• Dress

    Vilken moped väljer jag till min 15-åring?

    Hjälp! Sonen fyller 15, pratar bara moped och moped. Han kollar blocket och vill köpa den ena eller andra och jag vet ingenting om mopeder. Om ni sitter inne med tips och råd hur jag ska tänka inför köpet så emottages all input tacksamt!

  • Svar på tråden Vilken moped väljer jag till min 15-åring?
  • Whitetrash86

    Först krävs det att han har förarbevis (klass 2 moped, upp till 25khm) eller körkort AM (klass 1, upp till 45khm).

    Om du tar en moped som inte är äldre än 5år, så är det lite skit samma vilket märke du tar. Det är samma skrot och korn ändå Glad Låt honom välja något som han tycker ser coolt ut och som inte spräcker er budget .

  • Dress
    Whitetrash86 skrev 2014-05-15 13:01:56 följande:
    Först krävs det att han har förarbevis (klass 2 moped, upp till 25khm) eller körkort AM (klass 1, upp till 45khm).

    Om du tar en moped som inte är äldre än 5år, så är det lite skit samma vilket märke du tar. Det är samma skrot och korn ändå Glad Låt honom välja något som han tycker ser coolt ut och som inte spräcker er budget .
    Är det sant?! Är det så enkelt? Förvånad Är det inte vissa modeller som krånglar mer än andra och sånt? (Som med bilar)
  • Whitetrash86
    Dress skrev 2014-05-15 13:04:39 följande:
    Är det sant?! Är det så enkelt? Förvånad Är det inte vissa modeller som krånglar mer än andra och sånt? (Som med bilar)
    Nej, det tycker jag faktiskt inte. Inte på dom nyare modellerna och med förutsättning att man tar hand om dom :)
  • BengtH

    Köp en begagnad Baotian Classic. Kostar max 3000kr, finns gott om billiga delar, lätta att reparera.

    Inte den häftigaste moppen kanske, men den mest prisvärda.

  • Dress

    Näpp en sådan går inte ser du. Den ska vara tuff och se ut lite som en cross... Tungan ute

  • finliraren

    Passerade relativt nyligen moppeåldern så ska ge dig lite att gå efter. Det är visst viktigt vilken modell och märke man har när det gäller kvalitet, skrytfaktor inför polarna, andrahandsvärde med mera. Om ni har stabil ekonomi - gå på ett välkänt märke. Han ville ha crossmoppe, right? Då skulle jag välja mellan Derbi Senda och Yamaha DT50, mycket får du åter när du sedan säljer den, och kvaliteten är hög. Kolla på blocket med din son, och tänk på att det är han som ska ha mopeden. Skicket är viktigt, välj en relativt ny med få mil körda, gärna färre än 500 mil. Mopeden ska starta lätt, svara bra över hela fartregistret, inga missljud och ett bra allmänskick. Köp gärna en otrimmad moped och gör det själv istället så ni vet att det är gjort på rätt sätt (om ni nu vill trimma). Lycka till med köpet, satsa på en i prisklass ca 10-18000 kronor kanske 2-5 år gammal så får ni ofta bra skick, kvalitet och andrahandsvärde!! Är hellre mopedlös än kör runt på en kinamoped (Baotian m.fl.)


    Ung och klok - det är jag det.
  • sixten
    Whitetrash86 skrev 2014-05-15 13:01:56 följande:
    Först krävs det att han har förarbevis (klass 2 moped, upp till 25khm) eller körkort AM (klass 1, upp till 45khm).

    Om du tar en moped som inte är äldre än 5år, så är det lite skit samma vilket märke du tar. Det är samma skrot och korn ändå Glad Låt honom välja något som han tycker ser coolt ut och som inte spräcker er budget .
    Snälla uttala dig inte om saker du inte vet något om.
    Större delen av dom mopeder som finns på blocket är ren skit, även de som inte är äldre än 5 år.

    Hur stor är er budget? Du vill inte köpa någon kina moppe med för mycket plast och skit, han kommer bli mer eller mindre mobbad/retad om han har en dålig/ful moppe, av de andra ungdomarna som kan lite. Det vet jag av erfarenhet, killar på skolan som körde fula kinamoppar blev retade för det och detta var inte många år sedan.

    Vill han ha en scooter eller en crossmoppe?

