Hur långt går/cyklar era barn per vecka?
Med anledning av en annan tråd, och saker jag ser runt omkring mig, började jag fundera på hur mycket barn idag går/cyklar. Väldigt många barn, framför allt i förskoleklass/lågstadiet skjutsas till och från skolan och till alla aktiviteter. Vardagsärenden av typen handla mat, handla kläder, görs med bil. På helgen tar familjen bilen till nåt shoppingcenter, eller tar bilen till aktiviteter, vänner osv. Sen är det klart att barnen rör sig i leken, på aktiviteterna och med kompisar men gå/cykla verkar det som vissa barn inte gör över huvud taget?
Vi cyklar till skolan (1 km) och försöker undvika bilen så gott det går. Men ofta är det bara till och från skolan barnet rör sig på en dag så det blir inte så mycket mer alla dar. Vi cyklar dock till aktivitet som är en dag i veckan och ska vi nån annan stans försöker vi ta bussen - då går man ju till och från hållplatsen - eller cykla eller gå. På helgerna brukar det bli mer - då är vi ofta på utflykt och 7-åringen går kanske 4 - 5 km den dagen.
Jag tycker egentligen det är viktigt att få in "vardagsmotion" tidigt så det blir naturligt för barnet att röra sig i vardagen. Tänker att det är en bra vana att ha när man växer upp.
Hur ser det ut för er? Hur ser det ut bland barn där ni bor?