• Anonym (Vila)

Sjukskriven åka utomlands?

Någon som åkt en vecka utomlands när de varit gravida trots foglossning? Jag och sambo funderar på att åka på en veckas resa till solen med all inclusive för att bara få vila och njuta av solen, alltså inte tänkt att utforska eller så utan enbart på vilosemester!

Jag är sjukskriven pga foglossning bör väl nämnas.

• Svar på tråden Sjukskriven åka utomlands?
  • Sweet Sofia

Du får inte åka utomlands om du är sjukskriven.

• Anonym (***)

Du måste informera f-kassan, tror inte att man åka med bidrag. I ditt fall så kan du lika gärna vila hemma.

• Anonym (Vila)

Tack för svaren, jag har givetvis redan läst på FKs sida men tycker svaren är vaga.

Anonym *** ja det är klart jag kan vila hemma vilket jag redan gör och har gjort, men nu var det ju inte frågan om jag skulle vila utomlands eller hemma

SweetSofia: Jo man får åka utomlands om det inte hindrar tillfrisknandet eller gör mig sjukare

• Sweet Sofia
    Anonym (Vila) skrev 2014-05-18 18:34:52 följande:
    Tack för svaren, jag har givetvis redan läst på FKs sida men tycker svaren är vaga.

Anonym *** ja det är klart jag kan vila hemma vilket jag redan gör och har gjort, men nu var det ju inte frågan om jag skulle vila utomlands eller hemma

SweetSofia: Jo man får åka utomlands om det inte hindrar tillfrisknandet eller gör mig sjukare

Det ska till väldigt mycket för att få åka utomlands vid sjukskrivning.
  • a no nym

Du ska prata med din handläggare på försäkringskassan innan. Ger hon/han klartecken så åk. Om du står ut med att sitta i ett flygplan vill säga. Och glöm inte kolla att försäkringen gäller o att du får åka för flygbolaget. De har alla olika regler för hur långt gången man får vara. Lycka till,

• Anonym (Fick godkänt)

Du får ansöka från försäkringskassan innan du åker, de kan då antingen neka eller godkänna. Det som kan hända är att de inte anser att du klarar av att åka om du inte klarar av att jobba. 
    Jag var sjukskriven pga axeln och åkte på en semesterresa utan att tänka på att det kanske inte vara ok. Men eftersom FK inte på något vis visste att jag hade vart utomlands under perioden så brydde jag mig inte om att ansöka i efterhand. Inför nästa resa visste jag vad som gällde och ansökte och fick godkänt utan problem. 

Tror inte det ska vara ngr problem för dig att få godkänt, men vill du göra det rätt bör du ansöka i förväg. 

• Anonym (***)
    Anonym (Vila) skrev 2014-05-18 18:34:52 följande:

Fast du skriver ju själv att ni bara ska vila utomlands, varför skulle ni annars åka? Så då är ju frågan varför ska du vila utomlands, när du lika gärna kan vila hemma? Du blir ju inte friskare.
  • Anonym (Fick godkänt)
    Anonym (***) skrev 2014-05-18 18:37:52 följande:
    Fast du skriver ju själv att ni bara ska vila utomlands, varför skulle ni annars åka? Så då är ju frågan varför ska du vila utomlands, när du lika gärna kan vila hemma? Du blir ju inte friskare.
    Och inte lär hon bli sjukare heller, så varför kan hon inte lika gärna vila utomlands?? Hon ber ju inte om att FK ska betala för semestern...
Svar på tråden Sjukskriven åka utomlands?