    Förslag på scooters som har kvalitet och är accepterade av dagens ungdomar:
    I stort sett alla Yamaha -Aerox, Slider, Neos, Peugeot Speedfight 2 (ej 3an), Beta Ark, Gilera Stalker

    Crossmoppe:
    Derbi Senda, Rieju drac, rrx, Yamaha DT50

    Det är dessa jag kommer på för tillfället.

    Köp helst ingen övertrimmad moppe, ska han trimma får han göra det själv. Dels för erfarenheten och mopeder med 70cc, rör osv kan vara rätt slutkörda. Ett tips på "trim" är att plugga ur röret och dra v-ringen om det är en scooter, detta är väldigt diskret men han får fortfarande en rätt pigg moppe.

    Länka gärna ett par mopeder han är intresserad av från blocket.

  • Dress
    finliraren skrev 2014-05-30 01:54:28 följande:
    Passerade relativt nyligen moppeåldern så ska ge dig lite att gå efter. Det är visst viktigt vilken modell och märke man har när det gäller kvalitet, skrytfaktor inför polarna, andrahandsvärde med mera. Om ni har stabil ekonomi - gå på ett välkänt märke. Han ville ha crossmoppe, right? Då skulle jag välja mellan Derbi Senda och Yamaha DT50, mycket får du åter när du sedan säljer den, och kvaliteten är hög. Kolla på blocket med din son, och tänk på att det är han som ska ha mopeden. Skicket är viktigt, välj en relativt ny med få mil körda, gärna färre än 500 mil. Mopeden ska starta lätt, svara bra över hela fartregistret, inga missljud och ett bra allmänskick. Köp gärna en otrimmad moped och gör det själv istället så ni vet att det är gjort på rätt sätt (om ni nu vill trimma). Lycka till med köpet, satsa på en i prisklass ca 10-18000 kronor kanske 2-5 år gammal så får ni ofta bra skick, kvalitet och andrahandsvärde!! Är hellre mopedlös än kör runt på en kinamoped (Baotian m.fl.)
    sixten skrev 2014-05-30 15:05:39 följande:
    Snälla uttala dig inte om saker du inte vet något om.
    Större delen av dom mopeder som finns på blocket är ren skit, även de som inte är äldre än 5 år.

    Hur stor är er budget? Du vill inte köpa någon kina moppe med för mycket plast och skit, han kommer bli mer eller mindre mobbad/retad om han har en dålig/ful moppe, av de andra ungdomarna som kan lite. Det vet jag av erfarenhet, killar på skolan som körde fula kinamoppar blev retade för det och detta var inte många år sedan.

    Vill han ha en scooter eller en crossmoppe?

    Förslag på scooters som har kvalitet och är accepterade av dagens ungdomar:
    I stort sett alla Yamaha -Aerox, Slider, Neos, Peugeot Speedfight 2 (ej 3an), Beta Ark, Gilera Stalker

    Crossmoppe:
    Derbi Senda, Rieju drac, rrx, Yamaha DT50

    Det är dessa jag kommer på för tillfället.

    Köp helst ingen övertrimmad moppe, ska han trimma får han göra det själv. Dels för erfarenheten och mopeder med 70cc, rör osv kan vara rätt slutkörda. Ett tips på "trim" är att plugga ur röret och dra v-ringen om det är en scooter, detta är väldigt diskret men han får fortfarande en rätt pigg moppe.

    Länka gärna ett par mopeder han är intresserad av från blocket.

    Tack för informativa och matnyttiga kommentarer! Tar dig gärna på orden Sixten och länkar från Blocket. Nu är han borta till söndag pojken, men jag återkommer! Glad

  • Dress
    sixten skrev 2014-05-30 15:05:39 följande:
    Snälla uttala dig inte om saker du inte vet något om.
    Större delen av dom mopeder som finns på blocket är ren skit, även de som inte är äldre än 5 år.

    Hur stor är er budget? Du vill inte köpa någon kina moppe med för mycket plast och skit, han kommer bli mer eller mindre mobbad/retad om han har en dålig/ful moppe, av de andra ungdomarna som kan lite. Det vet jag av erfarenhet, killar på skolan som körde fula kinamoppar blev retade för det och detta var inte många år sedan.

    Vill han ha en scooter eller en crossmoppe?

    Förslag på scooters som har kvalitet och är accepterade av dagens ungdomar:
    I stort sett alla Yamaha -Aerox, Slider, Neos, Peugeot Speedfight 2 (ej 3an), Beta Ark, Gilera Stalker

    Crossmoppe:
    Derbi Senda, Rieju drac, rrx, Yamaha DT50

    Det är dessa jag kommer på för tillfället.

