• Anonym (Ee)

Gå 3 timmar om dagen

Jag har slagit vad med min vän, som säger att man inte kan gå ner i vikt av endast promenader, vilket jag gärna vill bevisa att man visst kan. Jag ska alltså gå (1h morgon 1h em och 1h kväll) varje dag i en månad och lyckas gå ner 8 kilo. Vadet handlar om 2000kr. Kommer jag förlora 2k eller vinna pengarna?

• Svar på tråden Gå 3 timmar om dagen
  • Fia 28
    Anonym (Ee) skrev 2014-05-16 10:18:03 följande:

Då finns det hopp ändå haha, hur ändrade du dina matvanor? Jag äter ingen frukost, utan småäter lite fram till lunch, men har tänk börja äta frukost istället, och sen har jag inte bestämt mig om jag ska hoppa över lunch och bara äta frukost och middag, eller frukost, litet mellanmål, middag.

Det faktum att du hoppar över måltider gör ju att du småäter istället. Du ska INTE skippa frukost eller lunch, men du kan äta mindre portioner istället. Bäst är väl att ta morgonpromenaden innan frukost.

• Anonym (Ee)
    Anonym (..) skrev 2014-05-16 10:16:24 följande:
    Absolut! Men att gå 3 timmar per dag kommer inte att ge det resultatet. Jag ville mer jämföra att man måste röra på sig mer.

Jag får ju tyvärr bara använda mig utav promenader (annars är det fusk) och vi har inte kommit överens om att jag ska gå just 3 timmar per dag, utan det passade in mest i mitt schema, hur många timmar skulle jag "behöva" gå för att lyckas? Och är det nån skillnad om jag delar upp timmarna eller går alla 3 på en gång? :)
  • Anonym (Ee)
    Fia 28 skrev 2014-05-16 10:25:34 följande:
    Det faktum att du hoppar över måltider gör ju att du småäter istället. Du ska INTE skippa frukost eller lunch, men du kan äta mindre portioner istället. Bäst är väl att ta morgonpromenaden innan frukost.

Okej tack! :) kan "småsaker" som ta bort mjölken i kaffet, honungen i teet, inte ha mjölk i gröt, skippa ost på mackan, dricka vatten istället för mjölk osv "hjälpa till" lite extra?
  • Anonym (..)
    Anonym (Ee) skrev 2014-05-16 10:26:30 följande:

Jag får ju tyvärr bara använda mig utav promenader (annars är det fusk) och vi har inte kommit överens om att jag ska gå just 3 timmar per dag, utan det passade in mest i mitt schema, hur många timmar skulle jag "behöva" gå för att lyckas? Och är det nån skillnad om jag delar upp timmarna eller går alla 3 på en gång? :)
    Ja, minst dubbla tror jag iallafall. Och sedan räkna kcal osv. Blir ingen skillnad på om du delar upp timmarna eller så. Huvudsaken är att du rör på dig. För att gå ner i vikt måste man röra på sig. :)
  • Anonym (Ee)
    Anonym (..) skrev 2014-05-16 10:31:43 följande:
    Ja, minst dubbla tror jag iallafall. Och sedan räkna kcal osv. Blir ingen skillnad på om du delar upp timmarna eller så. Huvudsaken är att du rör på dig. För att gå ner i vikt måste man röra på sig. :)

Ja okejj, får försöka iallafall! men men, sitter jag här kommer jag VERKLIGEN förlora 2000, nu måste jag gå ut! Hejsvejs!
  • Fia 28
    Anonym (Ee) skrev 2014-05-16 10:31:28 följande:

Okej tack! :) kan "småsaker" som ta bort mjölken i kaffet, honungen i teet, inte ha mjölk i gröt, skippa ost på mackan, dricka vatten istället för mjölk osv "hjälpa till" lite extra?
    Ja det kan det säkert, men skippa inte alla mjölkprodukter så du får kalciumbrist! Kan vara bra att ta extra magnesium om du ska börja promenera sådär mycket så du inte blir så öm!
  • Anonym (räkna)

Räknade ut att om jag skulle gå 3 timmar/dag så skulle jag bränna ca 1000 kcal.
    På en vecka blir det alltså 7000 kcal. 7000 kalorier motsvarar väl 1 kg?! 
    Vilket isf betyder 4 kg på en månad. Men då får man absolut heller inte äta mer än vad man gör i dagsläget och för att gå ner ytterligare 4 kg så få man dra ner rejält med maten med.

