• Spana

    Vilken var den senaste riktigt bra film du såg?

    Vad har du för tips?

    Själv måste jag nog säga: 12 years a slave.

  • Svar på tråden Vilken var den senaste riktigt bra film du såg?
  • hallontroll

    Rush

    Third Star


    I Like My Men Like I Like My Tea: Hot and British.
  • athanatos
    Jeaninne skrev 2014-07-01 20:54:15 följande:

    "The Hidden Face". En spansk skräckis/thriller. Fick tipset här tidigare idag!  

    Helt otroligt spännande, men även väldigt otäck. Spanjorerna har verkligen lärt sig att göra bra skräckfilmer de senaste 10-15 åren!


    De senaste 15 åren?!
    Snarare senaste 45 åren. Paul Naschy, Amando de Ossorio, Jesus Franco osv!
  • Apopan

    Har inte lyckats se den där giallo-rullen än, men jag såg en grymt bra tidig noir-film igår. Double Indemnity (1944) hette den. I ärlighetens namn så är den helt omöjlig att inte tycka om. Så det är ett hett tips. 

  • athanatos
    Apopan skrev 2014-07-21 19:03:54 följande:

    Har inte lyckats se den där giallo-rullen än, men jag såg en grymt bra tidig noir-film igår. Double Indemnity (1944) hette den. I ärlighetens namn så är den helt omöjlig att inte tycka om. Så det är ett hett tips. 


    Vad tråkigt, själv har jag sett flera Bava senaste dagarna som jag inte sett förr :)
    Vi borde ha en giallotråd här, varför har vi inte det?
  • Michelle 341

    "Adams äpplen" Jättesvår att få tag på men riktigt bra dansk svart komedi med mads mikkelsen.

    "Machine gun preacher". Sann historia och en djup film om en kriminell egoist som får upp ögonen för barn i Afrika och gör en helomvändning i livet.

    "med el utan männ" Med Drew barrymore En bra film om ett gäng kvinnors livsöden.

    "True lies" är också en film som har allt ;)

  • Michelle 341

    "Adams äpplen" Jättesvår att få tag på men riktigt bra dansk svart komedi med mads mikkelsen.

    "Machine gun preacher". Sann historia och en djup film om en kriminell egoist som får upp ögonen för barn i Afrika och gör en helomvändning i livet.

    "med el utan männ" Med Drew barrymore En bra film om ett gäng kvinnors livsöden.

    "True lies" är också en film som har allt ;)

  • Apopan
    athanatos skrev 2014-07-21 19:59:51 följande:

    Vad tråkigt, själv har jag sett flera Bava senaste dagarna som jag inte sett förr :)

    Vi borde ha en giallotråd här, varför har vi inte det?


    Har ju inte fått tag på den, och nu har mitt trådlösa till datorn pajat också :P såg bay of blond för några dagar sedan dock, mycket trevlig.

    ... Och jaaa, men frågan är om det finns så stort intresse. Tror dock att många som inte är bekanta med sub-genren säkert skulle gilla filmerna om de gavs en chans :)
  • Jeaninne

    "Summertime" från 1955 med Katherine Hepburn och Rossano Brazzi. En film jag letat efter länge, för jag älskade den redan när jag såg den en gång för länge sedan. Handlar om en medelålders gammal fröken som åker på semester till Venedig. Där träffar hon en tjusig italienare, som börjar uppvakta henne. Men han "glömmer" att berätta att han är gift och har barn...

    Hon blir först chockad, men sedan tar hon chansen ändå att få uppleva lite kärlek, eftersom hon inser att detta förmodligen är hennes första, sista och enda chans... Samvetet kommer dock ikapp. Det är en väldigt fin film, för att man får se att allt inte är antingen svart eller vitt, utan att det kan finnas gråzoner och förmildrande omständigheter. Dessutom får man se fina bilder från Venedig. Får SÅDAN lust att resa dit!

  • Jeaninne

    Har sett en väldigt bra och spännande, men också väldigt otäck film inatt: "Adrift" från 2006. Det värsta är att den bygger på en verklig händelse: en grupp unga människor bestämmer sig för att bada från sin segelbåt mitt ute på havet. De kastar sig i över relingen... och glömmer att fälla ut badstegen! Död DET är en sak man aldrig kommer att glömma att kolla, efter den här filmen! (Jag vet fan inte om jag vill segla mer...)

    Gillar även att alla typerna av människor var så tydliga, och man fick lära känna dom lite. Det var lätt att identifiera sig med dem - särskilt mamman i sällskapet, då, om man är mamma själv.

  • Jeaninne

    "Heatstroke" från 2013. Har fått konstigt mediokra recensioner - jag tyckte att den var riktigt bra! Både action, äventyr och ett mänskligt drama mellan en styvmor och en styvdotter. Mycket natursceneri, vackra bilder... och så får man lära sig lite om hyenan!

  • Mentat

    "Das Leben der Anderen", tror den heter "De andras liv" på svenska. Drama om livet i Östtyskland och hur det påverkade människorna, både de utsatta och dem som jobbade för Stasi.

  • eslah

    Inte sett något vidare på sista tiden, enda är väl klassikern Dimmornas bro och dokumentären Blackfish som var riktigt sevärda!

  • Apopan

    Såg Alexandr Sokurovs version av Faust från 2011. Grym var den, och något av det snyggaste jag sett rent filmiskt på länge.  Ett måste för varje människa som är intresserad av film och litteratur.

Svar på tråden Vilken var den senaste riktigt bra film du såg?