. Var baaara tutte som gällde
  • SannaK

Tyvärr tar hon inte flaska. Hon är dessutom mjölkproteinallergiker och den ersättning som då finns är väldigt svår att få ett så stort barn att börja äta eftersom den smakar och luktar väldigt illa :( har försökt med välling i 2 olika sorters flaskor men hittills inget resultat. Vill även förtydliga att det inte handlar om någon liten dipp på tillväxten. Hon har stått helt still på längden sedan 6 mån, därav det drastiska rådet från bvc. Men, dt känns ändå väldigt hårt....

• Whitetrash86
    frökenelisabeth skrev 2014-05-14 21:21:12 följande:
    Det förutsätter ju att barnet tar flaska. Min gjorde inte det i den åldern, inte ens med utpumpad mjölk. Var baaara tutte som gällde smile1.gif
    Ja jo, det är ju klart. Men man kan försöka även ge i mugg Glad Fick jag göra efter ett tag. 

Tycker bara att det låter så fel med "sluta amma och barnet kommer äta för eller senare" det är ju verkligen att svälta barnet och kan ju knappast vara lagligt.
    Hur kan man på bvc säga något sådant? Och speciellt som första sak?
  • Alexi
    Whitetrash86 skrev 2014-05-14 21:17:18 följande:

Amningen slutar visst inte att fungera efter sex månader! Hur tror du folk gör i u-länderna, börjar ge ersättning efter ett halvår när amningen är gratis?
  • Whitetrash86
    Alexi skrev 2014-05-14 21:26:32 följande:
    Amningen slutar visst inte att fungera efter sex månader! Hur tror du folk gör i u-länderna, börjar ge ersättning efter ett halvår när amningen är gratis?
    Sa inte att den slutar fungera. Men den innehåller inte lika mycket näring efter 6 månader, eftersom det är meningen att barnet vid 6 månader ska börja äta annat mat.
    Barnet skulle ju knappast gå ner i vikt om den fick allt som den behövde. Inte heller öka mängden gånger det äter om den fick tillräckligt.
  • Anna J01

Jag helammade min son i 9 månader. Han bara totalvägrade allting!!!

När han var 9 månader så kände vi att vi var tvugna att göra något. Han gick ju såklart inte upp som han skulle och jag blrjade pckså bli rätt utmärglad.. Jag började med att bara tvärt vägra amma förutom 1 gång på morgonen och 1 gång vid läggdags. Trugade med vatten hela tiden och massa kex, fruktpureér, majskrokar, gröt mm.

Det tog 2 dagar men sen åt han helt okej.

Det var riktigt jobbigt och det kändes jättehemskt men för oss var det det som behövdes.

Lycka till!

Svar på tråden 9 mån och ammar bara! Vad göra?