Låg psykosgräns=väntande psykos?
För några veckor sedan ställdes det en diagnos på mig: bipolär typ 2. Har även panikångest och social fobi sen tidigare. När jag fick min diagnos (bipolär), så ställde läkaren lite olika frågor om exempelvis hur mitt humör är, om jag känner mig deprimerad eller manisk, har självmordstankar, hör röster, känner mig förföljd plus en himla massa annat.
Jag hör inga röster. Alltså inga höga röster som överröstar allting annat omkring, men däremot kan det under mina maniska och depressiva skov, komma ofrivilliga tankar som jag kan uppfatta som röster. Svårt att förklara!
Är även rätt paranoid och håller mig gärna isolerad från folk, från vänner och familj. Kan ibland tro att jag är övervakad eller att andra kan läsa mina tankar. Tror att alla människor runt om vill mig illa och så vidare.
När läkaren ställde diagnosen på mig, så sa han även att jag har en låg psykosgräns. Han berättade att alla människor har en s.k. psykosgräns, och om man skulle vara vaken flera nätter i sträck så kan man drabbas av psykotiska inslag som att höra röster eller bli väldigt paranoid. Hos mig är den gränsen lägre än "hos andra".
Jag är dagligen jätteorolig över att jag ska falla in i en psykos och tappa verklighetsuppfattningen. Ett par av mina släktingar har drabbats av psykos och en av dom tog livet av sig.
Men hur vet man själv om man är psykotisk? För jag kan skilja på verklighet och fantasi och hör inga röster som säger att jag ska döda någon eller liknande.
Så som jag fattat det rätt så innebär det att jag har större risk att drabbas av en psykos än en "normalfuntad" person. Right? Eller är det att jag kan ha en psykos som ligger latent?
Hoppas inte inlägget blev allt för rörigt nu...