• Arbetsvegan

Dagens exempel på anonymas slag under bältet

Vi har alla mött det - elakheter, påhopp och spydigheter från anonyma för det finns knappt en tråd i KR utan att det förekommer diverse elakheter. "Märkligt" nog är det nästan utan undantag anonyma som står för det mesta och grövsta. Skulle det mot förmodan finnas ett nick är det alltid nyreggade det handlar om...

Varför är det så? att man inte vågar stå för sina elakheter. För att man blir lite bättre, lite mer perfekt om man kan sparka på någon och helst på den som redan ligger?

Vad har ni för exempel på påhopp från anonyma?
    Observera! att syftet inte är att hänga ut enskilda medlemmar inte heller är syftet att diskutera inlägg som anmälts och tagits bort eftersom vi inte får diskutera enskilda ärenden.

Syftet är att visa generellt hur det diskuteras på familjeliv och om det är ok.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-18 12:33
    Vad som skiljer ett nick från att vara anonym klaras ut i inlägg 6.
    Läs det om du som funderar över skillnaderna mellan anonymitet och nätidentitet.

• Svar på tråden Dagens exempel på anonymas slag under bältet
  • Arbetsvegan
    Esma Sultan skrev 2014-05-18 20:33:09 följande:
    Varför är det svårt att sära på at vara anonym och dra ur proppen för att hämningslöst kränka och håna och att vara anonym för att man bara vill säga sin åsikt utan att någon hoppar på en. Med sitt nick är man är ju då nåbar via inboxen och så blir man igenkänd i andra trådar och förmodligen vill man fortsätta att delta i diskussioner här på FL i framtiden också.

Jag kan förstå att man i en diskussion om ett kontroversiellt ämne vill undvika att dra uppmärksamhet till sitt nick och istället bara få diskutera eller bara få uttrycka sin åsikt. I trådar som handlar m sex och samlevnad kanske man inte vill att alla andra medlemmar som känner igen en ska få veta ens hemligheter. Det är fullt förståeligt.

Men att använda sig av anonym-funktionen bara för att få kalla någon hora, fitta, be någon hoppa från 11:an, göra rasistiska uttalanden etc. kan jag inte förstå att man ska få göra. Att folk gör det förstår jag. Ja, de har ju ingen ryggrad. Men att möjligheten finns för att även de ska få ventilera sina bajsiga kalsonger fattar jag inte. DÅ om inget annat borde moddarna vara extra snabba och radera inläggen innan någon ens hinner anmäla dem. Eller varför kan man inte koppla ihop anonym-funktionen och nicket, utan att andra medlemmar ser kopplingen, och missbrukar då den medlemmen anonymiteten så borde denne blockas från tråden och varnas om avstängning.
    Där tror jag att det är få som säger emot dig. Du beskriver hur anonymiteten bör och ska fungera.
    Det jag far efter är det du beskriver i sista stycket. Typexempel är om en diskussion blir lite het, någon ilskanar till och hoppsan så dyker sjutton anonyma upp som svampar ur jorden och det gemensamma är diverse tillmälen. Jag kan som du förstå det också men inte att man helt plötsligt tar skydd bakom anonymiteten.
    Någonstans måste man börja diskutera vad som är ok att uttrycka.
  • Arbetsvegan
    Sweet Sofia skrev 2014-05-18 19:21:18 följande:

Du är ju själv en av de personerna som gör påhopp.... öven i denna tråden harxdu gjort grova påhopp.
    Jomenvisst serrö

Vad har du för problem med att acceptera trådens ämne? Jag citerar från trådstarten:
    Arbetsvegan skrev 2014-05-18 09:38:58 följande:
    ...
    Vad har ni för exempel på påhopp från anonyma?
    Observera! att syftet inte är att hänga ut enskilda medlemmar inte heller är syftet att diskutera inlägg som anmälts och tagits bort eftersom vi inte får diskutera enskilda ärenden.

Syftet är att visa generellt hur det diskuteras på familjeliv och om det är ok.
    ...
    Du får ta upp dina personligt riktade klagomål på lämpligare ställe, i en egen tråd, i de aktuella trådar du tänker på eller i PM.
  • catgirl

Jag tycker personligen att ts i känsliga rummet många gånger har varit extremt känsliga och har därmed anmält för minsta lilla men jag tycker nu att det har vänt lite.

• Sweet Sofia
    Arbetsvegan skrev 2014-05-18 20:50:20 följande:
    Jomenvisst serrö

Vad har du för problem med att acceptera trådens ämne? Jag citerar från trådstarten:Du får ta upp dina personligt riktade klagomål på lämpligare ställe, i en egen tråd, i de aktuella trådar du tänker på eller i PM.

