• GillarTatuerade

Rättvist med oavlönad praktik?

Vad tycker ni om att den praktik man har när man studerar på yrkeshögskola är oavlönad? Vissa andra typer av utbildning har ju avlönad praktik, och jag har svårt att tro att t.ex. blivande läkare vore intresserade av att göra praktik utan lön.

Nu kanske ni säger att läkare redan har en hel del kunskaper när de gör sin praktik, men detta kan inte vara hela förklaringen. Till exempel brukar det också vara lön på danska lärlingsutbildningar, trots att lärlingarna lärs upp på jobbet.

Jag är trött på att gå back ekonomiskt varje månad och funderar på att söka ett riktigt jobb och hoppa av utbildningen. Jag har redan lärt mig en hel del och har dessutom betyg sedan tidigare inom ett närliggande område.

• Svar på tråden Rättvist med oavlönad praktik?
  • Långbenopluto

Som praktikant är du inte ansvarig för något och då har man ingen lön.

Detta visste du ju redan innan du började studera?

• Pathfinder

Praktiken ingår i studierna och är bara ett sätt att praktiskt lära sig mer inom kunskapsområdet.

Därför ska självklart ingen lön utgå. Skulle det krävas skulle det bli svårt att få tag i praktikplatser då företag och myndigheter knappast är intresserade av att betala lön till random praktikanter som de inte har en aning om vad de har för kunskaper och som knappast kan leverera ett resultat som gynnar företaget/myndigheten.

• Grappa

Praktikanter kräver ofta rätt mycket resurser av de anställda så företaget lär inte vara intresserade av att betala även lön.
    Och av staten får du väl redan lån och/eller bidrag så det är inte aktuellt att ge dig mer.

• GillarTatuerade

Jag förstår inte varför det är självklart att ingen lön ska utgå för YH-utbildningar när vissa andra utbildningar, inkl. danska lärlingar, har avlönad praktik?

Jag avstår för övrigt gärna från mitt studiestöd om jag får en riktig lön. Nu har jag dessutom mer yrkeskunskaper än vad jag hade med enbart min tidigare examen, så jag torde till och med vara mer värdefull på arbetsmarknaden än före den här utbildningen.

• Grappa
    GillarTatuerade skrev 2014-05-18 21:12:38 följande:

Jag förstår inte varför det är självklart att ingen lön ska utgå för YH-utbildningar när vissa andra utbildningar, inkl. danska lärlingar, har avlönad praktik?

Jag avstår för övrigt gärna från mitt studiestöd om jag får en riktig lön. Nu har jag dessutom mer yrkeskunskaper än vad jag hade med enbart min tidigare examen, så jag torde till och med vara mer värdefull på arbetsmarknaden än före den här utbildningen.

Men vad hindrar dig från att hitta en arbetsgivare som ger dig lön under praktiken då?
  • GillarTatuerade

Det står i de färdiga dokumenten till arbetsgivaren att praktiken är oavlönad, så jag är rädd att det krävs något specialarrangemang om jag vill ha praktik med lön, om det ens är möjligt.

Kanske det bästa i min situation vore att söka riktiga jobb, och sedan hoppa av studierna och den oavlönade praktiken så fort jag får anställning.

• Arbetsvegan
    GillarTatuerade skrev 2014-05-18 21:12:38 följande:

Vilka utbildningar pratar du om?

De flesta lär vilja ha lön istället för att tvingas ta lån för att kunna studera. vem ska betala utbildningarna tänkte du?

Det är inte säkert att du blir mer värdefull, det beror på om du riskerar att klassas som överliggare, vad för typ av yrke du siktar på, hur gammal du är etc.
  • GillarTatuerade

Jag har akademisk examen sedan tidigare och går nu en YH-utbildning. Jag känner att jag nu mycket bättre uppfyller de önskemål på yrkeskunskaper som arbetsgivarna stället i platsannonserna. Hur mycket mer eller mindre värdefull jag är får väl arbetsgivarna bedöma, men jag är övertygad om att jag nu behöver mindre handledning på en ny arbetsplats än om jag sökt motsvarande jobb tidigare.

• Grappa
    GillarTatuerade skrev 2014-05-18 21:24:24 följande:

Det står i de färdiga dokumenten till arbetsgivaren att praktiken är oavlönad, så jag är rädd att det krävs något specialarrangemang om jag vill ha praktik med lön, om det ens är möjligt.

Kanske det bästa i min situation vore att söka riktiga jobb, och sedan hoppa av studierna och den oavlönade praktiken så fort jag får anställning.

Ok, det förklarar saken.

Om du inte behöver examen för fortsatt karriär så sök jobb och hoppa av istället. Men kolla med facket så att du inte hamnar i en annan löneklass som "outbildad" och blir kvar där resten av yrkeslivet.
  • GillarTatuerade

Bra tips, alltså att kolla med facket. Eftersom jag har akademisk examen inom ett närliggande område tror jag visserligen inte att det påverkar löneklassen negativt, men det kan i alla fall vara bra att fråga om de tror att det ser "fult" ut på ens CV om man hoppar av utbildningen. Risken är väl att det kan missuppfattas som att man inte klarat av den.

Svar på tråden Rättvist med oavlönad praktik?