• lillajaglilladu

panik inför sommarlov :-/

Ja, jag mamman känner enorm panik inför kommande sommarlov! Är hemma med den lilla som nu är snart 11 veckor och i sommar ska jag ha den stora som är 4 år hemma tio hela veckor!! Hjälp!!
    Jag håller på att gå under måndagar och fredagar bara nu när hon e hemma. Hur ska man ta sig igenom det? Är jag ensam?

Jag förstår att dagarna går snabbare om man hittar på en massa, men det är ju inte alltid praktiskt möjligt. Inte alltid man orkar heller :-/
    Man ska ju få allt att funka samtidigt, amning mm.

Undanber en massa onödiga kommentarer som att man själv valt att skaffa barn mm eller liknande.
    Jag letar efter tips och stöd, fler som känner som jag mm

• Svar på tråden panik inför sommarlov :-/
  • Alexi

Det är väl klart att man här ska få vara ärlig med hur man känner och be om tips och råd. Det ör ju detbästa med fl. Att inte behöva visa upp någon perfekt mask av lycka utan faktiskt få känna och säga "jag är nervös inför detta, hur löser jag det på bästa sätt". Vi är många som varit i samma situation som ts!

Om man då måste platta till ts och nedvärdera henne och hennes känslor, då ska man nog allvarligt fundera på hur det står till med empatin hos en själv!

• Trebarnsmamman

Jag tycker att de sommrarna man varit mammaledig och dessutom fått haft de andra barnen hemma och ledig har varit jättehärliga. Ta dagarna som de kommer och  ta det lugnt.
    Tycker nästan det är jobbigare nu när de är tonåringar och har sommarlov. Vänder på dygnet och är vaken på natten när man själv vill sova för man ska upp och jobba.
    Njut av småbarnsåren säger jag och ta vara på ledigheten med dem.

• Utbrytarkonst

Köp en bärsjal så att du kan ha händerna fria samtidigt som du har bebisen i sjalen, samt att du kan amma i en bärsjal och ändå ha händerna fria. 

Tänkte skriva tips på vad du kan hitta på med din fyraåring, men ser att du redan fått massor med bra tips. 

Ta dagen som den kommer och stressa inte upp dig, det kommer att gå bra det här! :)

• Lindsey Egot the only one

Ta dagen som den kommer. Jag ska ha mina fyra barn hemma samtidigt i sommar varav en föds snart. Jag ser inga som helst problem i det. De får underhålla sig själva när jag är upptagen med bebisen och när bebisen sover kan jag vara med de äldre barnen och självklart finns jag för dom även när jag sköter bebisen. Jag vet att det funkar då jag har haft fyra barn hemma samtidigt förr vara en varit bebis.

Ställer man in sig på katastrof kommer barnet känna av det och det kommer bli katastrof. Tar man det lugnt och låter det bli som det blir och bryr sig inte om det emellanåt blir kaos så löser det mesta sig.

Ska du planera allt så kommer du få problem,

• lillajaglilladu
    Alessia skrev 2014-05-20 01:08:54 följande:
    Lite märkligt att ingen tycks få ha kritiska synpunkter på en mamma som  uppenbart är panikslagen för INGENTING! Som kräver medhåll över sin eländiga situation. Då står den lata mammagenerationen, den som kräver avlastning av sina föräldrar, syskon, dagis och gud vete vad upp som en man??? och håller med ja, det förfärligt att ta hand om sina egna barn! Har man satt fan i båten får man ro honom i land dvs ta hand om sina barn utan jämra sig och drabbas av panik. Jag beklagar dessa morsor, som dessutom har barnafäderna vid sin sida, som grinar över att vara med sina barn när de  är friska. Hur i helsicke blir det när ungarna nån gång blir sjuka, tillfälligt eller på allvar? ynkedom är det!

Jag kan ju då tillägga att mina föräldrar dog två veckor innan förlossningen och min bror har gått bort i cancer för några år sen.

Och att jag har mina barns pappa vid min sida, är det något att hacka på? Har inte du det då? Isf tycker jag synd om dig.

Synd om dig tycker jag ändå, för att du känner ett sånt behov att klanka ner på någon vars situation du vet inget om.

Och det handlar inte om man får ha åsikter eller ej, men nu var det ju inte en tråd där jag bad om åsikter!
  • lillajaglilladu

Tack till alla er andra för era kommentarer! Jag kommer skriva ner alla tips och råd

Jag är som sådan att jag oroar mig för jag vill inte att den stora ska känna att denne har en tråkig sommar, jag vet att hon kommer tjata om sitt dagis för hon älskar det, men vi kommer hitta på massa skoj. Och den lilla verkar finna sig i att bara hänga med förutom vid amning.

Jag har väl bara fått en liten tvåbarnschock eller nåt :-P

• lillajaglilladu
    Jaded skrev 2014-05-20 00:41:53 följande:
    Ja det är klart det skapas en känsla av panik om man bestämt sig för att en fyraåring måste ha konstant uppmärksamhet och underhållas 24 h om dygnet.

Nu menade ju inte jag att en fyraåring behöver underhållas dygnet runt, men uppmärksamhet behövs väl? Eller jag ska låta den stora springa vind för våg? Inte uppmärksamma vad denne gör?

Min stora tycker inte om att ens vara själv på sitt rum. . . Som sagt, alla barn är olika.
  • Alfonsina

Jag trot att du kommer att klara det bra. Det är väl bara sunt att man tänker till i förväg och planerar lite. Sen tror jag att du kommer att märka en stor utveckling hos din 4-åring. Jag har själv en son som blev 4 år i mars och en dotter som blev 1 år i april, nu när hon är efter hans leksaker går han mer än gärna in på sitt rum och stänger dörren. 😄 Men försök att uppmuntra till egen lek och beröm sen! Det är skönt att kunna säga att du nu behöver amma i lugn och ro, men att ni sen ska hitta på något kul. Så sa jag till min då 3-åring förra sommaren och iaf 7 ggr av 10 fungerade det. Lycka till!

• BymBym

Det är inte konstigt att det är jobbigt ibland. När de går på förskola så känns det som att de kommer upp i ett annat tempo och därför kräver mer även när de är hemma. Jag tror att det kommer vara jobbigast i början. Sen kommer 4-åringen komma ner i semesterlunken och det kommer gå lättare.... Hoppas det blir en fin sommar

• lillajaglilladu
    Alfonsina skrev 2014-05-20 08:54:10 följande:
    Jag trot att du kommer att klara det bra. Det är väl bara sunt att man tänker till i förväg och planerar lite. Sen tror jag att du kommer att märka en stor utveckling hos din 4-åring. Jag har själv en son som blev 4 år i mars och en dotter som blev 1 år i april, nu när hon är efter hans leksaker går han mer än gärna in på sitt rum och stänger dörren. ? Men försök att uppmuntra till egen lek och beröm sen! Det är skönt att kunna säga att du nu behöver amma i lugn och ro, men att ni sen ska hitta på något kul. Så sa jag till min då 3-åring förra sommaren och iaf 7 ggr av 10 fungerade det. Lycka till!

Tack! Ha ha ja jag kan tänka mig att när de små är ute efter de storas saker då blir det genast mycket roligare med eget rum :-P
Svar på tråden panik inför sommarlov :-/