• Arbetsvegan

Dagens exempel på anonymas slag under bältet

Vi har alla mött det - elakheter, påhopp och spydigheter från anonyma för det finns knappt en tråd i KR utan att det förekommer diverse elakheter. "Märkligt" nog är det nästan utan undantag anonyma som står för det mesta och grövsta. Skulle det mot förmodan finnas ett nick är det alltid nyreggade det handlar om...

Varför är det så? att man inte vågar stå för sina elakheter. För att man blir lite bättre, lite mer perfekt om man kan sparka på någon och helst på den som redan ligger?

Vad har ni för exempel på påhopp från anonyma?
    Observera! att syftet inte är att hänga ut enskilda medlemmar inte heller är syftet att diskutera inlägg som anmälts och tagits bort eftersom vi inte får diskutera enskilda ärenden.

Syftet är att visa generellt hur det diskuteras på familjeliv och om det är ok.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-18 12:33
    Vad som skiljer ett nick från att vara anonym klaras ut i inlägg 6.
    Läs det om du som funderar över skillnaderna mellan anonymitet och nätidentitet.

• Svar på tråden Dagens exempel på anonymas slag under bältet
  • Arbetsvegan

Det här är inte speciellt elakt, sorgligt nog. Det här sades i samband med att man har olika uppfattningar.

"Alltså seriöst, var det blöt kväll för vissa här eller är har inte morgonkaffet kickat in än?"

Är det ok att skriva så? Något man kläcker ur sig till chefen när man inte håller med denne?

• Guiltless

Ska vi kanske ta och tänka en stund på dom som ger sig på anonyma med ganska hårda och totalt missriktade påhopp endast för att folk är anonyma? Precis som du gjorde sekunden innan du startade tråden för att beklaga dig ytterligare.

Självmål deluxe*

• Arbetsvegan
    Guiltless skrev 2014-05-18 09:54:08 följande:

Ska vi kanske ta och tänka en stund på dom som ger sig på anonyma med ganska hårda och totalt missriktade påhopp endast för att folk är anonyma? Precis som du gjorde sekunden innan du startade tråden för att beklaga dig ytterligare.

Självmål deluxe*

Du missar den stora bilden, att de allra mesta påhopp kommer från anonyma plus att man omöjligt kan veta vem det är som är elak. Om någon skriver med sitt eget nick har man alltid valet att undvika denna person, därför går det inte att jämföra. 

Det finns även en annan signifikant skillnad - att många använder anonymiteten bara för att hoppa på. Det kan man inte jämföra med att bita ifrån gentemot en elak anonym och man kan heller inte jämföra det med att man uppfattar saker olika. Det är inte elakt att tycka olika även om många, speciellt anonyma, vill uppfatta det så.
  • Guiltless
    Arbetsvegan skrev 2014-05-18 10:02:42 följande:
    Du missar den stora bilden, att de allra mesta påhopp kommer från anonyma plus att man omöjligt kan veta vem det är som är elak. Om någon skriver med sitt eget nick har man alltid valet att undvika denna person, därför går det inte att jämföra. 

Det finns även en annan signifikant skillnad - att många använder anonymiteten bara för att hoppa på. Det kan man inte jämföra med att bita ifrån gentemot en elak anonym och man kan heller inte jämföra det med att man uppfattar saker olika. Det är inte elakt att tycka olika även om många, speciellt anonyma, vill uppfatta det så.

Nej, jag missar inte stora bilden då det var mig du råkade stampa på ;)

Om folk är mer brutala under anonymitet vet jag inte, inget som tydligt skär ut, vad som däremot skär ut klart och tydligt än när folk, allt som oftast med kliniska anonyma konton börjar med personliga påhopp riktade mot anonyma...

Kan vara en av anledningar till att folk är anonyma från första början, undvika otrevliga typer som är endast ute efter tjafs.

Ditt konto är lika klinisk som mitt, men _du_ har mage på att klaga på andras anonymitet?

Detta är inte ens självmål, detta är svart humör på extrem HÖG nivå.

• Arbetsvegan
    Guiltless skrev 2014-05-18 10:08:23 följande:

Nej, jag missar inte stora bilden då det var mig du råkade stampa på ;)

Om folk är mer brutala under anonymitet vet jag inte, inget som tydligt skär ut, vad som däremot skär ut klart och tydligt än när folk, allt som oftast med kliniska anonyma konton börjar med personliga påhopp riktade mot anonyma...

