• enbär

Hur långt går/cyklar era barn per vecka?

Med anledning av en annan tråd, och saker jag ser runt omkring mig, började jag fundera på hur mycket barn idag går/cyklar. Väldigt många barn, framför allt i förskoleklass/lågstadiet skjutsas till och från skolan och till alla aktiviteter. Vardagsärenden av typen handla mat, handla kläder, görs med bil. På helgen tar familjen bilen till nåt shoppingcenter, eller tar bilen till aktiviteter, vänner osv. Sen är det klart att barnen rör sig i leken, på aktiviteterna och med kompisar men gå/cykla verkar det som vissa barn inte gör över huvud taget? 

Vi cyklar till skolan (1 km) och försöker undvika bilen så gott det går. Men ofta är det bara till och från skolan barnet rör sig på en dag så det blir inte så mycket mer alla dar. Vi cyklar dock till aktivitet som är en dag i veckan och ska vi nån annan stans försöker vi ta bussen - då går man ju till och från hållplatsen - eller cykla eller gå. På helgerna brukar det bli mer - då är vi ofta på utflykt och 7-åringen går kanske 4 - 5 km den dagen.

Jag tycker egentligen det är viktigt att få in "vardagsmotion" tidigt så det blir naturligt för barnet att röra sig i vardagen. Tänker att det är en bra vana att ha när man växer upp.

Hur ser det ut för er? Hur ser det ut bland barn där ni bor?

• Svar på tråden Hur långt går/cyklar era barn per vecka?
  • Majsan70

Mår dottern bra så cyklar hon de 2 km till o från skolan. Har hon värk så får hon skjuts och speciellt på vintern.

Å andra sidan tvingas hon till rörelse varje dag ändå men på tider som passar henne bättre. Hon rider 5 dagar i veckan, simmar/vattenjympa två dagar i veckan och tränar sjukgymnastik 3-5 ggr i veckan. Det gör inget om hon inte orkar ta sig till o från skolan på egen hand alltså. 

• lövet2

Vi har ju bara runt 300 meter till skolan, så 10-åringen cyklar till och från. Utöver det så cyklar hon en massa så där utan mål - bara för att det är kul. Att gå är inte alls lika kul ...

• Mrs Green

Vi har ingen bil så skjutsande har vi inget problem med, fast vi tar ju tunnelbana/buss om vi ska lite längre. Men här i närområdet och till/från skolan och sånt så går eller cyklar vi. Hon har ca 1,5 km till skolan så det blir ju 15 km vecka. Utöver det är det kanske 2-3 km per dag till/från kompisar eller aktiviteter. 

Överlag tycker jag det är ganska lite skjutsande häromkring. Vi bor i en närförort till Stockholm och jag tror nog de flesta har bil men verkar mest använda den för att åka och storhandla på helgen (det gör vi också ibland eftersom vi är med i en bilpool). De flesta vuxna jobbar i stan och tar tunnelbanan (eller cykel) till jobbet, och då blir det ju inte att man skjutsar barnen till skolan heller. 

• enbär
    Mrs Green skrev 2014-05-19 21:12:53 följande:
    Vi har ingen bil så skjutsande har vi inget problem med, fast vi tar ju tunnelbana/buss om vi ska lite längre. Men här i närområdet och till/från skolan och sånt så går eller cyklar vi. Hon har ca 1,5 km till skolan så det blir ju 15 km vecka. Utöver det är det kanske 2-3 km per dag till/från kompisar eller aktiviteter. 

Överlag tycker jag det är ganska lite skjutsande häromkring. Vi bor i en närförort till Stockholm och jag tror nog de flesta har bil men verkar mest använda den för att åka och storhandla på helgen (det gör vi också ibland eftersom vi är med i en bilpool). De flesta vuxna jobbar i stan och tar tunnelbanan (eller cykel) till jobbet, och då blir det ju inte att man skjutsar barnen till skolan heller. 
    Trevlig läsning!

