Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Sjukskriven åka utomlands?

Sweet Sofia skrev 2014-05-18 20:51:52 följande:

Du förstår inte det? Är man frisk nog att åka utomlands med foglossning så kan man jobba och då avbryter man sjukskrivningen.

Inte?! Nehe då...

Trots att den som arbetar med frågorna säger annorlunda
    Jag var sjukskriven under min sista månad av gravidieteten. Nu var det inte lämpligt att resa pga jag var sen i graviditeten, men på FK sa dom att det viktigaste var att jag följde läkarens inrådan att vila, var jag vilade var mindre intressant (det var lika tufft då att bli sjukskriven för graviditetsproblem som nu)
  • sextiotalist
    Sasch skrev 2014-05-18 22:56:34 följande:
    Om din arbetsgivare får reda på att du åkt utomlands under din sjukskrivning är det stor risk att du får sparken. Orkar man flyga och flänga på semester orkar man jobba också, iaf sysslor som innebär mindre fysisk belastning.

Nix, om FK och läkaren godkänner det så kan de inte ge sparken.

Du kanske inte känner till det, men det finns rehabresor utomlands

• sextiotalist

Vad alla är missunsamma. Nu har jag själv inte haft foglossning, men har vänner som haft det och det kunde slå olika.
    Självklart är det helt annorlunda och inte ens i närheten av ansträngning att vara en vecka på ett hotell med all servat.
    Visst själva flygresan kan vara tuff, men den är ju bara några timmar, sedan är det vila.

Nu är Sverige långt, så en resa från Kiruna till Malmö motsvarar en resa från Malmö till Rom ungefär. Så enligt vissa är det helt OK att resa över 100 mil, så länge man befinner sig inom den svenska gränsen, och säkert är det helt OK att åka på ett SPA (med flera timmars resa för att komma dit).
    Men om man vill åka till medelhavet, få lite värme och verkligen vila en vecka, då är det tabu,

Om man har ett såpass så lätt arbete att det är tyngre, tuffare (mentalt eller fysiskt) än att tilbringa en vecka på hotell med full service, då skulle jag nog säga att man har det väldigt, väldigt bra.

Jag har aldrig varit med om ett arbete som är lika soft som att slöa en vecka på ett hotell i ett medelhavsland

• sextiotalist
    Anonym (Trams. Jobba!) skrev 2014-05-19 18:01:37 följande:
    Orkar man ta sig till en flygplats, flyga, ta sig till ett hotell osv så orkar man jobba.

Han jobbar och kan ta ut semester, inget konstigt med det. Han kan ju flyga och fara om han vill. Hon är sjukskriven och får ersättning på vissa premisser och kan inte bestämma själv vad hon ska göra.

Märkligt va?

Och ändå har mänskligheten överlevt och förökats genom åren. Konstigt. Enligt dig borde alla sluta bli gravida, eller?

Ja vi har lyckats överleva, men det dör en kvinna i minuten pga graviditet och förlossning.
    Vi har lyckats överleva för att vi är ett flockdjur, om barnet överlevde och mamman dog, så tog en annan kvinna an sig barnet.
    Att dö i barnsäng är och har varit den vanligaste dödsorsaken för kvinnor, det är inget trams, det är sanning
    För övrigt var jag sjukskriven också under min graviditet, inte för att jag mådde dåligt, men mitt barn gjorde det. Jag bad inte om att bli sjukskriven, jag blev det
  • sextiotalist
    Benepee skrev 2014-05-19 18:52:11 följande:
    Mänskligheten överlevde pesten också.
    Och spanska sjukan
  • sextiotalist
    Sweet Sofia skrev 2014-05-20 12:45:38 följande:

Alla semesterorter kan inte heller erbjuds dialys. Men finns de man kan göra hemma och då kan man absolut få till en semesterresa.

Du menar att det inte finns sjukhus eller vårdscentraler på alla semesterorter. Mycket möjligt, men det finns det inte överallt i Sverige heller.
    Men väljer man att åka till en semesterort där det finns en modern sjukvård inom vettigt avstånd, då har de säkert dialys också. Jag misstänker att även spanjorer, greker, Italienare, Fransmän etc också har medborgare som behöver dialys.
    Jag tvivlar på att en som behöver dialys väljer ett semesterställe där läkarvård inte finns att tillgå
  • sextiotalist
    Sweet Sofia skrev 2014-05-20 12:42:21 följande:

Jo, det har jag. På Vistamar som sykepleier förra sommaren. Så jodå, har koll på det. Rehabcenter är inte detsamma som semesterresa utomlands.

Du kan väl ändå använda det svenska ordet istället för norska. Om det är Norge du utgår ifrån (eftersom använder norska ord istället för svenska) så kan du självklart inte jämföra det norska sjukförsäkrningssystemet, arbetsrättslagar på det svenska samhället. Det är säkert en del likheter, men det är fortfarande två olika regeleverk som styr det norska respektive det svenska sjukförsäkringssystemet och arbetsrätten
  • sextiotalist
    Sweet Sofia skrev 2014-05-20 13:31:14 följande:

Vart har jag jämfört svenska sjukförsäkringssystemet med norska? Jag utgår från Sverige efterdom ts förmodligen bor i Sverige och FL riktar sig mest åt svenska. Att jag jobbst som sykepleier på Vistamar har inget med vareseg norskt eller svensk sjukförsäkringssystemet att göra.
    Men du kommer med sådan felaktigheter så att man blir paff, att man kan sparka folk för att de åker t.ex iväg med godkännande från FK och läkare.
    Att man inte får åka utomlands när man är sjukskriven (vilket inte alls stämmer eftersom jag vet en hel del som gjort det och ingen fått sparken heller för den delen)

