Sjukskriven åka utomlands?
Vad menar du? Diagnoserna?
Oj här var det mycket negativt och även positiva själar som stöttar en. TACK
För att återigen göra klart för mig, jag har foglossning på riktigt MEN jag har inte i den graden att jag behöver kryckor eller rullstol.
Jag har tungt arbete och när jag arbetade så efter några timmar kunde jag knappt ta mig ifrån vissa platser, för mig är de värst att byta ställning från sittande och liggande flera ggr på mycket kort tid och gå snabbt och bära. Jag har provat att jobba deltid men tyvärr är arbetet inte det optimala med min foglossning. Nu när jag varit hemma och vilat ifrån mitt arbete så är jag mer rörlig, men så fort jag överanstränger mig så får jag mycket ont igen och då brukar jag bada varmt och vila i min säng.
Både barnmorska, kiropraktor och läkare har rekommenderat att jag rör mig genom korta promenader (inte långa) och inte om jag får för ont, de har även tipsat mig om att gå och simma. De säger att det är viktigt att man fortfarande försöker vara rörlig inför förlossningen, det är vad de sagt iallafall.
En dag för mig så sitter jag ofta hemma i soffan, sängen, ligger i sängen, badkaret, går en promenad med hunden eller går till mataffären, sambon får bära.
OM vi reser så kommer det vara en kortare flygresa 2-3 timmar, vilket jag tror jag klarar av, får jag ont så får jag vila när jag är framme, vi har kollat på ett hotell nära flyg och med en privat pool till rummet och med måltider på hotellet, allt för att underlätta och att jag inte ska behöva gå i onödan.
Jag blev även tipsad att resa till ett varmare ställe och vila av en släkting som fick det tipset när hon hade foglossning, både läkaren och barnmorskan sa att vila o värme var bra att unna sig, och de såg inga som helst problem i det. Hon flög en längre resa och hon sa att hon mådde mycket bättre i fogarna när hon var där och tror även de kan vara bra för mig.
Hade jag haft ett jobb som inte varit krävande så hade jag förmodligen kunnat arbeta, jag trivs väldigt bra på mitt jobb och med mina uppgifter och härdade ut i det sista.
Jag har även kollat upp med flygbolag, försäkringar o allt annat att det ska vara okej att resa vilket det är. Jag kommer inte springa runt på terminalen med min egna väska och släpa utan får ju hjälp. Att åka dit tidigare underlättar också att jag inte behöver jäkta runt, vilket jag vet att jag får ondare utav.
När jag sover har jag inte 10 kuddar, jag har en eller två mellan benen och ibland en vid magen, oftast har jag en vikt filt vid magen då kuddarna e för fluffiga. Har jag för många kuddar så hamnar bäckenet snett vilket gör att jag får ännu ondare.
Vad jag har förstått så har alla olika former av foglossning, vissa har mer ont i ryggen andra i symfysen och vissa både och. Vissa känner bara av en liten smärta vid felaktiga rörelser och vissa behöver åka rullstol.
Jag uppskattar verkligen alla positiva kommentarer, alla oroliga frågor och saker jag bör tänka på, men tycker det är hemskt tråkigt när folk anklagar en för att "lura systemet" och vara tillräckligt frisk för att arbeta. Jag förstår tankegångarna men om jag hade haft ett slappar jobb så hade förmodligen hela situationen sett annorlunda ut, och då hade jag varken blivit sjukskriven utav läkare eller godkänd av FK.
Ni som har åkt med foglossning vad skrev ni under anledning för utlandsvistelse?
Sweet sofia:
Jag har ju redan gått ner i tid och när det inte fungerade längre och jag knappt kunde röra mig fick jag inse att det inte går längre och blev efter det heltids sjukskriven.
Hej Alla.
Har pratat med BM som tyckte jag skulle åka och unna mig lite lyx innan förlossningen =) Hon sa att det är väldigt vanligt att gravida med foglossning åker utomlands och MÅR bättre, dock kan resan vara lite jobbig men de e klart värt det hoppas jag =) Har sökt hos FK också nu och kollat upp gravidförsäkringar så snart bokar vi eventuellt resan. Det som var konstigt är att FK ville ha uppgifter om exakta adressen jag ska åka till, men vågar ju inte boka en resa innan de svarat. Så jag tog de hotellet vi har kollat upp och skrev ett datum och får se om de finns kvar när de svarar, om de börjar dra åt sig snabbt kanske man får boka ett ändå....
Tack Anonym Isabell och ni andra som önskat mig både lycka till och trevlig eventuell resa! =)
Anonym Annika: Vad trevligt =) Jag var på aruba förra vintern och måste säga att det var underbart! Hoppas på att åka dit nåndag igen ! =) Tack ska njuta till fullo om Fk godkänner =)
känns positivt att du klarade av den flygresan med foglossning då borde denna vara en barnlek jämfört med din resa :D
anonym nyfiken: Det tror jag inte, min släkting visste inte om att man skulle ansöka så hon åkte bara och det
var över ett år sedan och ingenting har hänt sedan dess=) De e väl mest det att iallafall jag inte vill ta risken att de får reda på det och att jag då blir straffad på någotvis, och jag skulle aldrig kunna slappna av riktigt ordentligt på resan utan deras godkännande :/