"Vet du om att du inte ärver din make om han har barn sedan tidigare?"
www.brollopstorget.se/forum/thread/4383144-vet-du-om-att-du-inte-arver-din-make-om-han-har-barn-sedan-tidigare Stämmer detta? Reaktioner? Bra? Dåligt?
www.brollopstorget.se/forum/thread/4383144-vet-du-om-att-du-inte-arver-din-make-om-han-har-barn-sedan-tidigare Stämmer detta? Reaktioner? Bra? Dåligt?
Så om exemplevis min sons pappa går och gifter sig idag och dör om tio år, så kommer hans fru inte få något alls, utan allt går till hans barn? Är det skillnad om barnet är över eller under 18 år? Om det hade varit en kärnfamilj, hade mamman ärvt allt då (förutom laglotten), för att de gemensamma barnen ändå ärver henne sedan?
Jag inser att jag aldrig bör gifta mig! (Om jag inte gifter mig rikt). Det känns väldigt taskigt mot min son om jag skulle "gifta bort hans arv". OM jag gifter mig (rikt då, givetvis - haha!), så blir det INTE med en som har barn sedan innan. Skulle inte kunna ha på mitt samvete att jag tagit någon annans pengar och ägodelar.
FRÅGA: En man har två barn. Mannen dör. I vanliga fall delas det 50-50 mellan barnen. MEN... Kan pappan testamentera bort det ena barnets 25% till det andra barnet (så att det ena barnet alltså bara får laglotten på 25%, medan det andra barnet får ett arv på 75%)? Fräckt kanske, men FÅR man göra så?