• Lisa02

    Haplogrupp K

    Hej!

    Nån mer som gjort DNA test och fått veta haplogrupp?
    Vill gärna diskutera hur man kommer vidare i släktforskning med haplogrupper!

    Tacksam för alla svar

  • Svar på tråden Haplogrupp K
  • Bolaget

    Det finns något som heter svenska halogruppen men jag vet inte hur många som lagt in sin information i den. För att det ska vara någon mening med det måste ju många lägga upp sina värden för att man ska ha något att jämföra med. Dessutom av ditt nick att döma så är du kvinna och då kan du ju bara följa på kvinnosidan så rent krasst har du bara 50% chans att få en träff jämfört med vad en kille har

  • Lisa02
    Läkarstudenten skrev 2014-05-21 20:04:49 följande:
    Tillhör haplogrupp Q-M24 (Y-kromosomalt; på faderns sida), vilket var ganska spännande då denna är typisk för indianer och mongoler, bla. Y-kromosomal haplogrupp R är typisk för nordeuropa.

    Vad gäller mitokondriella haplogrupper (dvs på moderns sida) verkar K vara ganska typisk europeisk. Har du kollat en.wikipedia.org/wiki/Human_Y-chromosome_DNA_... ?
    hej

    Ja tack. Är med på 23andme.com
    Men fattar inte riktigt hur jag ska kunna gå vidare.
    Jag kommer att få infon från Y (dvs pappa) när han gjort sitt test.

    Det är väldigt spännande. K härstammar från Katrins klan i Alperna och även Ötzi.
    Varje haplogrupp kan spåras till en urmoder och hitills har man hittat 36 stycken för europeer.

    Vilken grupp på din mammas sida är du då?
  • Läkarstudenten

    Lisa02 skrev 2014-05-22 08:25:39 följande:
    hej

    Ja tack. Är med på 23andme.com
    Men fattar inte riktigt hur jag ska kunna gå vidare.
    Jag kommer att få infon från Y (dvs pappa) när han gjort sitt test.

    Det är väldigt spännande. K härstammar från Katrins klan i Alperna och även Ötzi.
    Varje haplogrupp kan spåras till en urmoder och hitills har man hittat 36 stycken för europeer.

    Vilken grupp på din mammas sida är du då?

    På den tiden när jag gjorde detta fick man faktiskt inte svar på det mitokondriella DNA:t, så jag vet inte

    Jag är inte med på 23andme och jag har aldrig själv haft ork att gå vidare. Själv gjorde jag mitt test via National Genographic och jag uppfattade det som att de skulle göra någon sorts sammanställning över de olika haplogrupperna när de hade samlat in tillräckligt med data. Du kanske kan hitta något där?

Svar på tråden Haplogrupp K