• lillajaglilladu

panik inför sommarlov :-/

Ja, jag mamman känner enorm panik inför kommande sommarlov! Är hemma med den lilla som nu är snart 11 veckor och i sommar ska jag ha den stora som är 4 år hemma tio hela veckor!! Hjälp!!
    Jag håller på att gå under måndagar och fredagar bara nu när hon e hemma. Hur ska man ta sig igenom det? Är jag ensam?

Jag förstår att dagarna går snabbare om man hittar på en massa, men det är ju inte alltid praktiskt möjligt. Inte alltid man orkar heller :-/
    Man ska ju få allt att funka samtidigt, amning mm.

Undanber en massa onödiga kommentarer som att man själv valt att skaffa barn mm eller liknande.
    Jag letar efter tips och stöd, fler som känner som jag mm

• Svar på tråden panik inför sommarlov :-/
  • Natulcien

Är du ensamstående? Du kanske kan resa till släkt och vänner? Öppna förskolan kanske är öppen även delar av sommaren?

• Koppkaka

Du kommer inte gå under. Det kommer bli vardag. Förskola är ändå inte till för att man ska få avlastning.

• Llimen

Vad tycker hon om att göra? Hur bör ni? Vad brukar ni göra nu när ni är hemma ihop?

Aktiviteter för fyraåringar behöver inte vara avancerade, jag tror att man som förälder ofta känner krav på sig att göra "bra"saker, stora projekt när det oftast räcker med vardagsstimulans.

• Dixie

Planering är lösningen!
    Tänk igenom vad ni ska göra (senast) dagen innan - så slipper du stå där varje morgon och fundera på vad ni ska hitta på!

I min kommun har de många aktiviteter på sommaren som utomhus teater mm - kanske något du kan kolla upp?
    Sommarsimskola kan kanske vara något för 4 åringen?

• lillajaglilladu

Du som svarade att förskola inte är till för avlastning , är du inte läskunnig???!!

Nä kanske inte, men för mig är det det! Och min stora älskar att gå på dagis! Hon frågar efter det varje dag! Hon gillar att leka med sina kompisar!

En människa som du borde inte finnas på sådana här forum!

Är inte ensamstående, men mannen jobbar. Den släkt som finns jobbar oxå. Öppna förskolan här har stängt hela sommaren

Men badet öppnar visserligen, så fina dagar kan man ju vara där

• lillajaglilladu

Ja planering får nog vara en mittpunkt med både plan a och b

• Stårschan

Finns det släktingar som kan avlasta? Kan storasyster få vara hos mormor  eller farmor någon vecka? Bjud hem kompisar till fyraåringen så ofta det går. Det brukar vara både enklast och roligast för alla om det finns någon jämnårig att leka med.

• Numminen

Jag har varit hemma med två och mitt råd är att hitta rutiner. Det låter tråkigt men underlättar massor! Se till att komma ut även om det känns som du inte orkar. Åtminstone mina barn mår bättre och är trevligare att ha att göra med när de fått leka ute. Ha böcker eller liknande redo att läsa för stora vid behov, vid amning. Ge henne egentid när lilla sover. Ett annat bra tips är att plocka undan en del leksaker och byt ut vid behov. En dag då det känns tungt är det skönt att kunna plocka fram en låda "nytt". Involvera stora barnet i städning, tvättning osv. En fyraåring kan tex skära gurka med vanlig bordskniv. Jag förstår din oro men tror och hoppas det blir både lättare och roligare än du tror

• Stårschan

Gratisevenemang och andra lekparker än de närmaste brukar vara poppis. Och så detta eviga badande, som barn aldrig verkar tröttna på...

• lillajaglilladu

Ja jag hoppas att farmor kan avlasta lite, dock inte hela veckor för det vill inte min stora. Men farmor bor nära.

Har funderat på att bjuda hem kompisar, men funderar lite över om man bara kan bjuda hem själva kompisen eller om man måste räkna med att föräldern alltid vill vara med?

Svar på tråden panik inför sommarlov :-/