En paradox tycker jag är att livet i villaförorten ofta beskrivs som så barnvänligt medan livet i stan (nu vet jag att det var närförort du bodde i) är så ovänligt för barn. Samtidigt är det ofta så att barn som bor i stan eller ganska tätbebyggda områden får mer vardagsmotion i och med att alla avstånd är relativt korta och föräldrarna inte kör iväg med bil på morgonen, får barnen mer vardagsmotion och grundlägger sundare vanor än i villaområdena. 
  • enbär

Vi bor i villaområde och jag har kommit på att barn som bor 1 km från fotbollsträningen körs dit i bil soliga fina vårdagar! Helt absurt. 6-7-åringar kan väl cykla, eller köra sparkcykel? Skulle aldrig komma på tanken att köra mitt barn i bil till träningen. Tar ju ingen tid alls med cykel. Men jag ser väldigt sällan barn i den åldern cykla här.

• Natulcien
    enbär skrev 2014-05-19 21:20:34 följande:
    Trevlig läsning!

En paradox tycker jag är att livet i villaförorten ofta beskrivs som så barnvänligt medan livet i stan (nu vet jag att det var närförort du bodde i) är så ovänligt för barn. Samtidigt är det ofta så att barn som bor i stan eller ganska tätbebyggda områden får mer vardagsmotion i och med att alla avstånd är relativt korta och föräldrarna inte kör iväg med bil på morgonen, får barnen mer vardagsmotion och grundlägger sundare vanor än i villaområdena. 
    Jag har också reagerat på det där. Vi har bott i Stockholm i drygt 15 år, och där undviker de flesta bilen i rusningstrafik, vilket leder till att man går, cyklar, åker buss/T-bana i mycket högre utsträckning än i mindre orter.
    När sonen föddes flyttade vi till en mindre ort, och vi blev helt chockade över det extrema bilåkandet bland våra grannar (villaområde). De tar bilen överallt och hela tiden, medan vi som inte är vana vid det hellre går och cyklar så mycket vi kan.
  • Olym

Jag bor i ett område med närhet till både skola, vårdcentral, mat-affär och allt vad det är. Allting inom en radie på ca 1km. Det ligger en skola alldeles intill där jag bor, där skolbarnen åker buss till godisaffären om rasterna, det är max 300 meter att gå uppför en backe. 

Tycker det är bra att andra föräldrar motiverar sina barn till att välja andra färd-alternativ än buss och bil. När jag var mindre cyklade jag varje dag till och från skolan, det blev cirka 5 km varje dag bara den sträckan. Cyklar idag också. Nu verkar det inte lika "coolt" att ha en egen cykel, eller att kunna cykla vart man vill utan att passa en tidtabell.

• strojes

Barnen går/cyklar till och från skolan så gott som varje dag, 1,5 km per riktning.
    Om det är bra väder på helgen händer det ofta att vi gör någon utflykt till fots eller med cykel, beroende på var utflyktsmålet är kanske vi tar bil/tåg för att sedan promenera.
    Äldsta dottern (9 år) tränar orientering och är träningen förlagd till rimligt avstånd hemifrån cyklar vi annars blir det bilen. Men väl på träningen blir det en promenad/joggingtur på ca 2 km.

• Challe

Min 4-åring cyklar från och till dagis, ca 300 m en väg, tillsammans med mig såklart :) varje dag. Sen har han gymnastik en dag i veckan och fotboll en dag. Just nu är jag höggravid så det blir mycket bilåkande för att spara på leder och rygg vid tex inköp. Men annars cyklar vi mest, jag är för otålig för att gå, det tar för lång tid, men bor i utkanten av en storstad och hatar att leta parkering, då är cykel optimalt. Mitt största problem nu är att 4-åringen cyklar själv och det är lite läskigt med all trafik.

• YokohamaNr2

De går fram och tillbaka från skolan som ligger 900m bort, så där blir det 1.8km per dag. Sen är vi ofta i parken om det är fint väder så man får väl lägga på ett par km

Svar på tråden Hur långt går/cyklar era barn per vecka?