• lillajaglilladu

panik inför sommarlov :-/

Ja, jag mamman känner enorm panik inför kommande sommarlov! Är hemma med den lilla som nu är snart 11 veckor och i sommar ska jag ha den stora som är 4 år hemma tio hela veckor!! Hjälp!!
    Jag håller på att gå under måndagar och fredagar bara nu när hon e hemma. Hur ska man ta sig igenom det? Är jag ensam?

Jag förstår att dagarna går snabbare om man hittar på en massa, men det är ju inte alltid praktiskt möjligt. Inte alltid man orkar heller :-/
    Man ska ju få allt att funka samtidigt, amning mm.

Undanber en massa onödiga kommentarer som att man själv valt att skaffa barn mm eller liknande.
    Jag letar efter tips och stöd, fler som känner som jag mm

• Svar på tråden panik inför sommarlov :-/
  • Morran01

Tänk om en bonusmamma hade skrivit exakt samma fast 4åringen  hade varit hennes bonusbarn, vilket rama skri det blivit. Och i vart och varannat inlägg hade det hetat "du visste vad du gav dig in på", "du måste köpa hela paketet annars kan du flytta"... Nu är det en biomamma som undrar hur det ska gå på sommarlovet och då är tonen betydligt trevligare.
    Någon som kan förklara detta för mig?

• Wilowa
    lillajaglilladu skrev 2014-05-19 13:22:12 följande:
    Du som svarade att förskola inte är till för avlastning , är du inte läskunnig???!!
    Nä kanske inte, men för mig är det det! Och min stora älskar att gå på dagis! Hon frågar efter det varje dag! Hon gillar att leka med sina kompisar!
    En människa som du borde inte finnas på sådana här forum!

Är inte ensamstående, men mannen jobbar. Den släkt som finns jobbar oxå. Öppna förskolan här har stängt hela sommaren smile4.gif
    Men badet öppnar visserligen, så fina dagar kan man ju vara där smile1.gif
    Jag har varit där och jag har tagit mig igenom det och numera jobbar jag som förskollärare. Jag har alltså sett båda sidorna. Jag och mina två kollegor tar hand om våra 20 barn i åldrarna 1-4 år och klarar till och med att ha en pedagogisk verksamhet. Du bör tänka till vad DU kan göra för att ge dig mer energi, för egentligen är det inget problem alls att ha hand om två små barn. Det är DU som är sliten och saknar den ork du kan ha. Ja jag har som sagt varit där så jag vet hur det är. Ta tag i ditt liv, börja prioritera dig själv och börja med nån typ av träning. Se till att du äter rätt och tillräckligt ofta och försök vila när tillfälle ges. Rätt rustad så har du inte det här problemet!

Lycka till!
  • TheldaZelda
    Koppkaka skrev 2014-05-19 13:08:36 följande:
    Du kommer inte gå under. Det kommer bli vardag. Förskola är ändå inte till för att man ska få avlastning.
    Du har rätt, det kommer bli en vardag så småningom. Förskolan är ingen avlastning, men den har det resultatet. Varför skulle kommunen tillåta barn till föräldralediga att ha dessa timmar i veckan att gå dit, om det inte hade någon form av poäng?
  • Ramborg Persdotter

Hade nog inte velat att mannen arbetat hela sommaren om jag vore i din sits, även om ni nu vill spara hans semester och föräldradagar till du börjar studera (och vinter).

Jag hade velat att han tog ut semestern åtminstone. Med ett så litet barn hemma skulle jag vilja ha partnern hemma under sommaren, mycket hellre än under vintern.

• Psykologistuderande
    Alessia skrev 2014-05-20 11:16:13 följande:
    Exakt! Även jag har fyra barn, är heltidsarbetande (vabbar idag pga halsinfektion hos den yngste) och delar dina erfarenheter om vad man kan göra tillsammans med sina barn. Inga märkvärdigheter, bara god samvaro och även träning för barnen att hjälpa till hemma med lite matlagning, tvättsortering, damma osv. Nyttig delaktighet i en stor familj. De lär sig också att man behöver inte få saker påhittade åt sig hela tiden; det går utmärkt bra att roa sig själv emellanåt och bara skrota, som du skriver.  Två av barnen lärde sig själva att läsa under sådana skrotstunder.Den panikslagna TS bör kanske överväga en nanny eller au pair över sommaren om hon inte anser sig klara av en bebis och en fyraåring över ett par sommarmånader.
    Jag håller helt med er! Vi har tre barn, jag är egen företagare vilket innebär att jag i perioder jobbar mycket. Men det behöver absolut inte vara så pretentiöst - det finns mängder med små utflykter man kan göra med barnen likt det som har nämnts i tråden. Jag tror att det hela handlar om inställningen.

/Linda
  • Psykologistuderande
    Ramborg skrev 2014-05-20 11:14:30 följande:
    Jag skulle inte vilja åka till stranden med en bebis och en fyraåring. Hellre nånstans där ingen kan drunkna.
    Japp, allra helst ska man stanna innanför hemmets väggar. Man kan bli överkörd ifall man går ut också.

/Linda
  • Psykologistuderande
    lillajaglilladu skrev 2014-05-20 11:17:53 följande:

*applåderar*
    Visst är det drygt när människor under "svårare omständigheter" än man själv har klarar av det utan att sitta och gnälla på ett forum på FL?

/Linda
  • Wilowa
    TheldaZelda skrev 2014-05-20 14:32:41 följande:
    Du har rätt, det kommer bli en vardag så småningom. Förskolan är ingen avlastning, men den har det resultatet. Varför skulle kommunen tillåta barn till föräldralediga att ha dessa timmar i veckan att gå dit, om det inte hade någon form av poäng?
    Poängen är ju den pedagogiskt planerade verksamheten och den ligger nere under sommaren. Vissa betalar fullt pris för platsen och de kan inte nekas att närvara på loven, men de som inte betalar (sk allmän förskola) följer skolans läsårstider.

Fast tänk på att förskolan är barnets jobb och även barn behöver en längre sammanhängande semester. Det de får vila i sommar har man kanske igen i vinter med piggare och friskare barn.

• goggles

Jag hade ALDRIG vågat åka ut till badet med en fyraåring och ett mindre syskon...

Mitt tips är följdande: En ny lekpark varje dag. Gör er klara och ta med matsäck, ta buss/spårvagn/tunnelbana till en lekplats där ni inte varit förut och testa den. Resan dit blir också rolig för din stora (så länge hon inte blir åksjuk) Men detta förutsätter att man bor på en liten större ort och inte på landet... Men då är det bara att springa ut i skogen och lära sig vad löv, kryp och fåglar heter. =)

Svar på tråden panik inför sommarlov :-/