Tog det i den aktuella tråden det gällde....
  • Arbetsvegan
    catgirl skrev 2014-05-18 20:51:23 följande:
    Jag tycker personligen att ts i känsliga rummet många gånger har varit extremt känsliga och har därmed anmält för minsta lilla men jag tycker nu att det har vänt lite.
    Många gånger finns det all anledning för TS att anmäla för många gånger räcker det inte med att EN anonym hoppar på utan det är en hel svans som verkar försöka bräcka varandra i vem som kan vara elakast. Vem som helst kan bli känslig under såna förutsättningar.

Men oavsett så tas inte inlägg bort om det inte anses bryta mot reglerna. Men jag vet att det är lite si och så med bedömningen. Oavsett det ska det inte förekomma påhopp alls i känsliga, där kommer man dessutom inte undan det faktum att TS många gånger är känslig när det handlar om ett känsligt ämne. 
  • catgirl
    Arbetsvegan skrev 2014-05-18 20:59:17 följande:
    Många gånger finns det all anledning för TS att anmäla för många gånger räcker det inte med att EN anonym hoppar på utan det är en hel svans som verkar försöka bräcka varandra i vem som kan vara elakast. Vem som helst kan bli känslig under såna förutsättningar. Men oavsett så tas inte inlägg bort om det inte anses bryta mot reglerna. Men jag vet att det är lite si och så med bedömningen. Oavsett det ska det inte förekomma påhopp alls i känsliga, där kommer man dessutom inte undan det faktum att TS många gånger är känslig när det handlar om ett känsligt ämne. 

Jag vill såklart inte diskutera enskilda ärenden men kan säga rent allmänt att det kan gälla att en ts startar en tråd i känsliga rummet och ts får ett så enkelt råd som att t.ex låta barnet sitta i barnvagn under handling i mataffär.TS känner då sig kränkt och väljer då att anmäla.Där handlar det ju inte om något påhopp på ts utan snarare ha gett råd till ts som ts inte håller med om.
  • Arbetsvegan
    catgirl skrev 2014-05-18 21:05:54 följande:

Jag vill såklart inte diskutera enskilda ärenden men kan säga rent allmänt att det kan gälla att en ts startar en tråd i känsliga rummet och ts får ett så enkelt råd som att t.ex låta barnet sitta i barnvagn under handling i mataffär.TS känner då sig kränkt och väljer då att anmäla.Där handlar det ju inte om något påhopp på ts utan snarare ha gett råd till ts som ts inte håller med om.
    Nu anser jag att det här faller utanför det jag vill diskutera men låt gå för den här gången.

Det är inte meningen att vi ska diskutera enskilda ärenden heller.
    Men om vi utgår från att du bara pratar om ett påhittat exempel så tror jag definitivt inte att inlägg tas bort bara för att det saknas medhåll och ts känner sig kränkt utan det måste finnas en aning till.

Ett fel rättfärdigar inte ett anat.

Säg att TS ber om råd, hur gör jag för att få barnet att sitta i vagnen?
    Om svaret är Låt barnet gå istället så det får röra på sig. så lär inlägget ha kryddats på ett eller annat sätt så att det faktiskt kan tolkas som kränkande, visserligen med god vilja men ändå.

Väldigt många gånger när jag säger ifrån öppet i forumen får man nästan alltid svaret att man inte alls är elak utan bara ärlig. Det saknas alltså en hel del insikt i hur andra kan uppfatta inläggen. Vad jag menar är att många gånger är inte TS så otroligt känslig utan alla tyckare och tänkare anser att de har rätt att vara brutalärliga och att det inte sårar.

• catgirl

Arbetsvegan:det är inte kränkande att ge en ts i känsliga rummet goda råd men däremot tycker jag att det är viktigt att man inte dumförklararar ts i känsliga rummet.Att hålla sig saklig tycker jag är viktigt.Startar jag själv en tråd i känsliga rummet får jag räkna med att alla inte håller med mig men samma sak där att folk i tråden håller sig sakliga och inte dumförklararar mig som ts.

• Arbetsvegan
    catgirl skrev 2014-05-18 21:28:09 följande:
    Arbetsvegan:det är inte kränkande att ge en ts i känsliga rummet goda råd men däremot tycker jag att det är viktigt att man inte dumförklararar ts i känsliga rummet.Att hålla sig saklig tycker jag är viktigt.Startar jag själv en tråd i känsliga rummet får jag räkna med att alla inte håller med mig men samma sak där att folk i tråden håller sig sakliga och inte dumförklararar mig som ts.
    Jag säger ju det: insikten i hur "de goda råden" framförs brukar vackla betänkligt...
    Det handlar således inte om vad man säger utan hur.

Det slår mig att de här argumenten har jag faktiskt bara sett från de som först begått påhopp och sen försöker rättfärdiga det, "jag är bara ärlig", "man måste tåla att inte få medhåll" osv osv.
Svar på tråden Dagens exempel på anonymas slag under bältet