• Svar på tråden "Vet du om att du inte ärver din make om han har barn sedan tidigare?"
  • Radhuspinglan
    Whitetrash86 skrev 2014-05-15 22:08:05 följande:
    självklart ärver barnen innan en make/maka.

Men... Är det inte så att frun får 50% och barnet 50%, om mannen skulle dö?
  • Radhuspinglan

Så om exemplevis min sons pappa går och gifter sig idag och dör om tio år, så kommer hans fru inte få något alls, utan allt går till hans barn? Är det skillnad om barnet är över eller under 18 år? Om det hade varit en kärnfamilj, hade mamman ärvt allt då (förutom laglotten), för att de gemensamma barnen ändå ärver henne sedan?

• Ramborg
    Radhuspinglan skrev 2014-05-15 22:12:12 följande:

Först gör man bodelning, precis som vid skilsmässa. Hälften är fruns, genom hennes giftorätt. Hälften är arvet, som tillfaller barnet. Men i bodelningen ingår ju även fruns tillgångar.
    42.
  • Felidae
    Radhuspinglan skrev 2014-05-15 22:12:12 följande:

Så har åtminstone jag uppfattat det. Enda skillnaden mellan gemensamma barn och särkullsbarn är att de senare har rätt att få ut sin arvslott direkt efter förälderns död, medan gemensamma måste vänta tills båda föräldrarna har dött. 
  • Ramborg

Om det är gemensamma barn får de vänta på sitt arv. Först görs en fiktiv bodelning. Hälften är fruns genom giftorätten. Hälften ärver frun med fri förfoganderätt, dvs får slösa bort, sälja etc som hon vill men inte testamentera. När frun dör kommer hälften av hennes tillgångar anses vara arvet efter mannen, och hälften är arvet efter henne själv.

Det spelar ingen roll om barnen är över arton, arvsrätten är samma.

42.
  • Harmagedon

Om man inte har bodelning inom äkteskapet så är hälften makans/makens. Sedan ärver maka/make hälften och barn delar då på 25%. Särkullsbarn har rätt att få ut sin del direkt medan gemensamma barn får vänta till båda föräldrarna är avlidna. Testamenten kan justera det hela lite med kan inte göra barn helt arvlösa.

• Ramborg
    Harmagedon skrev 2014-05-15 22:33:17 följande:
    Om man inte har bodelning inom äkteskapet så är hälften makans/makens. Sedan ärver maka/make hälften och barn delar då på 25%. Särkullsbarn har rätt att få ut sin del direkt medan gemensamma barn får vänta till båda föräldrarna är avlidna. Testamenten kan justera det hela lite med kan inte göra barn helt arvlösa.

Nej, make ärver inte 25 procent. Inte utan testamente.
    42.
  • WiJu

Vi har testamente så jag ärver det jag kan ärva. Så jag tror jag ärver 50% av min man och alla barn (4st) ärver 50%. Varav 25% går till mig då de är gemensamma. Så 25% är bonusbarnens om jag fattat allt rätt. Vi har iaf kontaktat banken så att vi inte ska hamna på gatan om något händer maken. Krav från banken när vi köpte hus tillsammans...

• Ess
    Ramborg skrev 2014-05-15 22:21:14 följande:

Först gör man bodelning, precis som vid skilsmässa. Hälften är fruns, genom hennes giftorätt. Hälften är arvet, som tillfaller barnet. Men i bodelningen ingår ju även fruns tillgångar.
    Ja precis.
    Den delen som sedan räknas som mannens tillfaller alla hans barn att dela, både gamla och nya barn, arvslotten. OM det inte finns ett testamente som delar hans del på två, den ena till makan och den andra åt barnen att dela, laglotten.

Bröllops torget satsade på att lägga upp det som en SENSATIONS TEXT!!
    För att locka till sig läsare.
Svar på tråden "Vet du om att du inte ärver din make om han har barn sedan tidigare?"