• Anonym (Gravid)

Träning efter graviditet

Hej!

Jag har nu fem veckor kvar till beräknad förlossning och det börjar verkligen krypa i kroppen att få börja röra på sig igen! Är så trött just nu så all energi går åt till att jobba och försöka få hemmet att inte se ut som ett bombnedslag. Men nu när det börjar dra ihop sig för förlossning så börjar jag fundera mer och mer på tiden efteråt och jag har endel funderingar kring träning och kost efter förlossning och graviditet.

Gällande träning så har jag fått höra att får man "OK" på 6 veckors kontrollen så är det bara att tuta och köra. Men jag har också hört att man ska undvika magövningar och löpning första 6 månaderna. Stämmer det? Jag vill även köra igång med styrketräning och undrar om det är vissa övningar man ska vara extra försiktig i? Eller om det är vissa muskelgrupper man ska akta sig för att träna för hårt i början? Kan man göra squats och utfall som vanligt? 

Gällande proteinshakes och energidrycker (tänker främst på celsius) så har jag läst mycket olika på internet. Är det helt uteslutet när man ammar? Eller finns det vissa shakes och drycker man kan ta trots att man ammar? Jag läste på livsmedelsverket gällande vin och amning att man kan dricka 1-2 glas vin utan att det går ut i bröstmjölken. I så fall borde väl inte heller en Celcius på 33cl gå ut i bröstmjölken? Om man är osäker på byts väl mjölken ändå ut efter ett par timmar? Om man tar en Celcius innan träning så borde den väl ha hunnit gå ut kroppen tills dess att man kommer hem till bebis igen?

Kan man äta LCHF eller GI trots att man ammar? Vet att man ska undvika dieter och att banta under tiden man ammar. Men att dra ner på kolhydrater borde väl inte kunna påverka bröstmjölken?

Kan tillägga att det är vårat första barn.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Träning efter graviditet
  • Träningsexpert Elmina

Hej

det är svårt att ge några generella riktlinjer efter graviditeten. många kan börja träna efter sex veckor, men då är det anpassad träning som gäller, inre magmuskler, knipövningar, hållning, säte mm. 

Löpning bör du vänta med ett tag, men det är olika hur länge. Det beror dels på ditt utgångsvärde, hur stark du är, om din graviditet och förlossning gått bra och hormonpåverkan.

squats brukar man kunna göra ganska snabbt efter graviditeten, utfall beror på hur horomoner påverkar dig, men känns de bra kan du köra utfall utan vikter ganska snabbt efteråt.

anledningen till att man kan dricka 1-2 glas vin är att alkoholhalten är så låg och påverkar inte barnet.
    Specialdrycker som Celcius handlar om andra saker och avråder livsmedelsverket från dessa är det att rekommendera.
    Geberellt tycker jag inte att man bör gå på dieter under amning, undvik snabba viktnedgångar för barnets skull.

Att äta enligt GI med mycket fibrer och protein är dock bra, den maten är näringsrik och du behöver mycket näring när du ammar.

Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
Svar på tråden Träning efter graviditet