• Äldre 15 May 10:01
    9506 visningar
    10 svar
    10
    9506

    Skillnad sittvagn & sulky?

    Nu har jag gått vilse i barnvagnsdjungeln... Dottern är nu 7 månader och börjar visa tendens att bli uttråkad i sin liggvagn så det är väl snart dags att skaffa en sittvagn. Men det finns ju SÅ mycket på marknaden, så frågan är vad som är bäst. Lite tips vore fint

    Vi har i dagsläget en Teutonia Spirit, som också kan göras om till sittvagn. Toppen, men den är ju oerhört klumpig så jag vet inte om det är ett långsiktigt alternativ.
    Efter vad jag har förstått så kan flertalet liggvagnar göras om till sittvagnar men trots detta verkar många använda en mindre och smidigare vagn istället (sulky?) så snart barnet kan sitta ordentligt.

    Vad är således skillnaden mellan sittvagn och sulky? Har sett att webbshoppar kategoriserar vagnar liggvagn, sittvagn, sulky etc. Men om en liggvagn kan göras om till sittvagn - vad är då en "ren" sittvagn?

    Vad jag är ute efter är att ha en vagn som barnet primärt kan sitta i, men även att den kan fällas ner till liggande vid behov. Vidare ska den vara stabil nog att köra på grusvägar utan att bli obekväm. Den ska vara smidig att fälla ihop och ta med, men behöver inte kunna bäras under armen som en resevagn...Är det en sittvagn eller en sulky jag beskriver

    Vad använder ni till era småttingar?
    Kan tillägga att vi har ärvt vår vagn så vi har aldrig satt oss in i hur utbudet ser ut.

    Tacksam för lite vägledning

  • Svar på tråden Skillnad sittvagn & sulky?
  • Äldre 15 May 11:13
    #1

    Sulkys brukar vara smidiga, lättare att fälla ihop och ta mindre plats.
    Jag är kanske inte riktigt den rätta för att svara på dina frågor till 100% men vi har haft tre olika vagnar.
    Vi har en i samma modell som ni har som "hemmavagn". Den är stor och klumpig men samtidigt stabil och pålitlig. Den står nere i våran port och vi använder den till att gå ut på promenad eller handla mat då den klarar att packas en del om man går till och från affären.

    Nyligen så köpte vi en sulky. En Quinny zapp xtra för ett billigt pris då det var 2013 modell på. Den är ju bra som resevagn då den blir så extremt liten. Vi har den i bakluckan på bilen och använder den om vi går på stan, Ikea och annan shopping. Den är väldigt liten och smidig om man jämför med den stora klumpen vi har. 
    Däremot är ju sulkyn ranglig och plastig. Ingen höjdare på annat underlag än golv och asfalt. Men så är det med nästan alla sylkys eftersom dom måste ha så små hjul. 

    Quinny zapp xtra är bra då den går att ha både mot den som kör och framåt i färdriktningen. Rekommendationerna är att ha barnet mot sig tills de fyllt 1 och ett halvt. Eller tills det själv verkar vilja sitta framåt. 
    98% av alla sulky's går tyvärr bara att ha barnet framåt i. 

  • Äldre 15 May 11:17
    #2

    Om din dotter bara är 7 månader hade jag fortsatt med sittvagn/sittdelen på en "vanlig" barnvagn och haft henne vänd mot mig. Sulkys är i princip alltid framåtvända och går inte att byta till bakåtvänt.

    Vi kommer använda vår sittvagn (Emmaljunga Nitro City) som går att fälla helt plant och ha barnet mot sig tills lillen blir 1½-2 år. Sedan blir det ev sulky. Vår stora var 2 när hon började sitta framåt i barnvagnen. Skulle kännas jättekonstigt att ha en så liten bebis som din dotter framåt utan ögonkontakt....

  • Äldre 15 May 11:43
    #3

    Sittvagn kan väl vända sitsen både framåt och bakåt i färdriktningen. Sulky är endast framåtvänd.

    Och allt det som står ovan

  • Äldre 15 May 11:44
    #4

    Äsch såg ju nu att Isolande redan skrivit det

  • Äldre 15 May 11:50
    #5

    Sulky är en enklare vagn som ofta inte riktigt har lika många finesser som riktiga vagnar. Rent generellt skulle jag nog säga att sulky inte ger det bästa stödet för barnet och är mindre bekväm vid längre promenader(ingen stötdämpning, lite sämre forstöd osv) särskilt om barnet är litet och kanske inte så stark i kroppen. Sulky är där emot skön smidig och enkel att bära med sig!

