• Anonym (osäker tjej)

Långsiktigt monogamt förhållande med en bisexuell partner?

Hej!

Jag har kärat ner mig i en kille som berättade för mig att han förmodligen är bisexuell när vi fortfarande befann oss på vänskapsstadiet. Nu har något börjat växa fram mellan oss och jag har fått vissa funderingar över hans sexualitet som jag oroar mig lite över. Osäker på om jag vågar satsa på ett förhållande med den här killen eller inte.

Han säger att han aldrig har blivit kär i en kille men tänder på tanken av att ha sex med män och ser det som något han definitivt måste testa minst en gång i livet. Han kan tycka att killar är snygga men har bara varit i relationer med tjejer och menar att han inte blir kär i killar. Dock är vi fortfarande ganska unga så jag har förståelse för att hans inställning till det senare kan komma att förändras med tiden. Jag oroar mig helt enkelt för att han ska upptäcka att han egentligen är mer åt homo-hållet än vad han hittills vågat utforska, och då inte längre kan känna att jag som tjej är tillräcklig i det långa loppet.

Nu till min fråga (framförallt riktad till alla bisexuella på det här forumet): Kan en bi-kille/person som bara blir känslomässigt attraherad av det motsatta könet, men har större sexuell aptit på någon av samma kön, någonsin bli helt tillfreds i en långsiktig monogam relation med en tjej/motsatta könet? Han kollar nästan enbart på gayporr t.ex och jag föreställer mig att de mer "förbjudna" fantasierna och sexuella behoven alltid har starkast dragningskraft.

Även om han kommer att älska mig som människa och njuter fullständigt av att han sex med mig så kommer jag aldrig att kunna tillfredställa ALLA hans sexuella behov. Det är en sak att alla bisexuella inte behöver vara med både tjejer och killar samtidigt för att vara nöjda, det förstår jag, men att aldrig någonsin igen få uppleva sex med den andra könet (motsatta till sin partner) kan väl omöjligen vara realistiskt?

Ursäkta om jag ställer en massa korkade frågor nu, men detta är något som verkligen tynger mig och tankar som jag inte kan yttra för någon annan. Allra minst för honom i nuläget. Jag har nämligen varit helcool med hans bi-avslöjande redan från starten och uppmuntrat honom att utforska och lära känna sig själv sexuellt till 100 procent. Detta var dock innan vi upptäckte att vi hade fått känslor för varandra och nu börjar jag som sagt ifrågasätta och tvivla på om detta kan fungera i längden.

Hoppas någon vill ge lite input!

Tack på förhand.

• Svar på tråden Långsiktigt monogamt förhållande med en bisexuell partner?
  • Anonym (osäker tjej)

Någon?

• Anonym (hmm)

Jag skulle också behöva svar på den frågan. Jag är väl inte riktigt i samma situation som du, men jag är lesbisk och funderar på om jag ska ge bisexuella tjejer en chans. När jag ska dejta en tjej väljer jag bort bisexuella, och väljer endast lesbiska tjejer. Just för att jag (som du också sa) känner att jag inte kan tillfredställa alla deras behov. Jag är väl rädd för att inleda ett förhållande med en tjej som är bi, och att hon sedan en dag säger att hon saknar att ha sex med en man, eller att hon skulle vilja testa ligga med en man.

• Anonym (osäker tjej)
    Anonym (hmm) skrev 2014-05-16 22:18:41 följande:
    Jag skulle också behöva svar på den frågan. Jag är väl inte riktigt i samma situation som du, men jag är lesbisk och funderar på om jag ska ge bisexuella tjejer en chans. När jag ska dejta en tjej väljer jag bort bisexuella, och väljer endast lesbiska tjejer. Just för att jag (som du också sa) känner att jag inte kan tillfredställa alla deras behov. Jag är väl rädd för att inleda ett förhållande med en tjej som är bi, och att hon sedan en dag säger att hon saknar att ha sex med en man, eller att hon skulle vilja testa ligga med en man.
    Då låter det som att vi befinner oss lite i samma båt du och jag.

Personligen tänker jag att om jag tände lika mycket sexuellt på tjejer som jag gör på killar skulle jag aldrig kunna tänka mig att välja bort det ena. Och i det här fallet tror jag t o m att han går igång lite mer på k*k än på f*tta, vilket gör det ännu lite svårare.

Jag funderar även på om han kanske får utlopp för en annan sida av sin personlighet i sex med killar än vad han gör med mig (han är dominant när vi har sex men undergiven i sina killfantasier). Därför tvivlar jag starkt på att han ska kunna känna sig nöjd med att bara ligga med en tjej "i fortsättningen" (man inleder ju inte ett förhållande med tanken att det ska ta slut en dag).