    Köp helst ingen övertrimmad moppe, ska han trimma får han göra det själv. Dels för erfarenheten och mopeder med 70cc, rör osv kan vara rätt slutkörda. Ett tips på "trim" är att plugga ur röret och dra v-ringen om det är en scooter, detta är väldigt diskret men han får fortfarande en rätt pigg moppe.

    Länka gärna ett par mopeder han är intresserad av från blocket.

    Här är en som han tycker är cool...
    www.blocket.se/ostergotland/Ysmaha_Fs1_53839436.htm&w=1
  • sixten
    Dress skrev 2014-06-04 17:26:03 följande:
    Här är en som han tycker är cool...
    www.blocket.se/ostergotland/Ysmaha_Fs1_538394...
    Jaha, så han gillar veteranmoppar! De flesta ungdomar tycker det är lite coolt, men föredrar själv nyare mopeder med annat utseende. Men en Yamaha Fs1 är fina grejer, håller om man sköter dom och som sagt inget direkt ret-objekt.


  • Dress
    sixten skrev 2014-06-04 21:53:20 följande:
    Jaha, så han gillar veteranmoppar! De flesta ungdomar tycker det är lite coolt, men föredrar själv nyare mopeder med annat utseende. Men en Yamaha Fs1 är fina grejer, håller om man sköter dom och som sagt inget direkt ret-objekt.


    Ok! Låter bra! Glad Tack!
  • Mr T
    finliraren skrev 2014-05-30 01:54:28 följande:
    Passerade relativt nyligen moppeåldern så ska ge dig lite att gå efter. Det är visst viktigt vilken modell och märke man har när det gäller kvalitet, skrytfaktor inför polarna, andrahandsvärde med mera. Om ni har stabil ekonomi - gå på ett välkänt märke. Han ville ha crossmoppe, right? Då skulle jag välja mellan Derbi Senda och Yamaha DT50, mycket får du åter när du sedan säljer den, och kvaliteten är hög. Kolla på blocket med din son, och tänk på att det är han som ska ha mopeden. Skicket är viktigt, välj en relativt ny med få mil körda, gärna färre än 500 mil. Mopeden ska starta lätt, svara bra över hela fartregistret, inga missljud och ett bra allmänskick. Köp gärna en otrimmad moped och gör det själv istället så ni vet att det är gjort på rätt sätt (om ni nu vill trimma). Lycka till med köpet, satsa på en i prisklass ca 10-18000 kronor kanske 2-5 år gammal så får ni ofta bra skick, kvalitet och andrahandsvärde!! Är hellre mopedlös än kör runt på en kinamoped (Baotian m.fl.)



    Lyssna på denna killen! Det är stor skillnad på kvalitet och kan du inte så mycket om mopeder så köp en beg märkesmaskin. Kinamopeder är tyvärr lika med skrot...
  • Dress

    Det blev till slut en Gilera RCR 07-a. Hoppas nu på att allt ska bli frid och fröjd och inte en massa krångel. Varit två tjejer som ägt den förut, inget var trasigt och den var aldrig trimmad. Surfade runt lite och läste att den kunde vara lite seg i uppförsbackar, men att man kunde byta ut det bakre drevet för att få den lite starkare. Får se om det kommer att behövas. Tack ändå alla som tog er tid att tipsa och ge goda råd! 

  • hugoope
    Håller med Whitet­rash86. Köp en moppe men tänk bara på att det är en bra kvalité. Detta är förstås svårt på blocket men är möjligt. Antingen köper du en bra på blocket eller en ny kines-maskin. Han kommer antagligen bara köra den i 2-3 år så det blir bra. 

    Glöm inte att ta reda på info om däck och när du har förståelse över dåliga däck tycker jag du ska köpa en moppe med dåliga däck för hör har du en enorm prut-möjlighet. Folk säljer mopeder pga däck fel och att väven kan synas för de orkar inte byta.
    yees
  • Cherry on top
    BengtH skrev 2014-05-15 13:41:18 följande:

    Köp en begagnad Baotian Classic. Kostar max 3000kr, finns gott om billiga delar, lätta att reparera.

    Inte den häftigaste moppen kanske, men den mest prisvärda.


    Tycker också baotian. Rätt pålitliga och finns alltid reservdelar att hitta.
Svar på tråden Vilken moped väljer jag till min 15-åring?