• sextiotalist
    Sweet Sofia skrev 2014-05-20 14:02:15 följande:

En arbetsgivare kan sägs upp en person för vilken grund som helst. Har aldrig påstått att man kan få sparken för stt man åker utomlands vid sjukskrivning. Däremot kan de se konstigt ut i arbetsgivsens ögon att man klarar av att åka på semester men inte jobba... Och nej, det är inte bara att sticks utomlands på semester när msn är sjukskriven vilket flera i tråden bekräftat.
    Kan försöka ska du väl tillägga. Att säga upp någon med fast anställning utan anledning är väldigt svårt, är personen dessutom fackligt ansluten så är det ännu svårare.
  • sextiotalist
    Anonym (Isabell) skrev 2014-05-20 15:37:31 följande:
    Vad är det för små flygplaster du rest från egentligen?? Varje gång jag rest utomlands har det varit mycket gående. Det är ju inte så att man går in genom dörren på flygplatsen och så står flygplanet precis där. Det kan vara ganska långa sträckor och gå....och om man orkar det med foglossning, då är man nog en superwoman! Sen kan planet vara försenat och det kan hända mycket...men, men.

Det brukar inte vara några problem med att få låna rullstol om man har svårigheter att gå (nej, det behövs inget läkarintyg).
  • sextiotalist
    Benepee skrev 2014-05-20 17:22:00 följande:
    Du måste ha ett väldigt slött jobb. 
    Visst är det så.
    Det verkar som många har det, då många anser att en vecka på ett hotell med all inclusiv är mer ansträngande än att arbeta. Mitt arbetet (kontorsarbete, konsult) är mer ansträngande än en vecka på en semesterort
  • sextiotalist
    Sweet Sofia skrev 2014-05-20 18:15:10 följande:

Om du tolkar det så har öht inte läst vad folk har skrivit....
    Jag har läst vad folk har skrivit och ingen jäkel kan få mig att tro att det är mer ansträngande att vara en vecka på ett all inclusive hotell med totalt 6-8 timmars restid än att arbeta och ha lika många timmar om inte ännu mer i restid.
    Ingen kan inbilla mig att det är mer obekvämt att sitta på ett flyg än att stå på en fullsatt buss, t-bana eller pendeltåg i rusningstrafik.
  • sextiotalist
    Sweet Sofia skrev 2014-05-20 19:42:02 följande:

Om hon inte klarar av sitt jobb så klarar hon inte av en utlandsresa med allt vad det inmebär. Man kan gå ner i tid om man inte kan oplaceras.
    Du verkar vara väldigt oinsatt hur olika arbetsplatser fungerar och väldigt oinsatt hur folk beter sig på en utlandsresa.
  • sextiotalist
    Hypnotica skrev 2014-05-20 19:54:22 följande:
    Satt just och funderade på vilka slags solsemestrar folk åker på om de är likvärdiga ett tungt jobb i vården.
    Sweet Sofia är verkar ha referensen att man super, dansar hela natten och går på grisfester.

Nu har jag iför sig varit aktiv på de få charterresor jag varit på, men den ena resan var min då drygt 80-åriga mormor med och orkade allting, men jag tvivlar starkt på att hon hade orkat arbeta som lärare när hon var 80 år
  • sextiotalist
    Sweet Sofia skrev 2014-05-20 20:06:34 följande:

Ingen hindrar dig från att tycka det
    Det var ju bra. Men som sagt var, om en kvinna på 80+ klarar av att åka på solsemester så är det nog inte så ansträngande
  • sextiotalist
    Sweet Sofia skrev 2014-05-20 20:09:56 följande:

Jämför du en bruten arm med foglossning? Vet du vart foglossningen sitter?
    Jag vet vad foglossning innebär och också vad en bruten arm innebär. Jag inser att en foglossning kan vara väldigt individuellt, för en del innebär det att stå och gå kan vara pest, men att sitta går utmärkt, för andra kan det bästa vara att gå och stå, men inte sitta.

För mig skulle det innebära en stor skillnad om var jag bröt armen och vilken arm, högerarmen nära handleden, då hade jag nog inte kunnat arbeta, vänster arm ovanför armbågen, inga problem

En god vän bröt båda armarna och blev sjukskriven, men kunde ta långa promenader med hunden (och hade säkert fixat en chartersemester)
    När han senare bröt benet (fråga mig inte vad han håller på med Flört) så arbetade han heltid, inga problem
    En kompis till mig blev sjukskriven pga foglossning, den sjukskrivningen tillbringade hon hos sina föräldrar ute på deras sommarställe, hon blev upppassad hela tiden (fast resan dit tog 5 timmar)
  • sextiotalist
    Sweet Sofia skrev 2014-05-20 20:17:29 följande:

Gör man?
    Möjligen så gör du det tillsammans med alla tonåringar.... smile2.gif
    Nej, det är det jag inte gör, det är därför jag inte förstår att du inte kan fatta att en vecka på ett all inclusive, en vecka där du inte behöver tänka på att laga mat, städa, handla, bädda sängen etc, utan kan ligga en vecka och softa i solen, kan jämföras med ett arbete och till det de hushållsbestyr.
    Flygplatser brukar utan knussel erbjuda rullstolar och är man ett sällskap så är det alltid någon som checkar in åt en. En flygresa innebär att man sitter i ett par timmar
    Får jag fråga, vilket arbete erbjuder detta?
  • sextiotalist
    Sweet Sofia skrev 2014-05-20 20:19:11 följande:

En 80+ åring som är gravid och sjukskriven för foglossnin? Tvivlar på det
    Jag  tog som exempel. Min 80-åriga mormor (som för övrigt hade mycket värk) fixade en charterresa, men hade aldrig kunnat arbeta.
Svar på tråden Sjukskriven åka utomlands?