• Svar på tråden "Vet du om att du inte ärver din make om han har barn sedan tidigare?"
  • sextiotalist
    Ramborg skrev 2014-05-15 22:34:47 följande:

Nej, make ärver inte 25 procent. Inte utan testamente.

Det stämmer
  • sextiotalist

Jag får inte fram länken, Men det stämmer. Om någon går bort så är hälften av boet den överlevandes gifoträtt, dvs den del som persoen får dispoenera precis som hon/han vill
    Det är den andra halvan som det beror.
    Är det bara gemensamma barn, så är det med full förfogande rätt, finns det särkullebarn, så har de rätt att ta ut sin arvslott direkt

Däremot kan man via testemente minska arvslotten till max hälften, den sk laglotten, som man aldrig kan testamentera ut

Så länge det finns bröstarvingarn så ärver man inte den andra personen utan testemente, finns det inga bröstarvingar så ärver man.

Det som många verkar blanda ihop med arv är vad man benämner som giftorätten, dvs man har del i halva totalat boet.,

• Radhuspinglan
    sextiotalist skrev 2014-05-16 08:24:07 följande:
    Jag får inte fram länken, Men det stämmer. Om någon går bort så är hälften av boet den överlevandes gifoträtt, dvs den del som persoen får dispoenera precis som hon/han vill Det är den andra halvan som det beror. Är det bara gemensamma barn, så är det med full förfogande rätt, finns det särkullebarn, så har de rätt att ta ut sin arvslott direkt Däremot kan man via testemente minska arvslotten till max hälften, den sk laglotten, som man aldrig kan testamentera ut Så länge det finns bröstarvingarn så ärver man inte den andra personen utan testemente, finns det inga bröstarvingar så ärver man. Det som många verkar blanda ihop med arv är vad man benämner som giftorätten, dvs man har del i halva totalat boet.,

Tack för ditt svar! Har jag förstått det rätt nu? - Maken dör. Han har endast ett barn, och det barnet är från ett tidigare förhållande. Utan testamente så får alltså barnet och makan dela 50/50 på allt? Och med ett testamente så kan man alltså se till att frun får 75%, men aldrig 100% då 25% är en laglott som man inte kan testamentera bort?
  • sextiotalist
    Radhuspinglan skrev 2014-05-16 08:38:57 följande:

Tack för ditt svar! Har jag förstått det rätt nu? - Maken dör. Han har endast ett barn, och det barnet är från ett tidigare förhållande. Utan testamente så får alltså barnet och makan dela 50/50 på allt? Och med ett testamente så kan man alltså se till att frun får 75%, men aldrig 100% då 25% är en laglott som man inte kan testamentera bort?

Exakt så är det.
  • Radhuspinglan
    sextiotalist skrev 2014-05-16 08:43:18 följande:
    Exakt så är det.

Okej, tack! :) Är laglotten (den man inte kan testamentera bort) alltid 25% (om där bara finns ett biologiskt barn)?
  • sextiotalist
    Radhuspinglan skrev 2014-05-16 11:04:47 följande:

Okej, tack! :) Är laglotten (den man inte kan testamentera bort) alltid 25% (om där bara finns ett biologiskt barn)?

Laglotten är halva arvslotten. Och det är bröstarvingar som har rätt till laglotten, vad det än står i testementet (bröstarvingar kan även vara ett adopterat barn och ett bortadopterat biologiskt barn är inte bröstarvinge)
  • Ess
    Radhuspinglan skrev 2014-05-16 11:04:47 följande:

Ja. Antalet barn spelar ingen roll. Är det ett barn så får det 25% ensam. Är de flera så får de dela på de 25%en.
  • Sisisisi
    Ess skrev 2014-05-16 11:10:28 följande:
    Ja. Antalet barn spelar ingen roll. Är det ett barn så får det 25% ensam. Är de flera så får de dela på de 25%en.

Av arvet så är laglotten 50%.
    Keep your child rear facing for as long as possible!

• Brumma
    sextiotalist skrev 2014-05-16 08:43:18 följande:
    Exakt så är det.

En fråga bara. För jag tänker att det kan ställa till det om man tänjer olika... Om min man går bort så på bodelningen så "får" jag 50% eftersom hälften av våra ägodelar redan är mina. Det är alltså inte ett arv utan redan "mitt". (Tex halva huset samt hälften av våra gemensamma sparkonton). Utöver detta får jag 50% i rent arv från min man och barnen - från tidigare samt våra gemensamma, delar på resterande 50%. När det gäller våra gemensamma "får" jag deras del men min bonus får självklart ut sin del direkt (vi har livförsäkringar just för att detta inte skall bli ngt problem ekonomiskt OM det värsta skulle hända). Så jag ärver 50% av min man men i realiteten blir det 75% av våra gemensamma tillgångar? Om jag förstått det hela rätt (satt nyligen med i en bodelning med denna situation). Jag funderar på om det är det vissa menar?
  • Ess
    Sisisisi skrev 2014-05-16 11:33:22 följande:

Av arvet så är laglotten 50%.
    Ja, det stämmer. 
Svar på tråden "Vet du om att du inte ärver din make om han har barn sedan tidigare?"