Inlägg från: lykantrophona |Visa alla inlägg
  • lykantrophona

Långsiktigt monogamt förhållande med en bisexuell partner?

Bisexuella kan också vara monogama, inga konstigheter alls. Att vara bisexuell handlar helt enkelt om att kunna känna sexuell attraktion till två kön. Man måste inte "ha båda", precis som att en straight person som tycker om två olika kategorier (t ex, både machokillar och mjuka killar) måste "ha båda".

Men det där är individuellt, precis som hos monosexuella. Vissa människor ser det som viktigt att uppfylla sina sexuella fantasier, andra tycker att trohet och monogami är viktigare.

Ni behöver läsa lite mer om bisexualitet och bifobi känner jag. För ja, att anta per automatik att bisexuella inte kan vara trogna är bifobiskt.
    www.stop-homophobia.com/wipeoutbiphobia.htm
    "My Partner Is Bisexual, What Should I Do?

On hearing their partner is bi, some people wonder if this means they'll be unfaithful, or leave them for someone of a different gender, or if this means they've already been sleeping around during the relationship.

But being bisexual doesn't mean these things - just as being attracted to a range of hair colors, or ages, doesn't mean that either. You're the one they're with, you! "
    /Bisexuell och trött på fördomar
  • lykantrophona

Det där är väldigt personliga frågor som man gör bäst i att diskutera med sin egen partner. T ex, du som är straight kan ju bli attraherad till fler killar än bara en. Och kanske skulle du egentligen vilja ligga med den där snyggingen du spanat in, trots att det skulle innebära otrohet. Men om du värderar att vara lojal  och ärlig till din partner, så kommer du inte gå bakom ryggen på honom, trots frestelsen.

Låt oss säga att choklad/lakrits-frågan skulle faktiskt ha stor påverkan på ditt liv. T ex, om du vore ihop med en partner som var dödligt allergisk mot choklad och du därmed inte skulle kunna kyssa honom om du ätit choklad... visst skulle du då kunna avstå, om du prioriterar ert förhållande framför tillfällig njutning?

För mig är det ingen större skillnad på män och kvinnor. Visst, ett tag så saknade jag att ha sex med tjejer... men sen när jag fick chansen med en tjej insåg jag att det inte är så jävla annorlunda. Skillnaderna mellan individer är större än mellan könen, iaf om man bortser från det rent fysiska (en fitta smakar annorunda från en kuk).

Jag kan påpeka att jag levde i ett två år långt monogamt förhållande med en straight kille. Han gjorde slut. Det hade inget med min bisexualitet att göra. Lever nu ett förhållande sedan fyra år med en annan straight kille. Det var ett monogamt förhållande fram tills att han föreslog ett öppet förhållande i vintras. Inget med min bisexualitiet att göra, utan för att han hade kommit fram till att han inte är svartsjuk.

Det finns en massa fördomar om bisexuella. T ex att vi inte kan vara nöjda såvida vi inte får båda. Eller att vi bär på hiv. Eller att vi är opålitliga. Självklart finns det individer som är så. Men bisexualitet i sig innebär inget av dessa. Det innebär bara att man kan tycka både män och kvinnor. För många bisexuella är kön bara en kategori bland andra. Jag tänder på både män och kvinnor, både vita och asiater och latinos, på både blonda och brunetter. på både skäggiga och rakade män... Innebär inte att jag måste ha ett helt harem för att bli nöjd!

Här kan du läsa mer om bisexualitet: www.bisexualindex.org.uk/index.php/Bisexuality

• lykantrophona
    Anonym (hmm) skrev 2014-05-17 00:37:46 följande:
    Nej, jag väljer bort bisexuella tjejer av den anledningen att jag skulle aldrig kunna ge min flickvän ett frikort. Sen är jag en aning tja, vad ska jag kalla det? Svartsjuk kanske? Ingen får röra min tjej, haha.

Efter att ha läst Lykantrophonas kommentar vill jag ändå lägga till att jag förstår att bisexuella tjejer kan hålla sig till en person och ha en monogamt förhållande. Men fine, jag ser att mina kommentarer är bifobiska. Dock säger jag aldrig dessa grejer till en bisexuell.

Fast du skriver det ju här, där det av naturliga skäl kommer att komma in bisexuella och kommentera? Och många är bisexuella utan att säga det till folk... Det bästa vore om du försökte omvärdera dina fördomar.

Jag dejtade en lesbisk tjej en gång, och hon fick också för sig en massa konstigheter. Hon drömde mardrömmar om att jag skulle tvinga henne till en trekant med en kille. "Varför det?" frågade jag henne när hon berättade om detta. "Men, du är ju bisexuell?". Jag blev ganska sårad. Skulle aldrig försöka manipulera någon till något hen inte vill.

Jag är trött på att bisexuella ses som giriga och opålitliga. Jag är trött på att bisexuella hela tiden osynliggörs i hbtq-rörelsen.

Sen, TS. En bisexuell kille som är ärlig om detta med dig är mycket mer pålitlig än en bisexuell kille som inte erkänner det. Ärlighet varar längst. Tyvärr upplever många bisexuella killar att tjejer väljer bort dem just pga deras läggning. :/ Finns några trådar om detta på FL. Se individen istället för läggningen, är mitt råd.
  • lykantrophona
    Anonym (ml) skrev 2014-05-17 01:26:14 följande:
    Min erfarenhet  är att det brukar sluta med att bisexuella tjejer i slutändan väljer en man. Inget fel i det, men för att skydda mig själv väljer jag också bort dessa tjejer. Tråkigt men sant.
    Du tror inte det handlar om:
    1. Ren sannolikhet. Det är större sannolikhet för en bi-tjej att träffa en kille som gillar tjejer, än en tjej som gillar tjejer. Utbudet är större helt enkelt.
    2. Bifobin som bisexuella träffar på bland homosexuella skrämmer bort dem från att söka sig till sådana kretsar.
    3. Nu när du väl blivit övertygad om ett mönster så kommer du ihåg det som bekräftar mönstret.

Gudars... alla dessa vuxna kvinnor då, som när de redan är gifta med en man inser att de fallit för en kvinna, skiljer sig och börjar om i ett samkönat förhållande?

• lykantrophona

Sen skulle jag vilja påpeka, som Fia redan varit inne och antydit på, så finns det ju inga garantier med någon partner. Man kan inte veta med någon hur länge det egentligen kommer hålla. Visst kan man planera inför ett långsiktigt förhållande. Men vad som helst kan hända, det är en del av livet. Plötsligt han kanske blir kär i en annan, måste flytta utomlands, tappar känslorna, du kanske tappar känslorna eller han kanske dör. Man kan aldrig veta. Människor av alla möjliga läggningar är otrogna. Visst kan en fantasi man inte fått uppfylla vara en extra motivation, men för dem flesta handlar det om andra saker. Men genom en ärlig och kontinuerlig konversation var man står och vad man förväntar sig tror jag att man kan förebygga det. Var går gränsen för otrohet? Vad är du okej med? Om din partner hade varit otrogen, hade du velat veta det då? Är porr okej? osv.

Svar på tråden Långsiktigt monogamt förhållande med en bisexuell partner?