Så, jag är helt enkelt rädd för att påbörja en kärleksrelation med någon som jag oroar mig att det inte kommer att hålla på sikt med. Samtidigt säger han att han är galet kär i mig och hävdar bestämt att han inte känner något romantiskt för killar, har aldrig gjort och är säker på att han aldrig kommer att göra. Sjukt jobbigt läge dettaRynkar på näsan
  • Anonym (hmm)

Men du skrev i trådstarten att han skulle vilja testa på att ligga med en annan man. Vill han det även om ni inleder ett förhållande? Har han frågat dig hur du ser på detta?

• Anonym (osäker tjej)
    Anonym (hmm) skrev 2014-05-16 23:07:56 följande:
    Men du skrev i trådstarten att han skulle vilja testa på att ligga med en annan man. Vill han det även om ni inleder ett förhållande? Har han frågat dig hur du ser på detta?
    Detta om att ha sex med killar var något han tog upp och pratade mer om när vi bara var vänner. 

Numera upplever jag att han helst vill undvika att prata om bi-grejen helt och hållet. Jag försöker närma mig frågan försiktigt eftersom detta ändå är något vi måste diskutera. Men jag vill verkligen inte att han ska börja känna att jag pushar honom och kräver svar, särskilt när jag vet att han har skämts länge för sina bi-tankar och inte har accepterat den sidan hos sig själv fullt ut.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (osäker tjej) skrev 2014-05-16 23:37:21 följande:
    Detta om att ha sex med killar var något han tog upp och pratade mer om när vi bara var vänner. 

Numera upplever jag att han helst vill undvika att prata om bi-grejen helt och hållet. Jag försöker närma mig frågan försiktigt eftersom detta ändå är något vi måste diskutera. Men jag vill verkligen inte att han ska börja känna att jag pushar honom och kräver svar, särskilt när jag vet att han har skämts länge för sina bi-tankar och inte har accepterat den sidan hos sig själv fullt ut.
    Jo, det är ju en viktig grej att diskutera. Är han medlem på något forum? Tex QX? Har han provat att aktivt söka efter en kille att ligga med?

Skulle du kunna tänka dig att ge honom ett "frikort"?
  • lykantrophona

Bisexuella kan också vara monogama, inga konstigheter alls. Att vara bisexuell handlar helt enkelt om att kunna känna sexuell attraktion till två kön. Man måste inte "ha båda", precis som att en straight person som tycker om två olika kategorier (t ex, både machokillar och mjuka killar) måste "ha båda".

Men det där är individuellt, precis som hos monosexuella. Vissa människor ser det som viktigt att uppfylla sina sexuella fantasier, andra tycker att trohet och monogami är viktigare.

Ni behöver läsa lite mer om bisexualitet och bifobi känner jag. För ja, att anta per automatik att bisexuella inte kan vara trogna är bifobiskt.
    www.stop-homophobia.com/wipeoutbiphobia.htm
    "My Partner Is Bisexual, What Should I Do?

On hearing their partner is bi, some people wonder if this means they'll be unfaithful, or leave them for someone of a different gender, or if this means they've already been sleeping around during the relationship.

But being bisexual doesn't mean these things - just as being attracted to a range of hair colors, or ages, doesn't mean that either. You're the one they're with, you! "
    /Bisexuell och trött på fördomar
  • Anonym (osäker tjej)
    Anonym (hmm) skrev 2014-05-16 23:46:48 följande:
    Jo, det är ju en viktig grej att diskutera. Är han medlem på något forum? Tex QX? Har han provat att aktivt söka efter en kille att ligga med?
    Inte vad jag vet . Om så är fallet kan jag bara hoppas att han kommer till mig och berättar när han känner sig redo och inte ligger med någon i smyg.
    Anonym (hmm) skrev 2014-05-16 23:46:48 följande:
    Skulle du kunna tänka dig att ge honom ett "frikort"?

Otroligt kluven i den här frågan.

Som de flesta utgår jag alltid från mig själv och mina egna erfarenheter när jag reflekterar över något, och sex har alltid varit något väldigt känslomässigt för mig; jag vill bara ligga med personer som jag är kär i och kan inte riktigt relatera till något annat. Självklart inser jag dock att människors relation till sex skiljer sig enormt mycket och att det för vissa inte skapar samma emotionella band. Så det är snarare hans upplevelse jag måste utgå ifrån.

Men helt ärligt tror jag att jag förmodligen är för osäker i mig själv för att stå ut med vetskapen att han njuter av sex med andra människor. Även om det inte betyder detsamma för honom som det gör för mig så skulle jag nog ändå bli svartsjuk.

