• Redaktör

    Svarar du på jobbmejl efter arbetstid?

    Enligt en ny undersökning från UNICEF så upplever 2/3 av svenska småbarnsföräldrar att de måste vara uppkopplade mot telefon och mejl efter arbetstiden. De tycker också att det påverkar tiden som de spenderar med barn och familj. Undersökningen visar även att fler pappor än mammor uppger att de svarar på jobbsamtal/mejl efter arbetstid.
    Hur ser det ut i ditt liv? Upplever du att du eller din partner måste vara tillgänglig efter arbetet?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Svarar du på jobbmejl efter arbetstid?
  • Butterscotch

    Jag är definitivt tillgänglig efter att jag lämnat kontoret. Det är ett val jag gjort, anser jag själv. Jag åker tidigt för att kunna hämta mina barn tidigt och då händer det att vissa saker inte kan vänta tills de gått och lagt sig (då jag vanligtvis försöker förlägga den arbetstid jag har att ta igen).

    Känns helt ok.

  • tjej87

    Sällan men oftast inte. Det kan vara om jag gått hem tidigare och vet att jag ska få ett viktigt mail eller om jg ska vara ledig dagen efter och har något som måste bli gjort ändå. Behöver dock starta upp jobbdatorn för att göra det, vill inte ha mailen i min privata mobil.

  • gaymarrige

    ja självklart jag får betalt för det så klart man ibland måste kolla jobbmailen även om man inte är på kontoret.

  • Anonym (Lärarstudent)

    Eftersom jag pluggar röstade jag annat. Har hela tiden något som hänger över mig känns det som, men extremt sällan är det något som inte kan vänta tills barnen sover. 

    Det där kommer ändras väldigt mycket när jag börjar jobba sen misstänker jag, när såväl elever som föräldrar kan ha svårt att respektera lärarens privatliv och förvänta sig snabba svar.

  • Omorfia

    Jag läser informationsmejl- och dokument efter arbetstid. Jag lägger även schema hemifrån på min fritid. Jag hinner inte med sånt under arbetsdagen. Just schemaläggning skulle jag kunna avsätta tid för (schemalägga ) på arbetstid, men då blir den dagen extra stressig för mig så då föredrar jag att sitta i lugn och ro (typ) hemma och göra det. 

  • Stokke

    Jag har inte mailen i mobilen och inte tillgång till systemen hem ifrån.
    Men jag åker ofta in till jobbet på kvällar, tidigt på morgonen, även åker jag in på helgerna för att läsa mail, fixa det jag inte hann innan hav åkte hem.

  • Michael 310

    jag brukar kolla 1 gång per vecka när jag är hemma och svarar om det är något viktigt. annars kan det vänta tills jag är på jobbet igen.

  • YokohamaNr2
    tjej87 skrev 2014-05-16 11:21:44 följande:
    Sällan men oftast inte. Det kan vara om jag gått hem tidigare och vet att jag ska få ett viktigt mail eller om jg ska vara ledig dagen efter och har något som måste bli gjort ändå. Behöver dock starta upp jobbdatorn för att göra det, vill inte ha mailen i min privata mobil.
    Yep precis som för mig!
Svar på tråden Svarar du på jobbmejl efter arbetstid?