Kan vara en av anledningar till att folk är anonyma från första början, undvika otrevliga typer som är endast ute efter tjafs.

Ditt konto är lika klinisk som mitt, men _du_ har mage på att klaga på andras anonymitet?

Detta är inte ens självmål, detta är svart humör på extrem HÖG nivå.

Jag förstod det men hey, jag tycker att det är starkt av dig att berätta det! det är så man kan börja föra en diskussion om debattklimatet, att man står för det man skriver. Heders åt dig!

Något många förväxlar är begreppen nätidentitid med riktiga personuppgifter. det är två helt skilda saker. På internet bygger du en identitet med nicket, man kan följa dig genom diskussionerna och i forumdelarna. Det är alltså nätidentiteten det handlar om, det måste man ha klart för sig från början.

Det är verkligen så, att det mesta och grövsta påhoppen kommer från anonyma, därefter från nyreggade. Att själva kontot är anonymt gör egentligen inte så mycket utan det är möjligheten att kunna undvika personen det handlar om. Eller om du så vill, notera att en och samma skriver en massa påhoppp...

Många väljer att vara anonyma för att slippa spydigheter som dina här, att den här tråden är svart humor eller självmål. Men är det fortfarande rätt sätt att föra diskussioner på? Gör du det tex med din chef? Om man nu ska blanda AFK-identitet med nätidentitet...
  • FeliciaA2

Jag förstår inte varför folk har så svårt att skilja "anonymt" från "anonymt FL alias". Så fort man påtalar detta riktat mot en som klickat i "anonymrutan" så får man höra att man är anonym i alla lägen. Det ÄR inte alls samma sak.

Använder man sitt sanna FL alias så är man "spårbar" inom FL och man skapar sig en Internetidentitet som folk oftast är rädda om. Det vill säga man tänker sig för innan man attackerar eller skriver elaka saker.

I anonymläget kan man dock tillåta sig vilka påhopp som helst då dessa inte går att spåra. Man kverulerar helt fritt utan tanke på att TS eller någon som kommenterar är en människa av kött och blod. Man ger uttryck för rent hatiska ren uttalanden. Det hade man inte gjort med det FL alias man haft ett bra tag och inte nyöppnat bara för påhoppets skull

Genomgående anser jag att man aldrig skall skriva något man inte kan stå för med sitt sanna FL alias. I vissa lägen så kan anonym-rutan behövas. Exempelvis då man skriver sådant som tillsammans med övriga texter gör en spårbar eller då man är på sexforumen och inte vill ha en full inbox (tjejerna) eller om man vill diskutera i en tråd där det finns folk man vet kommer försöka "slakta" en oavsett vad som skrivs. De har helt enkelt fått ett horn i sidan och älskar en fight. Det finns sånt folk här tyvärr.

Man skall aldrig skriva något här till någon som man inte klarat av att säga öga mot öga vid ett personligt möte.

Till er som inte kan skilja på ert FL alias och anonymrutan och inte inser att det är två helt olika typer av anonymitet säger jag bara: TÄNK TILL LITE!

Va bra att man inte kan skriva anonymt här :)

• helenen

Nyfiken fråga: hur ser man egentligen när folk reggat sitt konto? Jag har sett några grejer som fått mig att klicka in på personens sida  för att kolla, men aldrig lyckats lista ut när personen i fråga blivit medlem. Eller jo, en enda gång lyckades jag se det, men den "ledtråden" eller vad man ska säga kan vederbörande själv plocka bort på ett litet kick. Så... hur?

/Anonym datoranalfabet

Mot dumhet kämpar själva gudarna förgäves
  • Arbetsvegan
    helenen skrev 2014-05-18 10:56:47 följande:
    Nyfiken fråga: hur ser man egentligen när folk reggat sitt konto? Jag har sett några grejer som fått mig att klicka in på personens sida  för att kolla, men aldrig lyckats lista ut när personen i fråga blivit medlem. Eller jo, en enda gång lyckades jag se det, men den "ledtråden" eller vad man ska säga kan vederbörande själv plocka bort på ett litet kick. Så... hur?

/Anonym datoranalfabet
    Många gånger ser man det via gästboken, de låter välkomstinlägget vara kvar. Alltfler väljer dock att spärra sin sida för alla, då kan man ibland se det via listan på nyreggade www.familjeliv.se/Medlemmar/

Sen tycker jag att man får en viss känsla, många är rätt enformiga i sitt tänk när de reggar nya konton, som kalle1, kalle2. karl3, kalledussin osv. Sen är en del avslöjande av sig själv som familjelivs egna  lilla norska sjuksköterska...