Hur känner du själv ang frikort? Skulle du låte en eventuell bi-flickvän få ha sex med en kille om hon uttryckte en sån önskan? (om det var ett rent sexuellt behov och inga känslor inblandade).
  • Anonym (hmm)
    Anonym (osäker tjej) skrev 2014-05-17 00:25:01 följande:
    Inte vad jag vet . Om så är fallet kan jag bara hoppas att han kommer till mig och berättar när han känner sig redo och inte ligger med någon i smyg.

Otroligt kluven i den här frågan.

Som de flesta utgår jag alltid från mig själv och mina egna erfarenheter när jag reflekterar över något, och sex har alltid varit något väldigt känslomässigt för mig; jag vill bara ligga med personer som jag är kär i och kan inte riktigt relatera till något annat. Självklart inser jag dock att människors relation till sex skiljer sig enormt mycket och att det för vissa inte skapar samma emotionella band. Så det är snarare hans upplevelse jag måste utgå ifrån.

Men helt ärligt tror jag att jag förmodligen är för osäker i mig själv för att stå ut med vetskapen att han njuter av sex med andra människor. Även om det inte betyder detsamma för honom som det gör för mig så skulle jag nog ändå bli svartsjuk.

Hur känner du själv ang frikort? Skulle du låte en eventuell bi-flickvän få ha sex med en kille om hon uttryckte en sån önskan? (om det var ett rent sexuellt behov och inga känslor inblandade).
    Nej, jag väljer bort bisexuella tjejer av den anledningen att jag skulle aldrig kunna ge min flickvän ett frikort. Sen är jag en aning tja, vad ska jag kalla det? Svartsjuk kanske? Ingen får röra min tjej, haha.

Efter att ha läst Lykantrophonas kommentar vill jag ändå lägga till att jag förstår att bisexuella tjejer kan hålla sig till en person och ha en monogamt förhållande. Men fine, jag ser att mina kommentarer är bifobiska. Dock säger jag aldrig dessa grejer till en bisexuell.

• Anonym (osäker tjej)
    lykantrophona skrev 2014-05-16 23:52:12 följande:
    Bisexuella kan också vara monogama, inga konstigheter alls. Att vara bisexuell handlar helt enkelt om att kunna känna sexuell attraktion till två kön. Man måste inte "ha båda", precis som att en straight person som tycker om två olika kategorier (t ex, både machokillar och mjuka killar) måste "ha båda".

Men det där är individuellt, precis som hos monosexuella. Vissa människor ser det som viktigt att uppfylla sina sexuella fantasier, andra tycker att trohet och monogami är viktigare.

Ni behöver läsa lite mer om bisexualitet och bifobi känner jag. För ja, att anta per automatik att bisexuella inte kan vara trogna är bifobiskt.
    www.stop-homophobia.com/wipeoutbiphobia.htm
    "My Partner Is Bisexual, What Should I Do?

On hearing their partner is bi, some people wonder if this means they'll be unfaithful, or leave them for someone of a different gender, or if this means they've already been sleeping around during the relationship.

But being bisexual doesn't mean these things - just as being attracted to a range of hair colors, or ages, doesn't mean that either. You're the one they're with, you! "
    /Bisexuell och trött på fördomar
    Jag är ledsen om jag har uttryckt en massa fördomar i den här tråden. Det var inte min avsikt att göra någon upprörd över mina frågor. Men jag känner mig förvirrad och vet inte hur jag ska hantera detta på rätt sätt. Jag är inte bisexuell själv och kan således inte sätta mig in i exakt vad det innebär. Det var därför jag bad om synpunkter från er som är bisexuella eller har liknande erfarenhet av min situation.

Jag tänker så här: Om han tänder lika mycket på sex med killar som jag själv gör har jag jättesvårt att tro att han kommer att vilja avstå från det helt och hållet för att vara i ett långsiktigt monogamt förhållande med mig, en tjej.

Låt oss ta ett exempel: Jag älskar både choklad och lakrits men skulle aldrig kunna välja det ena, låt säga choklad, om det innebar att jag aldrig får smaka på lakrits igen. Däremot kan jag nöja mig med enbart choklad en viss tid, men inte för alltid. När något blir förbjudet så tänker jag att dragningskraften till det ökar ännu mer.

Jag tvivlar inte på hans trohet i detta fallet utan mer på förhållandets hållbarhet. Kommer han känna att "det ena" är tillräckligt för honom på sikt om han egentligen tänder mer (eller lika mycket) på "det andra"? Skulle JAG vara tillräcklig för honom? De här tankarna härstammar nog mer från en plats av osäkerhet i mig själv än någon fobi mot bisexuella tror jag.

Jag skulle också oroa mig för att han kanske förnekar sig själv eller förtrycker sina behov om han väljer att inte ha sex med killar för min skull.
Svar på tråden Långsiktigt monogamt förhållande med en bisexuell partner?