"Vet du om att du inte ärver din make om han har barn sedan tidigare?"
www.brollopstorget.se/forum/thread/4383144-vet-du-om-att-du-inte-arver-din-make-om-han-har-barn-sedan-tidigare Stämmer detta? Reaktioner? Bra? Dåligt?
www.brollopstorget.se/forum/thread/4383144-vet-du-om-att-du-inte-arver-din-make-om-han-har-barn-sedan-tidigare Stämmer detta? Reaktioner? Bra? Dåligt?
självklart ärver barnen innan en make/maka.
Så om exemplevis min sons pappa går och gifter sig idag och dör om tio år, så kommer hans fru inte få något alls, utan allt går till hans barn? Är det skillnad om barnet är över eller under 18 år? Om det hade varit en kärnfamilj, hade mamman ärvt allt då (förutom laglotten), för att de gemensamma barnen ändå ärver henne sedan?
Om det är gemensamma barn får de vänta på sitt arv. Först görs en fiktiv bodelning. Hälften är fruns genom giftorätten. Hälften ärver frun med fri förfoganderätt, dvs får slösa bort, sälja etc som hon vill men inte testamentera. När frun dör kommer hälften av hennes tillgångar anses vara arvet efter mannen, och hälften är arvet efter henne själv.
Det spelar ingen roll om barnen är över arton, arvsrätten är samma.
Om man inte har bodelning inom äkteskapet så är hälften makans/makens. Sedan ärver maka/make hälften och barn delar då på 25%. Särkullsbarn har rätt att få ut sin del direkt medan gemensamma barn får vänta till båda föräldrarna är avlidna. Testamenten kan justera det hela lite med kan inte göra barn helt arvlösa.
Vi har testamente så jag ärver det jag kan ärva. Så jag tror jag ärver 50% av min man och alla barn (4st) ärver 50%. Varav 25% går till mig då de är gemensamma. Så 25% är bonusbarnens om jag fattat allt rätt. Vi har iaf kontaktat banken så att vi inte ska hamna på gatan om något händer maken. Krav från banken när vi köpte hus tillsammans...