Jag själv skulle aldrig klara av det.

• Anonym (Elin)

Jag tror helt klart att du blir 2000kr fattigare, tyvärr.

Om du inte rör på dig särskilt mycket idag så kommer din kropp få en chock om du börjar gå i rask takt 3h per dag. Risken är stor att du får ex. inflammation någonstans i underbenet/foten och det finns också stor risk att du kommer kompensera tröttheten/slitaget (eftersom du är ovan) som det kan medföra med mer energi för att du faktiskt ska orka fortsätta gå så mycket efter ca en vecka.

Eftersom du ändå tänker genomföra det så skulle jag i dina skor kolla in lite på konceptet av typ "Shape of World" (har själv deltagit i det för 2 år sedan) för att få lite tips om vad och hur du bör äta för att maximera dina resultat.

Lycka till!

• Anonym (Kan gå)

Jodå,men mindre mat kan det absolut gå. Se bara på Ralph som vann Biggest loser-han gick ner 16 kg på en vecka av enbart promenader och ändrade matvanor! Mest av alla faktiskt.

• sextiotalist

Åh, jag tror det beror på. Har du en större övervikt, inte helt omöjligt, men har du en måtlig till liten övervikt, så tror jag det är svårare

• Jemp

Det beror helt på vad du gör idag, vad du väger och hur van din kropp är med promenader.

Jag går inte ner i vikt av promenader, jag går "för mycket" som standard.

• Anonym (Linda)
    Anonym (Ee) skrev 2014-05-16 10:18:03 följande:

Då finns det hopp ändå haha, hur ändrade du dina matvanor? Jag äter ingen frukost, utan småäter lite fram till lunch, men har tänk börja äta frukost istället, och sen har jag inte bestämt mig om jag ska hoppa över lunch och bara äta frukost och middag, eller frukost, litet mellanmål, middag.
    Jag gick på morgonen och drack bara en smoothie innan gjord på en banan, mango och apelsin och en msk pulver som jag köpte i hälsokostaffärer innan jag gick ut varje morgon. Det ökar förbränningen. Sedan drack jag vatten när jag kom hem.

Att skippa att äta något på morgonen är helt fel.
  • Emmut
    Anonym (Elin) skrev 2014-05-16 13:33:27 följande:

Jag tror helt klart att du blir 2000kr fattigare, tyvärr.

Om du inte rör på dig särskilt mycket idag så kommer din kropp få en chock om du börjar gå i rask takt 3h per dag. Risken är stor att du får ex. inflammation någonstans i underbenet/foten och det finns också stor risk att du kommer kompensera tröttheten/slitaget (eftersom du är ovan) som det kan medföra med mer energi för att du faktiskt ska orka fortsätta gå så mycket efter ca en vecka.

Eftersom du ändå tänker genomföra det så skulle jag i dina skor kolla in lite på konceptet av typ "Shape of World" (har själv deltagit i det för 2 år sedan) för att få lite tips om vad och hur du bör äta för att maximera dina resultat.

Lycka till!

"World of shape" ;)

TS- jag tror att om du går i rask takt och begränsar ditt kaloriintag samtidigt som de minskar salt- och sockerintaget så kan det nog gå vägen :)
  • Smilly

Men alla träningsexperter säger ju att långa, snabba promenader är den mest effektiva fettförbränningen. Om du samtidigt slutar med allt sött plus slutar småäta så tror jag du har en chans. Men som sagt du måste gå så fort så du blir flåsig. Lycka till! :)

Svar på tråden Gå 3 timmar om dagen