  • veh
    Äldre 15 May 13:35
    #6

    Jag skulle nog säga att även om sulky en gång var en enklare, framåtvänd vagn utan lika många finesser, så stämmer inte det nu. Det finns en hel uppsjö av vagnar, och många av dem är hybrider mellan sittvagn och sulky. Så fundera bara på vilken prioritering du har på önskemål, så kommer det nog gå att hitta en bra sulky. Tyvärr finns inte den optimala vagnen, som är bra till precis ALLT. Ett alternativ är ju att ni behåller den vagnen du har som sittvagn att använda hemomkring. Är det där du går på grusvägar. Sen kan du ju fundera på i vilka sammanhang du kommer använda vagnen mest i övrigt. Jag insåg att jag inte skulle kunna få tag på en vagn som var optimal både för shopping och att gå på gärden och i terräng med. Men när jag behövde gå på gärden (orienteringstävlingar har ofta sina parkeringar där) så brukade jag ju inte vara själv, så värsta fall fick väl någon bära barnet och den andre bära vagnen. Funkar ju om man har en lätt och smidig vagn... Det enda vi ville undvika var dubbelmonterade hjul, och trehjulig vagn pga rädsla för osrabilitet. Vårt val föll på en babyjoggervagn, city versa. I slutändan var det hårt mellan den och easywalker june...

  • Äldre 15 May 17:13
    #7

    Många tack för alla era svar!
    Bra poäng det där med att ha barnet vänt mot sig - ja det vill jag ju såklart, hon är ju så liten ännu. Det är ju stört omöjligt att hitta en vagn som passar för ALLA tillfällen, men det kan kanske vara en poäng att använda den stora stabila vagnen (nu liggvagn) på hemmaplan - där grusvägarna finns.

    @Stjärnebo - tack för tipset. Ser att Quinny zapp xtra är en trehjuling, har det fungerat bra för "dagligt" bruk? Jag förstår ju att det inte är en off road-vagn... Men det är ju toppen om man kan vända den både framåt och bakåt.

    Det känns alltså som att en sulky inte är aktuell just nu - åtminstone inte den "traditionella" sulkyn som många refererar till. Men som veh skriver så finns det hybrider numera - och det är väl det jag är ute efter. Att ha ett enklare men ändå stabilt alternativ till den stora hemma vagnen. Om någon har ett konkret tips på detta så vore det toppen.

  • Äldre 15 May 20:23
    #8

    Bugaboo har en smidig rackare som man kan vända sittdelen på och även har fullt liggläge. Kan det vara Bee den heter? Skulle gärna ha en sån om den inte vore så jävla dyr ;)

  • Äldre 15 May 20:40
    #9

    @isolande; dessutom fanns den i snygga färger
    Men som andravagn så var den mycket riktigt lite väl dyr. Men snygg.
    Nåja, drömma kan man väl

  • Äldre 15 May 20:40
    #10
    Kejo skrev 2014-05-15 17:13:15 följande:
    Många tack för alla era svar!
    Bra poäng det där med att ha barnet vänt mot sig - ja det vill jag ju såklart, hon är ju så liten ännu. Det är ju stört omöjligt att hitta en vagn som passar för ALLA tillfällen, men det kan kanske vara en poäng att använda den stora stabila vagnen (nu liggvagn) på hemmaplan - där grusvägarna finns.

    @Stjärnebo - tack för tipset. Ser att Quinny zapp xtra är en trehjuling, har det fungerat bra för "dagligt" bruk? Jag förstår ju att det inte är en off road-vagn... Men det är ju toppen om man kan vända den både framåt och bakåt.

    Det känns alltså som att en sulky inte är aktuell just nu - åtminstone inte den "traditionella" sulkyn som många refererar till. Men som veh skriver så finns det hybrider numera - och det är väl det jag är ute efter. Att ha ett enklare men ändå stabilt alternativ till den stora hemma vagnen. Om någon har ett konkret tips på detta så vore det toppen.

    Jag tycker att det har funkat med tre hjul. Går man dock på gräs eller annat mjukt underlagt och man trycker på så kan det kännas som att det blir lite ostabilt. Men då kan man låsa framhjulet och dra den baklänges. 


     


     


    isolande skrev 2014-05-15 20:23:28 följande:
    Bugaboo har en smidig rackare som man kan vända sittdelen på och även har fullt liggläge. Kan det vara Bee den heter? Skulle gärna ha en sån om den inte vore så jävla dyr ;)

    Bugaboo bee finns, jaa, men dyr som du säger ;)

Svar på tråden Skillnad sittvagn & sulky?