• GillarTatuerade

Rättvist med oavlönad praktik?

Vad tycker ni om att den praktik man har när man studerar på yrkeshögskola är oavlönad? Vissa andra typer av utbildning har ju avlönad praktik, och jag har svårt att tro att t.ex. blivande läkare vore intresserade av att göra praktik utan lön.

Nu kanske ni säger att läkare redan har en hel del kunskaper när de gör sin praktik, men detta kan inte vara hela förklaringen. Till exempel brukar det också vara lön på danska lärlingsutbildningar, trots att lärlingarna lärs upp på jobbet.

Jag är trött på att gå back ekonomiskt varje månad och funderar på att söka ett riktigt jobb och hoppa av utbildningen. Jag har redan lärt mig en hel del och har dessutom betyg sedan tidigare inom ett närliggande område.

• Svar på tråden Rättvist med oavlönad praktik?
  • GillarTatuerade

Jag förstår mycket väl skillnaden mellan praktik vid utbildning och lärlingsanställning. Skillnaden är att om man söker en lärlingsanställning får man lön medan man blir upplärd, medan man som vanlig studerande går back varje månad medan man blir upplärd.

• Benepee

Har du mycket kvar av praktiken? Om det inte är så långt hade jag inte chansat och hoppat av.

• Bling1975

Det är nog väldigt olika i olika yrken. För oss har praktikanter så gott som aldrig bidragit med något under själva praktiken men varit en bra väg att hitta unga med potential för en anställning efter examen.

Den stora skillnaden mellan praktik och lärling är ju också att en lärling inte går tillbaka till studierna eller hoppar mellan olika praktikplatser. Företaget satsar då på en ung anställd som de kommer tjäna på i framtiden. Praktiken ligger ju ofta under själva utbildningen så praktikanten lämnar ju praktikplatsen för att studera igen och många provar på flera olika typer av arbetsplatser under sina praktikperioder. Tidiga praktikperioder är ju främst för studenternas skull, då kan de lättare tillgodogöra sig senare utbildning när de kan relatera till konkreta yrkessituationer.

• GillarTatuerade

Benepee, största delen av nästa läsår består av praktik och slutarbete. Så lite tillspetsat kan man säga att valet står mellan att vara oavlönad praktikant ett år, eller att försöka få en riktig anställning och tjäna pengar medan jag jobbar.

Bling1975, som jag skrev till Benepee är det nästan bara praktik kvar. Om jag gör praktik på olika företag blir det förstås en del hopp mellan olika arbetsplatser, men annars skulle det inte bli särskilt många avbrott. Därför känns det som om jag lika gärna kan söka ett riktigt jobb. Även om jag inte är van vid rutinerna från dag ett så lär jag mig efter hand, och om allt går bra skulle jag kunna jobba kvar där många år så att både företaget och jag själv tjänar på anställningen.

• Vinterankan
    GillarTatuerade skrev 2014-05-18 20:12:51 följande:
    Vad tycker ni om att den praktik man har när man studerar på yrkeshögskola är oavlönad? Vissa andra typer av utbildning har ju avlönad praktik, och jag har svårt att tro att t.ex. blivande läkare vore intresserade av att göra praktik utan lön. Nu kanske ni säger att läkare redan har en hel del kunskaper när de gör sin praktik, men detta kan inte vara hela förklaringen. Till exempel brukar det också vara lön på danska lärlingsutbildningar, trots att lärlingarna lärs upp på jobbet. Jag är trött på att gå back ekonomiskt varje månad och funderar på att söka ett riktigt jobb och hoppa av utbildningen. Jag har redan lärt mig en hel del och har dessutom betyg sedan tidigare inom ett närliggande område.

Blivande läkare gör också praktik utan lön under sin utbildning. Antingen får man CSN och gör praktik utan lön eller så har man en lärlingsanställning vilket inte är praktik.
  • sextiotalist
    Vinterankan skrev 2014-05-19 07:51:37 följande:

Blivande läkare gör också praktik utan lön under sin utbildning. Antingen får man CSN och gör praktik utan lön eller så har man en lärlingsanställning vilket inte är praktik.

Rätt vanligt. Vi har ofta praktikanter hos oss, dels från olika YH-utbiidningar och även från högskoleingenjörsutbildningar.
    Vi är en konsultfirma och skulle praktikanterna ta betalt, så då hade de troligen inte fått någon plats alls

TS, att ta emot en praktikant tar resurser, inget fel. Vi gör allt för att praktikanterna ska få en bra tid.
    Däremot är det praktikanter som fått kommit in på timme och sedan blivit anställda
  • Gladskit
    Bling1975 skrev 2014-05-19 00:13:26 följande:
    Det är nog väldigt olika i olika yrken. För oss har praktikanter så gott som aldrig bidragit med något under själva praktiken men varit en bra väg att hitta unga med potential för en anställning efter examen.

Den stora skillnaden mellan praktik och lärling är ju också att en lärling inte går tillbaka till studierna eller hoppar mellan olika praktikplatser. Företaget satsar då på en ung anställd som de kommer tjäna på i framtiden. Praktiken ligger ju ofta under själva utbildningen så praktikanten lämnar ju praktikplatsen för att studera igen och många provar på flera olika typer av arbetsplatser under sina praktikperioder. Tidiga praktikperioder är ju främst för studenternas skull, då kan de lättare tillgodogöra sig senare utbildning när de kan relatera till konkreta yrkessituationer.

Så tänker jag också. Lärling är lärling, LIA eller praktik inom en utbildning är en annan sak. Och helt obetald är ju inte praktiken, går du YH exempelvis så har du ju CSN även för LIA-veckorna?

När jag läste YH hade vi praktik i tre perioder och jag var på olika ställen alla gångerna. Jag lärde mig massor men jag var inte där för att prestera på samma nivå som de anställda utan just för att lära. Det var en del av min utbildning. När det gäller lärlingar så är det mer tvärtom tycker jag, de går och är lärlingar för att tex. bli målare eller något annat hantverksmässigt, och sådant måste man ju lära sig på plats. Det går inte att läsa sig till.
  • Paulina P P
    GillarTatuerade skrev 2014-05-18 21:12:38 följande:

Jag förstår inte varför det är självklart att ingen lön ska utgå för YH-utbildningar när vissa andra utbildningar, inkl. danska lärlingar, har avlönad praktik?

Jag avstår för övrigt gärna från mitt studiestöd om jag får en riktig lön. Nu har jag dessutom mer yrkeskunskaper än vad jag hade med enbart min tidigare examen, så jag torde till och med vara mer värdefull på arbetsmarknaden än före den här utbildningen.

YH-utbildningar ligger väl inte på gymnasieniå?
  • Sweet Sofia
    GillarTatuerade skrev 2014-05-18 23:58:36 följande:
    Jag förstår mycket väl skillnaden mellan praktik vid utbildning och lärlingsanställning. Skillnaden är att om man söker en lärlingsanställning får man lön medan man blir upplärd, medan man som vanlig studerande går back varje månad medan man blir upplärd.

Nej, du förstår inte. Praktik är nåt som ingpr i utbildningen och inget man blir upplärd inom. Man får dessutom fullt CSN.
  • Paulina P P

Det ingår praktik i så gott som alla universitetsutbildningar. Inga av de studenterna får lön under praktiken. Praktiken är ju inte arbete utan praktisk utbildning.

Svar på tråden Rättvist med oavlönad praktik?