Inlägg från: Anonym (Fick godkänt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fick godkänt)

Sjukskriven åka utomlands?

Du får ansöka från försäkringskassan innan du åker, de kan då antingen neka eller godkänna. Det som kan hända är att de inte anser att du klarar av att åka om du inte klarar av att jobba. 
    Jag var sjukskriven pga axeln och åkte på en semesterresa utan att tänka på att det kanske inte vara ok. Men eftersom FK inte på något vis visste att jag hade vart utomlands under perioden så brydde jag mig inte om att ansöka i efterhand. Inför nästa resa visste jag vad som gällde och ansökte och fick godkänt utan problem. 

Tror inte det ska vara ngr problem för dig att få godkänt, men vill du göra det rätt bör du ansöka i förväg. 

• Anonym (Fick godkänt)
    Anonym (***) skrev 2014-05-18 18:37:52 följande:
    Fast du skriver ju själv att ni bara ska vila utomlands, varför skulle ni annars åka? Så då är ju frågan varför ska du vila utomlands, när du lika gärna kan vila hemma? Du blir ju inte friskare.
    Och inte lär hon bli sjukare heller, så varför kan hon inte lika gärna vila utomlands?? Hon ber ju inte om att FK ska betala för semestern...
  • Anonym (Fick godkänt)
    Sweet Sofia skrev 2014-05-18 18:43:31 följande:

Det är ju precis det fk gör!
    Det är det väl inte, hon lär ju inte ha lättare att finansiera en semesterresa på 80% lön än om hon haft 100% och haft semesterledigt. Ersättningen hon får skulle hon ju spendera under veckan vare sig hon är hemma eller ej, och det kan lika gärna vara så att det är hennes sambo som betalar hela resan med sin lön. Så på vilket sätt betalar FK hennes resa? 
  • Anonym (Fick godkänt)
    Sweet Sofia skrev 2014-05-18 18:55:23 följande:

Eftersom hon uppebär sjukpening även utomlands så är det fk som "finansierar"
    Men det hon hade ju spenderat samma pengar hemma. Varför skulle FK lägga sig var eller på vad hon lägger pengarna?? Får hon köpa nya kläder för pengarna eller bara mat? Får hon bara handla i sin hemstad eller är det ok om hon går på restaurang i grannstaden. Och har du personligen ett problem med att hon åker, med tanke på ditt första helt felaktiga svar i den här tråden?? 
    Sweet Sofia skrev 2014-05-18 18:29:34 följande:
    Du får inte åka utomlands om du är sjukskriven.

• Anonym (Fick godkänt)
    Sweet Sofia skrev 2014-05-18 19:01:23 följande:

Inget felaktigt svar alls.
    Jo, det är fel, du får visst åka utomlands som sjukskriven. Jag har gjort det efter att ha fått godkänt från FK. Vad grundar du ditt svar på egentligen??
  • Anonym (Fick godkänt)
    Sweet Sofia skrev 2014-05-18 19:06:23 följande:

Nej, mitt första svar var inte fel. Man får inte åka utomalnds hursomhelst med shukskruvnung.
    Fast korrekt svar är likväl "JA, om du ansöker och får godkänt" Och får du ett Nej av FK så handlar det bara om att ersättning under resan uteblir, inte att du inte får åka som sjukskriven.
  • Anonym (Fick godkänt)
    Sweet Sofia skrev 2014-05-18 19:13:07 följande:

Så du har avbrytit sjukskrivningen under den veckan och har tagit semester istället? Så bra, varför frågar du isåfall. ..
    Men igen, varför skulle FK lägga sig i vilket land hon spenderar sin ersättning??
  • Anonym (Fick godkänt)
    Anonym (Fk) skrev 2014-05-18 19:46:38 följande:
    Du kunde inte bli omplacerad? Vad står specifikt i sjukintyget?
    Fast nu är det ju redan fastställt att hon är berättigad sjukpenning, det är ju inte det hon undrar. Den biten har FK redan godkänt. Nu är frågan om hon kan åka utomlands en vecka under sin sjukskrivning. Då kommer ju inte FK starta en ny utredning, utan antingen godkänna eller neka sjukpenningen under resan. 
Svar på tråden Sjukskriven åka utomlands?