Eftersom jag anser att det är helidiotiskt att gäster kan skriva och uppmuntrar påhopp så kommenterar jag reggdatum  när det är påhopp av en helt ny färsking.
  • Arbetsvegan
    FeliciaA2 skrev 2014-05-18 10:54:21 följande:
    Jag förstår inte varför folk har så svårt att skilja "anonymt" från "anonymt FL alias". Så fort man påtalar detta riktat mot en som klickat i "anonymrutan" så får man höra att man är anonym i alla lägen. Det ÄR inte alls samma sak.

Använder man sitt sanna FL alias så är man "spårbar" inom FL och man skapar sig en Internetidentitet som folk oftast är rädda om. Det vill säga man tänker sig för innan man attackerar eller skriver elaka saker.

I anonymläget kan man dock tillåta sig vilka påhopp som helst då dessa inte går att spåra. Man kverulerar helt fritt utan tanke på att TS eller någon som kommenterar är en människa av kött och blod. Man ger uttryck för rent hatiska ren uttalanden. Det hade man inte gjort med det FL alias man haft ett bra tag och inte nyöppnat bara för påhoppets skull

Genomgående anser jag att man aldrig skall skriva något man inte kan stå för med sitt sanna FL alias. I vissa lägen så kan anonym-rutan behövas. Exempelvis då man skriver sådant som tillsammans med övriga texter gör en spårbar eller då man är på sexforumen och inte vill ha en full inbox (tjejerna) eller om man vill diskutera i en tråd där det finns folk man vet kommer försöka "slakta" en oavsett vad som skrivs. De har helt enkelt fått ett horn i sidan och älskar en fight. Det finns sånt folk här tyvärr.

Man skall aldrig skriva något här till någon som man inte klarat av att säga öga mot öga vid ett personligt möte.

Till er som inte kan skilja på ert FL alias och anonymrutan och inte inser att det är två helt olika typer av anonymitet säger jag bara: TÄNK TILL LITE!

Va bra att man inte kan skriva anonymt här :)
    Precis!

Det är därför jag inte anmäler utom då det är mycket grovt, man ska åtminstone kunna följa anonyms alla påhopp så att man kan välja att ignorera.  Sist jag anmälde var ett inlägg  som anklagade en person för att medvetet döda barn i en tråd om misshandel där hon skrev i egenskap av brottsoffer.

• helenen
    Arbetsvegan skrev 2014-05-18 11:11:29 följande:
    Många gånger ser man det via gästboken, de låter välkomstinlägget vara kvar. Alltfler väljer dock att spärra sin sida för alla, då kan man ibland se det via listan på nyreggade www.familjeliv.se/Medlemmar/?new=1

Sen tycker jag att man får en viss känsla, många är rätt enformiga i sitt tänk när de reggar nya konton, som kalle1, kalle2. karl3, kalledussin osv. Sen är en del avslöjande av sig själv som familjelivs egna  lilla norska sjuksköterska...

Eftersom jag anser att det är helidiotiskt att gäster kan skriva och uppmuntrar påhopp så kommenterar jag reggdatum  när det är påhopp av en helt ny färsking.
    Tack!
    Ja, det var just via gästboken jag såg det, men jag funderade lite på hur många nya som låter det inlägget stå kvär någon längre stund. Det blir ju lite väl uppenbart...
    Men då finns det alltså en lista? Där ser man. Ny dag, nya kunskaper.
    Arbetsvegan skrev 2014-05-18 11:16:09 följande:
    Precis!

Det är därför jag inte anmäler utom då det är mycket grovt, man ska åtminstone kunna följa anonyms alla påhopp så att man kan välja att ignorera.  Sist jag anmälde var ett inlägg  som anklagade en person för att medvetet döda barn i en tråd om misshandel där hon skrev i egenskap av brottsoffer.

Jag såg det, ja. Sedan lämnade jag datorn. Hade jag svarat på det fullkomligt sinnesslöa inlägget så hade jag förmodligen skrivit något som fått mig avstängd inte bara från FL utan från hela internet under många långa år. Jag är glad att vi var flera som anmälde just det specifika inlägget.

Mot dumhet kämpar själva gudarna förgäves
Svar på tråden Dagens exempel på anonymas slag under bältet